עולים לשמים? 77 קומות לגובה

אמות וגב-ים חשפו הבוקר (ד') את האייקון הבא של תל אביב: מגדל ToHa2, הגבוה וגדול פי שלושה מ-ToHa1 הצמוד, ושעלותו כשלושה מיליארד שקל

27/10/2021 17:19
היזמים של תוה"א 2

אמות מקבוצת אלוני חץ וגב-ים מוציאות לדרך את מגדל ToHa2, שיוקם בהמשך ובצמוד למגדל ToHa1, בצומת הרחובות תוצרת הארץ, יגאל אלון ודרך השלום בתל אביב. המגדל החדש יהיה גבוה וגדול פי שלושה מאחיו הצמוד. הוא יתנשא לגובה של 300 מ' ויתפרס על פני 77 קומות ענק, בנות 2,500-3,000 מ"ר כל אחת. שטחו הכולל יעמוד על כ-170 אלף מ"ר.

הקמתו של המגדל תחל בחודשים הקרובים, לאחר השלמת הקמתו של החניון התת-קרקעי, והיא צפויה להסתיים במהלך שנת 2026. אז, הוא יהווה את מקום משכנן של החברות המובילות במשק המקומי והגלובלי, עם כ-20 אלף עובדים.

היקף ההשקעה של שתי החברות בהקמת הפרויקט מוערך, כאמור, בכשלושה מיליארד שקל, וההכנסות הצפויות מהמגדל, עם השלמתו ואכלוסו המלא, נאמדות בכ-280 מיליון שקל בשנה.

הפרויקט הייחודי נחשף השבוע במסיבת עיתונאים חגיגית, בהשתתפות רון חולדאי, ראש העיר ת"א-יפו, שהקרקע עליה ממוקם הפרויקט נמצאת בבעלותה; ראשי החברות, יו"ר אמות השקעות, נתן חץ, והמנכ"ל שמעון אבודרהם; יו"ר גב-ים, אלדד פרשר, והמנכ"ל, אבי יעקובוביץ; ואדריכלי הפרויקט, רון ארד ואבנר ישר.

קטע רחוב בשמיים

ToHa2 יוקם בצמוד למגדל ToHa1 בחלקו הצפון-מערבי של המתחם. בין מרפסות הגג של ToHa1 לקומה ה-30 של ToHa2 יחבר גשר שמיים דרמטי, שיתנוסס בגובה של כ-100 מטר מעל מפלס הרחוב, ויהווה למעשה קטע רחוב בשמיים. לצד הנוף המרהיב, יציע המרחב הייחודי מוקדי חוויות קולינריות, תרבות, פנאי, בילוי, כושר ואודיטוריום.

מגדל ToHa1 מאוכלס כולו, ואם היה שטח פנוי להשכרה, השכירות הייתה בגובה של 200 שקל למ"ר, כך לדברי חץ. כיום משלמים במגדל הראשון בממוצע 120 שקל למ"ר. המחיר נחשב לנמוך יחסית, כי חברת WeWork זיהתה את הפוטנציאל של המגדל ורכשה ביציאתו לשוק כשליש ממנו. הפעם השיבו היזמים שאינם ממתינים לשוכר "עוגן" זריז, אלא יוצאים לדרך, והשוכרים עוד יעמדו בתור, כתקוותם.

קירוי נתיבי איילון (נחל איילון, ואדי מוסררה) הוא עוד מועד לחזון המרטיט את ליבם של התל אביבים הצעירים האוהבים לצעוד למקום עבודתם, או להתנייד בדו-גלגלי או סתם לצעוד ממערב העיר, מזרחה.

קירוי נתיבי איילון (נחל איילון, ואדי מוסררה) הוא עוד מועד לחזון המרטיט את ליבם של התל אביבים הצעירים האוהבים לצעוד למקום עבודתם, או להתנייד בדו-גלגלי או סתם לצעוד ממערב העיר, מזרחה. צילום: פלי הנמר

אגב, כנשאל חץ איך הוא מתאר את מגדלי ToHa כאייקון הבינ"ל של תל-אביב, כמו מגדל אייפל בפריז, כאשר בקו המתאר skyline של העיר בדרך כלל מזדקרים מגדלי עזריאלי, השיב כי עזריאלי היו קו הרקיע של ת"א של שנות האלפיים, ומגדלי ToHa יהיו אלה של שנות 2027 ואליך.

תל אביב הנשקפת ממגדל ToHa1

תל אביב הנשקפת ממגדל ToHa1. צילום: פלי הנמר

כלומר, נסיקת מחירי השכירות בשוק הנדל"ן המניב היא ה"אני מאמין" של אילי הנדל"ן, הסומכים על קטר ההיי-טק בהימור השקעתם בסך מיליארדי השקלים. המגדל יפתח בעוד כחמש שנים ומחצה והיזמים מאמצים את חזון הרכבת הקלה ששני קווים שלה MI ו-M2 יעצרו ברחוב יגאל אלון, בצמוד למגדלי תוה"א (כאן המקום להזכיר את מקור השם: ראשי התיבות של הרחוב "תוצרת הארץ" ממנו נכנסים למגדל השני). אז גם הצעירים המהווים את השדרה המרכזית של "מגויסיי ההיי-טק, יגיעו לעבודתם ברכב דו-גלגלי, אלה הגרים בקרבת מקום בגלגינועים כלומר קורקינטים, אופניים ואופנועים ורחוקים יותר ברכבת המטרו M2. היזמים היו חלוקים בדעתם מתי הרכבת המיוחלת תתחיל לפעול, אך מאוחדים בהחלטתם להמשיך בבנייה בלי להמתין לה.

למגדלי תוה"א אפקט משולש

המגדל הוא אחד, אך המבנה האנטומי המיוחד שלו מייצר אפקט המשווה לבניין מראה כאילו הוא בנוי משלושה מגדלים עצמאיים בשטח של כ-55,000 מ"ר כל אחד, המחוברים ביניהם אנכית. לכל אחד משלושת החלקים לובי או סקיי לובי פרטי.

בשנים האחרונות, ובתקופת הקורונה ביתר שאת, הולכים וגדלים הביקושים לשכירת קומות שלמות ברצף או בניינים עצמאיים על ידי חברה אחת. המבנה הייחודי של ToHa2 מספק מענה מדויק לצורך זה, ויאפשר לחברה לשכור קומות גדולות במיוחד שיאפשרו לה להמשיך לצמוח. חברות גדולות תוכלנה לשכור חצי אזור בשטח של כ-25,000 מ"ר עד אזור שלם ששטחו יגיע לכ-55,000 מ"ר, ובכל מקרה לתפקד כיחידה עצמאית עם לובי ומעליות פרטיים, כבניין בתוך בניין. לא מדובר בהצעה תיאורטית, כבר בימים אלה, עוד טרם החל להיבנות הבניין, מנהלות החברות משאים ומתנים עם ענקיות טכנולוגיה גלובליות ומקומיות להשכרת שטחים בהיקף של עשרות אלפי מ"ר.

החברות שיאכלסו את מתחם ToHa ייהנו מנגישות תחבורתית יוצאת דופן בשל מיקומו של המגדל על צירי תנועה מרכזיים בתוך תל אביב, לצד נגישות גבוהה ליציאה מהעיר לכיווני צפון ודרום. הפרויקט ממוקם בצמידות לתחנת רכבת השלום ועם תכנית מופקדת ל-HUB תחבורתי, הכולל שני קווי מטרו עם עלייה ישירה לגני ToHa. בנוסף, למתחם חניון גדול אשר יציע קשת רחבה של פתרונות תחבורתיים מתקדמים. דגש מיוחד יושם על עמדות טעינה לרכבים חשמליים, מקומות חנייה לכלי רכב דו גלגליים וחדרי אופניים, כשהתכנון של החניון מאפשר פתרון טעינה חשמלית ל-100% מכלי הרכב בחניון.

חתירה למצוינות גם בהיבט האקולוגי

החתירה למצוינות ניכרת בכל פרט ופרט בתכנון המגדל, וכך גם בהיבט האקולוגי. כמו ToHa1, גם מגדל זה ייבנה בתקן LEED פלטינום הגבוה ביותר לבנייה ירוקה. לראשונה בישראל, בחזיתות המגדל ישולבו פאנלים סולאריים לייצור חשמל, במטרה לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית של המגדל, זאת מתוך אחריות סביבתית והקפדה על איכות החיים בסביבת העבודה. לאור גודלו המשמעותי של המגדל, מדובר בהשקעה תכנונית וכספית חסרת תקדים מצד היזמים, אשר לא הסכימו להתפשר גם בנושא זה. 

שני המגדלים יושבים על מגרש בשטח של 17 דונם, אך תכנונם הייחודי הביא לכך ש"טביעת הרגל", השטח התפוס בקרקע של שני המגדלים, תעמוד על כ-3.5 דונם בלבד. יתרת השטח (כ-13.5 דונם), המהווה את החלק הארי במגרש, נוצלה להקמת פארק ירוק עם חורשות עצים, בריכות מים שקטות ופינות ישיבה מוצלות. החלטה זו אינה מובנת מאליה, ומעידה על הרצון לספק מרחב לנשימה ומקום שמעורר השראה ויצירתיות – לא רק לעובדים אלא לסביבה כולה.

אדריכלי העל ארד וישר, אשר תכננו את ToHa1, חברו יחדיו פעם נוספת ליצירה על-זמנית שתשפיע על סביבתה. כמו אחיו הצמוד, שהפך עד מהירה לאייקון תל אביבי, גם ToHa2 מעוצב בצורה גיאומטרית השואבת השראה מקרחון חצוב – כמעין יהלום שהונח בלב הצומת הסואן. אלא שהפעם, הפרופורציות השתנו והיהלום התארך פי שלושה – כך שיופיו ייראה למרחקים והנוף שיישקף ממנו יהיה עוצר נשימה.

רון ארד בשידור חי וישיר ממשרדו בלונדון

רון ארד בשידור חי וישיר ממשרדו בלונדון. צילום: פלי הנמר

אבנר ישר ממשרדו בת"א, שגם נכח באולם בעת ההכרזה.

אבנר ישר ממשרדו בת"א, שגם נכח באולם בעת ההכרזה. צילום: פלי הנמר

לאור המורכבות ההנדסית של הפרויקט אדיר הממדים, שכרו היזמיות את חברת ההנדסה הגדולה בעולם, WSP, המונה עשרות אלפי מהנדסים ומומחי ידע. החברה אחראית על תכנון והקמת עשרות גורדי שחקים ברחבי העולם, וניסיונם הנצבר יבטיח תפקוד מיטבי של מגדל ToHa2 בכל הקשור למערכות אלקטרומכניות, בדגש על תכנון המעליות והדרגנועים להשגת שינוע מהיר ויעיל של העובדים והמבקרים מקומות הלובי ולכל נקודה במגדל.

לובי מגדל תוה"א 1

לובי מגדל תוה"א 1 צילום: View Point

מגדל המשרדים הטוב בעולם

ToHa1, המאכלס שורה של חברות בינלאומיות מובילות, נבחר ל'מגדל המשרדים הטוב בעולם' בתחרות היוקרתית של המועצה הבינלאומית לגורדי שחקים (CTBUH), לאחר שגבר על שורה ארוכה של מתמודדים מכל העולם, בהם פרויקטים מובילים מסין (שנג'ן ובייג'ין), צרפת, ניו יורק, דובאי ולונדון.

ראש העיר ה"הנצחי" מדבר, מי לא ירא? אף לא אחד, כולם אוהבים וסומכים עליו שילך על טובת העיר בלבד. אמיתי

ראש העיר ה"הנצחי" מדבר, מי לא ירא? אף לא אחד, כולם אוהבים וסומכים עליו שילך על טובת העיר בלבד. אמיתי. צילום: פלי הנמר

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "אנו מברכים על הפרויקט החדש שיקום באחד הצמתים המרכזיים והנגישים ביותר בתל אביב, ואשר צפוי להיות בין הפרויקטים הראשונים ליישם את תקן החנייה המופחת שאנו מובילים. בכך, הוא יעודד את העובדים בו להגיע למקום בתחבורה ציבורית או בכלים אישיים. אני גם שמח שהנבואות השחורות לגבי עתיד המשרדים והתעסוקה בעיר – מתבדות".

היזמים והמנ"כלים מאזינים ונהנים. מימין: אלדד פרשר, שמעון אבודרהם, אבי יעקובוביץ ונתן חץ

היזמים והמנ"כלים מאזינים ונהנים. מימין: אלדד פרשר, שמעון אבודרהם, אבי יעקובוביץ ונתן חץ צילום: פלי הנמר

נתן חץ, יו"ר אמות: "בהתחשב במיקומו הייחודי של פרויקט ToHa, בצומת שמהווה למעשה את שער הכניסה המרכזי לעיר תל אביב, ראינו, כיזמים, זכות גדולה ליזום ולתכנן באמצעות אדריכלות יוצאת דופן ופורצת גבולות את הפסל הסביבתי המדהים הזה – את פרויקט ToHa1 ואת המשכו ToHa2, שמושק היום. אני מאמין שכשמגדל ToHa2 יצטרף בשנים הקרובות לקו הרקיע, הוא יהפוך מיידית לנקודת ציון ולסמלה של העיר תל אביב לדורות הבאים".

אלדד פרשר, יו"ר גב-ים: ״ההחלטה של החברות על השקעה של כשלושה מיליארד שקל מעידה על האמון שלנו בכלכלת ישראל, בצמיחה העתידית, במבנה התעסוקה וביכולת של הכלכלה הישראלית לנווט את דרכה גם בעתיד למרות שינויים ואיומים. האמונה הזו נכונה בפרט בכל הקשור למרבית הדיירים העתידיים בפרויקט, שמשתייכים לתעשיות הטכנולוגיה העילית המאכלסים את מרבית פארקי התעשייה של גב-ים. תעשייה מגוונת, בתחומים שונים ובסקטורים שונים, שהוכיחה גם במהלך משבר הקורונה את חוזקה, עמידותה ויכולתה ליצירתיות ונווט בימים קשים. התעשייה הזו זקוקה לאנשים הטובים והיצירתיים ביותר ולקמפוסים שיהיו יותר מעוד בניין, אלא יהוו אקוסיסטם שיאפשר להפוך למקום ליצירה והפריה הדדית. וכזה יהיה ToHa2.

אלדד פרשר, מי שהיה גם מנכ"ל המזרחי בעברו העסקי העשיר ומכיר מימון ליזמי נדל"ן מניב, הפעם בצד היזמים

אלדד פרשר, מי שהיה גם מנכ"ל המזרחי בעברו העסקי העשיר ומכיר מימון ליזמי נדל"ן מניב, הפעם בצד היזמים. צילום: פלי הנמר

מדינת ההיי-טק של תל אביב כפי שהיא נשקפת ממגל תוה"א

מדינת ההיי-טק של תל אביב כפי שהיא נשקפת ממגל תוה"א צילום: View Point

"מדינת ההיי-טק נמצאת בתל-אביב ו-ToHa2 יעמוד במוקד מרכז העסקים שלה"

אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב-ים: "אנו ניצבים היום באירוע השקת מגדל ToHa2, יצירת מופת המהווה את ראש החץ לבנייני המשרדים בתל-אביב ובארץ. מגה פרויקט בשטח כולל של כ-210 אלף מ"ר, בהשקעה של כשלושה מיליארד שקל, שמקרין על עוצמתן של החברות גב-ים ואמות. הפרויקט ישנה את מרכז הכובד של מטרופולין תל-אביב, שוק שעומד בחזית, מוביל, וצפוי להתחזק בשנים הקרובות, בתוך המכלול של ישראל כמעצמה טכנולוגית, הנשענת על ההון האנושי האיכותי ביותר. מדינת ההיי-טק נמצאת בתל-אביב ו-ToHa2 יעמוד במוקד מרכז העסקים של תל-אביב".

שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות: "ToHa1 זכה בהכרה מיידית מהשוק הישראלי – שיווקו הסתיים עוד בשלב השלד ובמחירי שיא. לאחרונה זכה גם להכרה בינלאומית כשנבחר למגדל המשרדים הטוב בעולם לשנת 2021. השאיפה לשחזר את ההצלחה ואף להתעלות עליה, מהווה אתגר גדול ומרגש בו זמנית, ליתר דיוק, גדול ומרגש פי שלושה. אנו משיקים היום את ToHa2 בהשקעה חסרת תקדים, וזאת מתוך אמון בכלכלה הישראלית ובצמיחתה, בדור הצעיר המניע את קטר ההיי-טק ובעוצמתה של העיר תל אביב. ToHa2 יהיה מתנה לקו הרקיע של העיר, הוא ייבנה באיכות ללא פשרות, ועם דגש מיוחד על שמירה על הסביבה, כדרכה של אמות".

אבי יעקובוביץ רואה בתוה"א 2 ראש החץ, של נתן חץ, של אמות החברה היזמית השותפה

אבי יעקובוביץ רואה בתוה"א 2 ראש החץ, של נתן חץ, של אמות החברה היזמית השותפה. צילום: פלי הנמר

שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות: "ToHa1 זכה בהכרה מיידית מהשוק הישראלי – שיווקו הסתיים עוד בשלב השלד ובמחירי שיא. לאחרונה זכה גם להכרה בינלאומית כשנבחר למגדל המשרדים הטוב בעולם לשנת 2021. השאיפה לשחזר את ההצלחה ואף להתעלות עליה, מהווה אתגר גדול ומרגש בו זמנית, ליתר דיוק, גדול ומרגש פי שלושה. אנו משיקים היום את ToHa2 בהשקעה חסרת תקדים, וזאת מתוך אמון בכלכלה הישראלית ובצמיחתה, בדור הצעיר המניע את קטר ההיי-טק ובעוצמתה של העיר תל אביב. ToHa2 יהיה מתנה לקו הרקיע של העיר, הוא ייבנה באיכות ללא פשרות, ועם דגש מיוחד על שמירה על הסביבה, כדרכה של אמות".

שמעון אבודרהם מאמין בשותפות אמות שבראשותו עם קבוצת גב-ים

שמעון אבודרהם מאמין בשותפות אמות שבראשותו עם קבוצת גב-ים. צילום: פלי הנמר

דלי פלד

ואיך אפשר לסיים בלי נימה אישית, כלומר בלי לצלם את מגדל הפניקס המזדקר יחידי במבט מזרחה, שבקומה העליונה ה-24 שלו, שוכנים זה 17 שנה משרדי קבוצת אנשים ומחשבים והכי חשוב מי צופה בצלם, דליה אסיא-פלד, אשתו זה 50 שנים ושותפתו שלו (שלי, פלי הנמר) זה 40 שנה, מנכ"לית אנשים ומחשבים. צילום: פלי הנמר

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים