רשות החדשנות תממן הקמה של חברת תשתיות לביולוגיה סינתטית ראשונה בישראל

ההקמה והמימון יהיו בשיתוף מעבדות חי והמרכז הבינתחומי הרצליה, וסך התקציב צפוי להגיע ל-40 מיליון שקלים, כשהרשות תממן 18 מיליון שקלים בשנה הראשונה

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, צילום: חנה טייב

רשות החדשנות תממן הקמה של חברת תשתית לביולוגיה סינתטית ראשונה בישראל בסכום של 18 מיליון שקלים לשנה הראשונה. ההקמה והמימון יהיו בשיתוף  מעבדות חי והמרכז הבינתחומי הרצליה, וסך התקציב צפוי להגיע ל-40 מיליון שקלים אם התוכנית תתבצע בהתאם ליעדים שהוגדרו.

תחום הביולוגיה הסינתטית הוא אחד מתחומי הליבה של אסטרטגיית הBio-Convergence ומכיל גישות, מתודולוגיות ודיסציפלינות רבות המתמקדות בהנדסה, במחשוב ובביולוגיה. תחום זה מתמקד במתן פתרונות לבעיות מורכבות, הדורשות ידע רב-תחומי על ידי עיצוב ובנייה של התקנים ומערכות ביולוגיות למטרות שימושיות לצורכי בני האדם וחברה – למשל, באמצעות עיצוב מיקרואורגניזמים ומולקולות ביולוגיות (כמו RNA וחלבונים) כבסיס לכלי אבחון, חיסונים ותרופות חדשות, פתרונות אנרגיה חלופית, חומרים חדשים (כמו חומרי טעם וריח), וכן לפיתוח מערכות שלמות של ביו-סנסורים ושבבים ביולוגיים.

"לאחר מחקר מקיף של שנה", אמר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, "הרשות זיהתה את תחום הביולוגיה הסינתטית כתחום תשתיתי חדשני, הנשען על בסיס ידע רב-תחומי רחב ופורץ באקדמיה והמאפשר את קידום תעשיית ה-Bio-Convergence בארץ והתפתחות חברות חדשות בתחום. לאור זאת הוחלט, כי העיתוי נכון, וחשוב לפעול במהרה. לטובת כך בנינו צוות מומחים שיגדיר את הפעילות הנדרשת וקווים מנחים להקמת תשתית ביולוגיה סינתטית בארץ".

בראש חברת התשתית החדשה יעמדו ד"ר רוני כהן, כמנכ"ל החברה, ששימש ב- 11 השנים האחרונות הסמנכ"ל חטיבת מעבדות השירות במעבדות חי לצידו ישמשו  ד"ר נטע אגמון, המשמשת כראש צוות בחברה של ביולוגיה סינתטית Neo-chromosome בניו יורק ומתמחה בהנדסה גנטית וביטוי בשמרים, כסמנכ"לית טכנולוגיות; ד"ר יובל דורפן, בעל ניסיון של כ-20 שנים בתעשיות ההיי-טק והביו-טק בתפקידים מקצועיים וניהוליים בכירים, ישמש כמנהל התפעול הטכנולוגי מדעי של אתר המרכז הבינתחומי; ד"ר יונתן גירון, בעל ניסיון בטכנולוגיות DNA, פיתוח כלים להנדסת רקמות ושילוב ביולוגיה סינתטית עם הנדסת נוירונים, אלקטרופיזיולוגיה ומציאות מדומה כמנהל הקמת הפרויקט לביולוגיה הסינתטית במרכז הבינתחומי; וד"ר אורטל שמעון, מתמחה בביולוגיה מולקולרית מתקדמת, שתשמש כמנהלת התפעול הטכנולוגי מדעי של אתר רחובות.

לדברי הרשות, במיזם הביעו עניין כמה שותפים אסטרטגיים, שעשויים לקחת בו חלק, בהם חברת Ginkgo Bioworks – מחלוצות הביולוגיה הסינתטית בארה"ב וחברות נוספות כמו אלביט ו-GFI ישראל.

אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אמרה, כי "תחום הביולוגיה הסינתטית מושך אליו את טובי המדענים והיזמים בעולם – ולא בכדי. טמונות בו הזדמנויות כלכליות, יזמיות ומדעיות וגם שאלות יסוד ערכיות וקיומיות שעלינו להוביל בהן כמדינה. אני מחזקת את ידי רשות החדשנות, ותומכת בפעילותם לקידום משמעותי של תשתיות חדשניות בתחומים חדשים״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים