"החמאס התייחס לחפירת המנהרות כפרויקט מנוהל לכל דבר ועניין"

סא"ל (מיל') אילן ליאני, לשעבר ראש ענף תת קרקע במפקדת פיקוד הדרום, מספר על הפרויקט לנטרול התשתית התת קרקעית של ארגון הטרור, ואומר כי יש לישראל בהקשר זה "יתרון של עשור מול היריב"

סא"ל (מיל') אילן ליאני, לשעבר ראש ענף תת קרקע במפקדת פיקוד הדרום של צה"ל. צילום: ניב קנטור

"החפירות של המנהרות בעזה נוהלו על ידי אנשי החמאס כפרויקט לכל דבר ועניין. הן התחילו עוד לפני המילניום הנוכחי, ובמהלך השנים הארגון פיתח יכולת לבניית מנהרות, לטובת הגעה מנקודה לנקודה מתחת לקרקע. החמאס ניהל פרויקט בממד הנסתר, ובהצלחה לא מבוטלת", כך אמר סא"ל (מיל') אילן ליאני, לשעבר ראש ענף תת קרקע במפקדת פיקוד הדרום של צה"ל.

ליאני דיבר היום (ה') בכנס השנתי של PMI, העמותה לניהול פרויקטים בישראל. הכנס נערך באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות יותר מ-100 מקצוענים מהתחום. האירוע הפיזי היווה את סיומו של שבוע אירועים וירטואליים. הפנינג הקיץ ההיברידי של העמותה, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים השנה תחת המוטו "מיומנויות רכות וכלים להצלחה". את האירוע היום הנחתה אילנית פרימן, מזכ"לית PMI ישראל.

לדברי ליאני, "ב-2013, גששים מצה"ל מצאו את אחת המנהרות שחפרו אנשי החמאס. אחרי עבודה מאומצת של אנשי חיל ההנדסה, הוחלט להשמיד את המנהרה בצד הגבול המערבי. החמאס הפעיל מטען רב עוצמה, שפגע בחמישה חיילים, בהם סגן אחיה קליין, ששירת ביחידת סמור של הנדסה קרבית, נפצע במשימה ואיבד כמעט לגמרי את מאור עיניו. אז הבנו את יכולת הדיוק של האויב".

"תופעת בניית המנהרות התת קרקעיות היא בעיה לא רק של ישראל", אמר. "ברחבי העולם, לרבות בגבולות של ארצות הברית עם קנדה ועם מקסיקו, נבנות מנהרות לטובת הברחות של ציוד פלילי וסחר בבני אדם". בהיבט הישראלי-פלסטיני, ציין הדובר, "העשור הקודם התאפיין בהרחבת החפירות של מנהרות החמאס. כך, במהלך מבצע צוק איתן, צה"ל חשף את קיומן של 34 מנהרות, מתוכן 14 היו מנהרות פעילות, שבהן שונעו לוחמי טרור. במהלך חיסול המנהרות במבצע נהרגו 21 חיילים".

קרב מוחות בין צה"ל לחמאס

"עם סיום צוק איתן, לצד התחקיר הצה"לי שבעקבותיו פעלתי לקידום ולניהול שני פרויקטים: האחד – הסרת האיום באופן מתוכלל, והשני – כתיבת מסמך ייזום למכשול חכם, עם אינטגרציה בין כלל הגורמים המעורבים בפרויקט ובניית מצע לתקשורת רב ממדית", אמר ליאני. "פעלתי לאור דברי הרמטכ"ל דאז, רא"ל גדי איזנקוט, שאמר: 'אנחנו רוצים להשמיד את המנהרות ולדכא את רצונו של האויב לחפור אותן'".

"בשנים שלאחר צוק איתן", הוסיף, "הבנתי שאני מנהל קרב מוחות מול מהנדסי וחופרי החמאס. סוגיית הקידוח היא מורכבת ועל מנת לספק מענה לבעיה, נדרשנו לפעול באופן רב מערכתי ומתוכלל: הבנו מהן תכולות המכשול, הבטנו על המנהרה אחרת. האויב נותר מאותגר, כי התחלנו 'לקחת' לו מנהרות. אז התחלנו בבניית המכשול, שהוא רב ממדי, חכם וקטלני. בנינו אותו בכמה שלבים: מכשול פיזי קדמי, מכשול פיזי עילי, ומכשול פיזי וטכנולוגי תת קרקעי. במהלך התהליך ערכנו ניהול סיכונים, תוך בניית תרחישים שונים, לרבות הערכות מושכלות מה היריב יעשה".

לסיכום אמר ליאני כי "בחלוף השנים, עקומת הלמידה שלנו השתפרה. אין דין שומר החומות כדין צוק איתן. עמדנו ביעדי הפרויקט, ידענו מה קורה וכיום, התשתית התת קרקעית כבר לא מהווה יתרון ליריב. המכשול שבנינו אפקטיבי. ניהול פרויקט המכשול החכם נעשה בשילוב של למידה, תקשורת, פתיחות, אינטגרציה ובקרת איכות. אלה היוו את הרכיבים של המתכון המוצלח. לישראל יש יתרון מצוין לטווח הזמן של העשור הקרוב בממד התת קרקעי מול היריב בדרום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נו באמת

    לא הבנתי מה המסר. או שללא ידיעתך אתה מודה בכישלון או שאתה מודה בזילזול באויב. "ניהל את חפירת המנהרות כפרוייקט".... מה מוזר? זה הכי סביר. ואתה צריך להניח שאת כל הפעילויות שלהם הם מקדמים כך.

אירועים קרובים