תנו למנהלי בסיסי הנתונים כלים – בשביל לחסוך זמן ולחדש

עולם בסיסי הנתונים, אחד מאבני הבסיס של עולם ה-IT, ממשיך לגדול ולהתעצם, והניהול של בסיסי הנתונים הופך למפרך בעבור ה-DBAs בארגונים ● כיצד ניתן לטפל במצב ולשדרג את הדרוש עדכון בהתאם לרוח התקופה?

27/07/2021 13:13
ירון כהן, מנהל צוות מהנדסי מערכות בנוטניקס ישראל. צילום: ניב קנטור

בסיסי הנתונים ממוקמים בלב הארגונים. הם מאחסנים, שומרים ומעדכנים כל העת את הנתונים הקריטיים המשמשים לקבלת החלטות אסטרטגיות, להנעת תהליכים, לניהול קשרי לקוחות ולתפעול יעיל של הארגון. עבור רוב הארגונים כיום בסיסי נתונים מהווים את העדשות דרכן ניתן לראות ולנתח את העבר וההווה, ולדמיין את העתיד.

גם כיום, עולם בסיסי הנתונים, אחד מאבני הבסיס של עולם ה-IT, ממשיך לגדול ולהתעצם. על פי גרטנר, היקף שוק בסיסי הנתונים נאמד בכ-65 מיליארד דולר – עלייה של 17% בשנת 2020. מי שאמונים על ניהול בסיסי הנתונים הם מנהלי בסיסי הנתונים (DBAs). על מנת להתמודד עם הגידול בהיקף הנתונים, מוצאים עצמם מנהלי בסיסי נתונים במצב שכל אחד מהם מנהל עשרות בסיסי נתונים שונים בסביבה מורכבת, ניהול שאינו פשוט בכלל.

לפני עידן הענן, התמקדו מנהלי בסיסי הנתונים בפעולות כמו: הקצאת משאבים, שכפול בסיסי נתונים, כיוונון, תיקון, שחזור ושדרוג בסיסי נתונים. עם ההתפתחות שחלה במהלך 20 השנים האחרונות של בסיסי נתונים בקוד פתוח, ועם הענן שהופך לברירת מחדל לעוסקים ב-IT, מנהלי בסיסי נתונים נאלצים לעבוד על מספר רב של פלטפורמות.

בעידן הענן הם קיבלו על עצמם תפקיד מקיף הרבה יותר, עם עיסוק גם בנפח בסיסי הנתונים, תכנון, התאמת עומסי עבודה שונים לבסיסי נתונים שונים הנמצאים על גבי פלטפורמות שונות, ועוד. וכך מוצאים עצמם מנהלי בסיסי הנתונים, שעבודתם קריטית לתפקוד הארגון, עובדים שעות ארוכות ו"זוכים" לעיתים קרובות לשיחות טלפון גם בערבים ובסופי שבוע, משום שרק הם מכירים את הקרביים של בסיס הנתונים, אשר בלעדיו הארגון לא יכול לתפקד.

DBaaS: לאפשר ל-DBAs לעסוק בחדשנות במקום בניהול ותחזוקה

עם העלייה הדרמטית בהיקף הנתונים והמורכבות של סביבת הדטה סנטר, הביקוש למנהלי בסיסי נתונים עולה באופן מתמיד וימשיך לעלות. האם אפשר לתת למנהלי בסיסי הנתונים לעסוק בחדשנות ולא בעבודה סיזיפית של ניהול ותחזוקה? התשובה היא כן – באמצעות באמצעות DBaaS – בסיסי נתונים כשירות.

מהו DBaaS? כמו כל פתרון as a Service, גם כאן מדובר בהוצאת העיסוק האינסופי בנושא מסוים לגורם חיצוני, המנהל ומתפעל עבור הארגון את המשאב במודל מנוי חודשי. כך הארגון זוכה לגורם מקצועי המנהל את בסיסי הנתונים, חוסך כאבי ראש וזוכה למודל גמיש המאפשר לגדול או להצטמצם בקלות רבה. מדובר בעיקר באוטומציה של תהליכים ופעולות, ההופכת תהליכים לפשוטים הרבה יותר וניתנים לביצוע בקליק אחד. פעולות שונות בתחום מבוצעות בקלות ובמהירות, ואינן קשורות בידע של מנהלי בסיסי הנתונים.

אי אפשר להתעלם מהיתרונות שבאפשרות לפרוס בסיס נתונים בכמה דקות, בניגוד לימים או שבועות. אחת החוזקות של DBaaS היא האופן שבו היא מפשטת את בסיס הנתונים על פני עננים ציבוריים ופרטיים מתוך פאנל בקרה מרכזית.

DBaaS – בסיסי נתונים כשירות. איור: BigStock

DBaaS – בסיסי נתונים כשירות. איור: BigStock

צמצום למינימום גם בטעויות האנוש

גם טעויות האנוש יורדות למינימום. גורמי המקצוע של ספק ה-DBaaS, כמו גם כלי האוטומציה שלו, יעשו את העבודה על הצד הטוב ביותר.

על פי הניסיון שנצבר בנוטניקס, ניהול בסיסי הנתונים כשירות מוביל לחיסכון משמעותי של 60 עד 80 אחוזים בזמן בפעולות ניהול. בנק RBL חזה בירידה של 90% בזמן שלוקח לו להקים בסיס נתונים חדש.

במקביל לכך, ולא פחות חשוב, הביצועים המושגים מבסיסי הנתונים, יהיו טובים הרבה יותר. שחזור הנתונים במקרה הצורך מכל נקודה בזמן ייעשה בתוך דקות אחדות. נפח הנתונים ירד, משום שאין יותר צורך לשמור עותקים לא רצויים של בסיסי נתונים.

ולבסוף, אחד האתגרים הגדולים של הארגונים כיום הוא לשמור על הנתונים האישיים והרגישים על פי כללי הגנת הפרטיות. DBaaS מספקת את התשתית שמאפשרת את הציות לתקנות הללו.

זה המקום לציין כי תשתית HCI (ר"ת Hyperconverged Infrastructure) מספקת לא רק פתרון מוגדר תוכנה, המבצע וירטואליזציה בדטה סנטר, אלא שגם יכול להפוך בסיסי נתונים מסורתיים לסביבה כשירות. לדוגמה, חברת התעופה האמריקנית JetBlue התקשתה להחזיק מערך של שמונה בסיסי נתונים בייצור של אורקל וכמות של יותר מכפולה מכך – בבסיסי נתונים המשמשים להצגת נתונים ולפיתוח בדטה סנטר ראשי ומשני. על ידי שילוב הפתרון של נוטניקס עם פלטפורמה מוגדרת תוכנה בסביבת ה-DBaaS, החברה השיגה אוטומציה של פעולות הדורשות ניהול אינטנסיבי, כגון: שירותי קבצים, מיקרו סגמנטציה ועוד.

שליטה על ממלכת בסיסי הנתונים

במהלך השנים האחרונות חדרו כמה טכנולוגיות דוגמת וירטואליזציה של שרתים ופתרון ה-HCI, והפכו את ניהול הדטה סנטר לפשוט וחסכוני הרבה יותר.

שינוי שכזה מתחיל לחדור בימים אלו לעולם בסיסי הנתונים, כאשר כלי ניהול אחד מספק למנהלי בסיסי הנתונים מבט פנורמי, ושליטה על כל ממלכת בסיסי הנתונים.

באמצעות DBaaS זוכה הארגון לניהול כל מחזור החיים של בסיס הנתונים ולמנהלי בסיסי הנתונים מוענק שקט. ההשפעה של זה הולכת הרבה מעבר למנהלי בסיסי הנתונים: פרויקטים מבוצעים בזמן, השירות למשתמשים בארגון ניתן ברמת שירות גבוהה יותר, ובסופו של תהליך – העובדים והלקוחות מרוצים יותר.

הכותב הוא מנהל צוות מהנדסי מערכות בנוטניקס ישראל

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אנונ

    "ולמנהלי בסיסי הנתונים מוענק שקט" צורה יפה לשלוח את ה-DBA הביתה....

אירועים קרובים