הסלבס יחויבו להודיע לנו כשהם מפרסמים מוצרים ברשת

ידוענים ומשפיעני רשת שלא מפרסמים גילוי נאות שכזה מטעים צרכנים - אומרים ברשות להגנת הצרכן, ומבטיחים לפעול נגד התופעה

אילוסטרציה: BigStock

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏עושים סדר בחגיגה? הרשות להגנת הצרכן מזכירה שלפי חוק, סלבס ומשפיעני רשת שמפרסמים מוצרים באפליקציות ובאתרים להודיע על כך, והודיעה שתפעל נגד התופעה. לטענת הרשות, אם אין גילוי נאות כזה, קיים חשש להטעיית צרכנים.

אחד מאפיקי הפרסום הפופולריים והמניבים רווחים והכנסות בשנים האחרונות הוא פרסום מוצרים דרך סלבס ומשפיעני רשת. אלה מציגים את המוצר לא בפרסומת קלאסית, אלא מחווים עליו דעה לאחר שהם משתמשים בו. עם הגדילה של הרשתות החברתיות, ובמיוחד אינסטגרם וטיקטוק, והעלייה במספר העוקבים של הסלב או משפיען הרשת, עולה הסכום שאותו הוא מקבל. זה יכול להגיע לסכומים של עד שש ואף שבע ספרות, בדולרים, אם מדובר בסלבריטאי על. לפי נתונים שפרסם אשתקד מגזין הרכילות Justjared, הסלב המרוויח ביותר מפרסום באינסטגרם הוא השחקן האמריקני דוויין ג'ונסון, הידוע בכינוי דה רוק, שמרוויח בממוצע מיליון ו-15 אלף דולר לפוסט. בחמישייה הראשונה של המרוויחים נמצאים גם קיילי ג'נר, עם כמעט מיליון דולר לפוסט, כריסטיאנו רונאלדו, קים קרדשיאן ואריאנה גרנדה.

אלא שעסקינן בישראל, והרשות המקומית להגנת הצרכן פרסמה היום (א') הודעה שבה היא קובעת ש-"חוות דעת על מוצר או שירות שניתנה על ידי ידוען או משפיען רשת נחשבת פרסומת ותהיה חייבת בגילוי הקשר המסחרי בין המשפיען לחברה שהוא מפרסם. בנוסף, הצגת חוות דעת מזויפת מהווה הטעיה, וכך גם אי הצגת חוות דעת בשל היותה שלילית. הבטחת תמריץ כלשהו בתמורה לחוות דעת חיובית תחשב הטעיה אם הדבר לא הוצג לצרכנים בשקיפות".

"הרשות להגנת הצרכן נותנת עדיפות מיוחדת לאי-קומרס"

ברשות מדגישים שגם בפרסום חוות דעת פיקטיביות, של צרכנים שאינם קיימים, היא הטעיה שמהווה עבירה פלילית, וכך גם במקרים שבהם סלבס ומשפיעני רשת מפרסמים חוות דעת שלא נכתבו על ידם, או שלא הם אלה שניסו את המוצר. הרשות ממליצה לאתרים ולאפליקציות לאפשר לצרכנים לדווח על חוות דעת מזויפות, ומצפה מהם לבדוק את הטענות הללו במהירות הראויה ולהגיב בהתאם.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אמר כי "תפקיד הרשות להגן על הצרכן מפיתויים שמובילים אותו לרכישה לא מושכלת. חוות דעת שלא משקפת כראוי את המוצר, או חלילה מזויפת לחלוטין, עלולה להטעות צרכנים באשר למאפייני המוצר או השירות. לכן, חשוב מאוד שלצרכן יוצגו רק חוות דעת אמיתיות ואובייקטיביות, ואם שילמו תמורה כלשהי עבור חוות הדעת – על הצרכן לדעת זאת. הרשות נותנת השנה עדיפות מיוחדת לאי-קומרס, ונאבקת ברושם השגור והמוטעה שלפיו אין דין ואין דיין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים