הגיע הזמן להיערך טוב יותר לסיכוני הסייבר בתחום החינוך

לימוד באמצעות אפליקציות מקוונות מעלה סכנות בנושאי פרטיות ● משרד החינוך ומשרד המשפטים צריכים להכין את הקרקע להתנהלות נכונה ברשת עבור תלמידים ומורים - היום יותר מתמיד

01/07/2021 12:35
שי מורג, מנכ”ל ומייסד שותף, ארמטיק. צילום: בן יצחקי

לאחרונה חשפה הרשות להגנת הפרטיות מגוון סכנות שמתעוררות בלימוד באמצעות אפליקציות מקוונות. הרשות מתריעה, כי יישומים דיגיטליים ללמידה מרחוק דוגמת זום אינם חסינים מפני חדירה ועלולים לאפשר דליפה של מידע רגיש על תלמידים, וכתוצאה מכך להוביל לחשיפתם בפני גורמים שיעשו במידע שימוש לרעה.

כתוצאה מכך, הודיע משרד המשפטים כי יפעל להגבלת כניסה של טכנולוגיות חדשות לשימוש חינוכי. כמו כן, מינהל מחלקת החדשנות במשרד טוען כי החינוך הוא בין התחומים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר לאיום ופגיעה בפרטיות המשתמשים.

עלייה במתקפות סייבר במוסדות חינוך

עד לשנת הקורונה ענף החינוך לא הכיר בסיכוני סייבר כפי שהוא מכיר בהם כיום. מדובר בענף שלרוב לא נחשף לאירועים מסוג זה (פריצות, תקלות אבטחת מידע וכד'). האירוניה היא, כי דווקא באומת הסטארט-אפ, מדינת הסייבר, לא נעשה שימוש בכל הידע שיש ברשותנו על מנת להגן על התלמידים ומוסדות החינוך. ממחקר שנערך על ידי חברת צ'ק פוינט עולה, כי בין יולי לאוגוסט 2020 עלה המספר הממוצע של מתקפות סייבר שבועיות במוסדות חינוכיים בארה"ב בשיעור של 30%. נתון זה מחדד את ההבנה, שמשרד החינוך ומשרד המשפטים צריכים להכין את הקרקע להתנהלות נכונה ברשת עבור תלמידים ומורים – היום יותר מתמיד.

מרבית התלמידים, המורים וההורים לא חונכו על האיומים הקיימים בסביבה המקוונת. עם הרכבת הממשלה החדשה, מן הראוי כי פעולות מניעה ייעשו קודם לתקיפה, ויפה שעה אחת קודם. בשלב הראשון, יש ללמד את מוסדות החינוך והמורים על אבטחת סייבר, על הסכנות ברשת ואמצעי זהירות שבהם ניתן לנקוט כדי להתמודד עם סכנות מסוג זה. בעוד שתוכנות וטכנולוגיות חדשות משתלבות בתחום החינוך, זה אך קריטי שבתי ספר יהיו מודעים לסיכונים סביב אימוץ כלים חדשים מבלי שהם מאמתים אותם כראוי.

כך, לדוגמה, חודש אוקטובר הינו חודש המודעות לאבטחה ברשת. לפיכך, על מוסדות הלימוד לנצל את ההזדמנות מתוך מטרה להעלות את מודעות התלמידים והמורים לתופעה.

בשלב השני, יש לתת למוסדות כלים פרקטיים להתמודדות מפני סכנות פריצה מקוונות. הנה כמה טיפים למורים ולתלמידים, שיכולים לעזור בהתמודדות עם הסכנה:

התקנת תוכנת אנטי וירוס – ודאו כי מחשבים ניידים לתלמידים ומכשירים אחרים מוגנים על ידי תוכנת אנטי וירוס, המונעת מהם להוריד בטעות תוכנות זדוניות. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב להפעלת עדכונים אוטומטיים עבור אותה תוכנת אנטי וירוס בכדי לשמור על רמת הגנה מקסימלית.

כיסוי מצלמת האינטרנט הביתית – כבו או חסמו מצלמות ומיקרופונים עם תום מועד השיעור. כמו כן, ודאו כי לא נמצא מידע אישי בתצוגת המצלמה.

עדכון תוכנה – אפליקציית זום ודומיה חיזקו את אפשרויות האבטחה שלהן בעקבות פריצות שנעשו במהלך שנת הקורונה והבנת הסיכונים הקיימים. עדכון התוכנה מבטיח כי רמת האבטחה של היישום תהיה הגבוהה ביותר ברגע נתון.

הימנעות מהעברת מידע אישי – יש להקפיד שמורים, הורים ותלמידים יעבירו פרטים אישיים באמצעות אפליקציות מאושרות בלבד. כאשר מבקשים מהתלמידים לשתף מידע חסוי באמצעות כלים מקוונים, יש לוודא שמדובר בכלים מקובלים. אם שומרים מידע אישי בפלטפורמות אחסון הנמצאות בענן, יש לוודא שמדובר בפלטפורמות מנוהלות.
כניסה רק לקישורים ממקורות מהימנים
–  כאשר אתם נמצאים בפלטפורמת שיתוף של בית הספר בשליטה מרחוק, לחצו רק על הקישורים המשותפים על ידי המארח.

 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד שותף בחברת הסייבר ארמטיק (Ermetic).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים