יש לכם מחשבים ישנים? יש ילדים שזקוקים להם

הפער הדיגיטלי בחינוך, שהחריף בשנת הקורונה, הביא להקמת מיזם התנדבותי של המגזר העסקי, שאוסף מחשבים ישנים מארגונים ומעסקים, משמיש אותם ומעבירם למשפחות נזקקות, שילדיהן נשארו במשבר בצד הדרך

מנכ"לית הפורום הכלכלי-חברתי בנשיאות המגזר העסקי, עינת זינגר דן. צילום: מיכאל חורי

משבר הקורונה הציף את עוצמת הפער הדיגיטלי בישראל: המעבר ללמידה מרחוק, לאחר סגירת בתי הספר, הותיר 375 אלף תלמידים ללא אפשרות לעשות זאת – מהסיבה הפשוטה שלא היו להם בבית מחשבים ואמצעי חיבור לאינטרנט. עובדה זו הביאה חבורה של אנשים טובים להתגייס למטרה, על מנת לדאוג לתת מחשבים לכמה שיותר מאותם תלמידים.

כל עסק בינוני וחברה משדרגים את המחשבים שלהם אחת לתקופה. בדרך כלל, המחשבים האלה הולכים לגריטה, נזרקים לזבל או מונחים בפינה נידחת במחסני או משרדי החברה. ברוב המקרים הם ברמה סבירה, ואפילו יותר, ולכן, לאחר השמשה נכונה, הם יכולים לשמש את התלמידים חסרי המחשבים.

הפורום הכלכלי-חברתי שהוקם על ידי נשיאות המגזר העסקי, בראשות דובי אמיתי, לקח על עצמו את המשימה לסייע לתלמידים שלא יכולים ללמוד בעזרת מחשב. בשנה האחרונה מפעיל הפורום מיזם בשם מתחשבים, שמנוהל ומבוצע בשיתוף שורה ארוכה של חברות וארגונים, ומהותו איסוף מחשבים ישנים והשמשתם לטובת אותם תלמידים.

את המיזם מפעילים 600 מתנדבים מכל הארץ, שאוספים את המחשבים והמסכים הישנים מהחברות ומהארגונים שתורמים אותם. 12 מעבדות מכינות את הציוד להעברה לתלמידים וצוותים טכניים מתקינים בהם את כל הממשקים הדרושים לילד כדי ללמוד. מחשבים אלה מועברים למשפחות נזקקות דרך מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, שמנהלות את התהליך ומפקחות עליו. הרשויות, דרך בתי ספר או עמותות שונות, משתתפות בעלות השדרוג, במחיר של 450 שקלים לכל מחשב. החבילה כוללת תמיכה ישירה או מרחוק, הדרכה במידת הצורך וליווי צמוד של המתנדבים.

עד כה נאספו קרוב ל-20 אלף מחשבים והסתיים תהליך השדרוג והחלוקה של מעל 8,500 מחשבים. היעד שהארגון הציב לעצמו הוא חלוקה של 100 אלף מחשבים עד סוף 2023.

"כשיזמים פרטיים ואנשי עסקים חוברים לעמותות וארגונים חברתיים וזוכים לתמיכת המגזר הציבורי, אפשר לעשות מהפכות", אמרה מנכ"לית הפורום הכלכלי-חברתי, עינת זינגר דן. "כל חברה ועסק חייבים להבין שמחשבים ומסכים משומשים לא צריכים ללכת לגריטה ויכולים לעבור לשימוש חוזר אצל משפחות נזקקות".

אילו ארגונים הצטרפו למיזם?

אחת החברות שנוטלות חלק במיזם כבר משלביו הראשונים היא חברת ההיי-טק אפספלייר. דוד פנודישוילי, מנהל ה-IT בחברה, סיפר כי "גם אנחנו מבצעים אחת לתקופה שדרוג של מחשבים, לרוב ניידים, ובדרך כלל שולחים את המחשבים שהוחלפו לגריטה. כאשר שמענו על מיזם מתחשבים ועל הפעילות שמבוצעת במסגרתו החלטנו להצטרף אליו. חשוב לנו, כחברה, לתרום לקהילה".

פנודישוילי ולירון עזרתי מרכזים פעילות זו באפספלייר. עד כה תרמה החברה כמה עשרות מסכים והיא צפויה לתרום מחשבים ניידים ומסכים נוספים.

דוד פנודישוילי, מנהל ה-IT באפספלייר. צילום פרטי

דוד פנודישוילי, מנהל ה-IT באפספלייר. צילום פרטי

ארגון אחר שנרתם למשימה הוא משרד המשפטים – בעקבות יוזמה של צבי (ציקי) גד, מנהל השירות והייצור באגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד. גד אמר כי "במשרד מתנהל תהליך קבוע של החלפת ציוד, כאשר רוב המחשבים נשלחים לגריטה. כששמעתי על המיזם התחלתי בפעילות של איסוף המחשבים. עד היום תרמנו 250 מחשבים שהגיעו לעשרות רשויות מקומיות, ובעתיד הקרוב נתרום עוד 700".

משרד המשפטים הוא, כמובן, לא הגוף הממשלתי היחיד שיכול לתרום מחשבים ישנים, וגד קורא לכל עמיתיו במשרדי הממשלה להצטרף למיזם.

צבי (ציקי) גד, מנהל השירות והייצור באגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים. צילום: ירין קליין

צבי (ציקי) גד, מנהל השירות והייצור באגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים. צילום: ירין קליין

למתחשבים תורמים מעל 200 חברות וארגונים מהגדולים במשק: מלבד משרד המשפטים ואפספלייר נמנים על רשימה זו מיקרוסופט, אינטל, דל, הוט, פייסבוק, בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, אלטשולר שחם, אלקטרה מוצרי צריכה, קימברלי קלארק, מנורה מבטחים, אדם מילוא, נטפים, הפניקס, פיינל, אדמה, חברת החשמל, מקורות, קופות החולים כללית, מכבי ולאומית, נתיבי ישראל, משרד התחבורה, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים, משרד הרווחה, משרד החקלאות ועוד.

ראשי הפורום ומנהלי המיזם קוראים לכם, הקוראים, לחברות היי-טק, לאנשי עסקים ולאנשים פרטיים: יש לכם מחשבים ישנים בבית? אל תגרטו ואל תזרקו אותם. יש מאות אלפי ילדים בישראל שזקוקים להם. במקום זאת, הם קוראים לכם ליצור קשר עם המיזם כאן.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אתי

    היי, יש לי כמה מחשבים ישנים למסירה, גרה על יד באר שבע נא צרו איתי קשר תודה

אירועים קרובים