ועדה החליטה: טראמפ יישאר מחוץ לפייסבוק

הנשיא לשעבר של ארצות הברית לא יוכל לחזור לפייסבוק ולאינסטגרם לפחות בחצי השנה הקרובה – לאחר שעודד את מהומות הקפיטול ● עם זאת, הוועדה קראה לפייסבוק לבחון את ההשעיה ולנקוט ב-"תגובה מידתית"

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

ועדה שמינתה פייסבוק החליטה היום (ד') להשאיר את הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לרשת החברתית הגדולה בעולם ולאינסטגרם, שנמצאת בבעלותה. עם זאת, היא קראה לחברה "לבחון מחדש" את הגירוש של טראמפ ולמצוא "תגובה מידתית".

על פי החלטת הוועדה, מדובר בחסימה זמנית, ופייסבוק תצטרך להחליט מהי אותה "תגובה מידתית" בתוך חצי שנה. בהחלטה נקבע שאם אז עדיין יהיה חשש שדברים שטראמפ יפרסם ברשת החברתית, אם חשבונו יוחזר, עלולים יהיו לגרום לאלימות – היא תוכל להמשיך את ההשעיה לפרק זמן נוסף, ארוך יותר.

עודד את המהומות בגבעת הקפיטול ברשתות החברתיות

ההחלטה באה לאחר שטראמפ השתמש ברשתות החברתיות, ובכלל זה בפייסבוק, כדי לקרוא לתומכיו "לעלות על גבעת הקפיטול" ביום שבו הקונגרס אמור היה לאשרר את בחירתו של יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן, לנשיאות ארצות הברית (מה שאמנם קרה בסוף). טראמפ טען שהבחירות זויפו – טענה שעד היום לא ניתנה לה כל הוכחה. בפייסבוק הביעו חשש שטראמפ יקרא קריאות נוספות לאלימות, ולכן החליטו לחסום את החשבונות שלו משתי הרשתות החברתיות שבבעלותה.

ההחלטה של הוועדה יכולה להשפיע על ההתייחסות העתידית של פייסבוק לנבחרי ציבור אחרים. נכתב בה כי "הוועדה סבורה שלא תמיד כדאי ליצור אבחנה בין מנהיגים פוליטיים למשפיענים אחרים, ומודעת לכך שגם משתמשים אחרים שיש להם קהלים גדולים יכולים לגרום לסיכון רב". "בעוד שאותם כללים צריכים להיות מוחלים על כל המשתמשים", הוסיפו חברי הוועדה, "ההקשר משנה, כשמעריכים את האפשרות לגרימת נזק. כשיש בפוסטים שמפורסמים על ידי משפיענים פוטנציאל גבוה לנזק ממשמש ובא, פייסבוק צריכה לפעול מהר על מנת לאכוף את החוקים שלה".

לא ברור האם במשפט האחרון מביעה הוועדה ביקורת ברמיזה ותמיכה בטענות של רבים, שלפיהן פייסבוק התמהמה בנקיטת צעדים נגד טראמפ. כשהיא כבר עשתה זאת, בהתחלה היא סימנה פוסטים שנויים במחלוקת שלו, ולאחר מכן החליטה לחסום את חשבונו.

כך או כך, בהחלטת הוועדה נכתב כי היא מכירה בכך ש-"לראשי מדינה ולבכירים נוספים בממשלות יכול להיות כוח רב יותר לגרום נזק מאשר לאנשים אחרים. אם ראש מדינה או בכיר ממשלה אחר מפרסם באופן חוזר ונשנה מסרים שיש בהם סיכון לנזק תחת נורמות זכויות האדם הבינלאומיות, פייסבוק צריכה להשעות את החשבון שלהם לתקופה קצובה ויעילה, על מנת להגן מפני נזק פוטנציאלי קרוב. על תקופות ההשעיה להיות ארוכות מספיק כדי האם (המשתמש עשה ברשת – י"ה) שימוש פסול ובמקרים הראויים, יכולים להכיל מחיקה של החשבון או של העמוד (שלו – י"ה)".

פייסבוק: "הוועדה הבינה את ההחלטה שלנו"

ניק קלג, סגן נשיא פייסבוק לתקשורת ולעניינים בינלאומיים, הגן על ההחלטה של החברה להשעות את חשבונו של טראמפ. "אנחנו מרוצים מכך שהוועדה הבינה שהנסיבות התקדימיות הצדיקו את הצעד יוצא הדופן שבו נקטנו", כתב בהצהרה. "נבחן את החלטת הוועדה ונקבע פעוטלות ברורות ומידתיות. בינתיים, ההשעיה של חשבונו של טראמפ נמשכת".

טראמפ טרם מסר תגובה להחלטת הוועדה. יש לציין שבניגוד לפייסבוק, שהחליטה לנקוט בהשעיה, החשבונות שלו בטוויטר (שהייתה הרשת החברתית האהובה עליו) וביוטיוב נמחקו לחלוטין. כך או כך, טראמפ נשאר איתן בדעתו שהבחירות זויפו, וחזר על כך בהודעה לעיתונות ששלח שלשום, בה כתב: "בחירות ההונאה לנשיאות של 2020 יהיו ידועות מהיום והלאה כשקר הגדול (THE BIG LIE, באותיות גדולות, כדרכו – י"ה)". הנשיא לשעבר של ארצות הברית ממשיך בתוכניתו להשיק רשת חברתית חדשה, שבה הוא ותומכיו יוכלו להביע את המסרים שלהם באופן חופשי. אתמול הוא העלה עמוד לרשת שגולשים יכולים להעתיק או לשתף ממנו מסרים בחשבונות הפייסבוק או הטוויטר שלהם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ewfewf

    ועדה שפייסבוק מינתה קבעה שפייסבוק הגיבה נכון... זה היה יכול להיות מצחיק אם זה לא היה יותר מידי עצוב

אירועים קרובים