מהנדס תובע את אינטל: "פוטרתי כי הייתי זקן מדי"

לטענת התובע, ישראלי לשעבר בשם רון צור, החברה החליטה להיפטר ממנו על רקע גילנות ב-2015, כשהיה בן 62, ועשתה זאת במסגרת קיצוצי הענק שביצעה עת פיטרה 17 אלף ממועסקיה ● תלונות דומות נשמעו מעשרות ממפוטרי אינטל באותה תקופה

פיטורים על רקע גילנות? צילום אילוסטרציה: BigStock

מהנדס אינטל (Intel) לשעבר, שפוטר בשנת 2015, הגיש בשבוע שעבר תביעה נגד יצרנית השבבים הענקית בטענה שסולק מהחברה בגלל גילו. "פוטרתי כי הייתי זקן מדי", אמר המהנדס.

בתלונה, שהוגשה ביום ה' האחרון לבית המשפט המחוזי של ארה"ב בפורטלנד, אורגון, טען המתלונן, רון צור, כי שנים של ניהול פוגעני באינטל הובילו לביצוע בדיקות ביצועים מפלות, שלצד קריטריונים מבוססי גילנות הביאו לפיטוריו מהחברה. צור מבקש מבית המשפט לקבוע שעל אינטל לשלם לו פיצויים, סעדים הוגנים כמו גם תשלום שכר טרחת עורך הדין והוצאות משפט.

המהנדס מאורגון, שהוא כיום בן 67, היה בין 17,000 העובדים שאינטל פיטרה בין השנים 2015 ועד 2017. לפי דיווחים שונים, הפיטורים הללו – שזכו להסבר שנבעו מצורך בקיצוצים – נפלו באופן גורף על עובדים מבוגרים.

צור השקיע בשנים האחרונות אנרגיות רבות בחיפוש אחרי הכרה, לדבריו, ש"זה לא רון צור נגד אינטל. זה משהו מערכתי שממש לא עומד בחוקים", וכעת הוא מביא את תלונתו אל בית המשפט.

הייתה או לא הייתה? אפליה על רקע גילנות. צילום אילוסטרציה: BigStock

הייתה או לא הייתה? אפליה על רקע גילנות. צילום אילוסטרציה: BigStock

עשרות תלונות על אפליה על רקע גילנות

לפי דיווחים שונים, עשרות תלונות על אפליה על רקע גילנות הגיעו ממפוטרי אינטל של אותה תקופה, שהמתינו בסבלנות לאורך השנים עד שהרשויות הפדרליות בארה"ב יבחנו את הטענות שהרחקתם מהחברה עקב הקיצוצים הגדולים ביותר בהיסטוריה של יצרנית השבבים הייתה בניגוד לחוק.

תחקיר שערך The Oregonian בנוגע לקיצוץ ב-2016 מצא כי עובדי אינטל מעל גיל 40 היו בסיכון גבוה פי שניים לאבד את מקום עבודתם מאשר עמיתיהם הצעירים. עובדים מעל גיל 60, כמו צור בעת פיטוריו, היו בסיכון גבוה פי שמונה לאבד את מקום עבודתם מאשר עובדים מתחת לגיל 30.

מסמכים ומידע אחר שהתקבלו על ידי המגזין הראו, לטענתו בפרומיו, כי בוועדה האמריקנית לשוויון הזדמנויות בעבודה, ה-EEOC, התייחסו ברצינות לתלונות הרבות והסוכנות פתחה בחקירה וסיווגה את המקרה כ"מערכתי", כלומר – לאפליה המדווחת, אם אכן היא קיימת, יש לכאורה השפעה רחבה.

אולם לאחר שנים, חקירת ה-EEOC בעניין אינטל עדיין לא הגיעה לכדי מסקנות. הקצב האיטי של חקירה הזו מסמל את החסמים העומדים בפני עובדים מבוגרים כאשר הם מנסים לטפל באפליה, כך טענו בעבר עורכי הדין העוסקים בנפגעי הקיצוצים, כמו גם כל מי שנלחם בתופעת הגילנות במקומות העבודה. לדבריהם, מחסור במימון, אכיפה רופפת ומגבלות בהגנות על עובדים מבוגרים הופכים את האחרונים לפגיעים באופן ייחודי, כאשר מעסיקים מפטרים מטעמים כאלו או אחרים.

הלעג לישראלי שהיגר והתבגר

צור החל לעבוד באינטל ב-2011, כשכבר היה בן 58 – ממש לא נער. הוא הוצב בתפקיד מוביל טכני לשילוב מערכות משובצות במחלקת המחקר והפיתוח של הפלטפורמה האלחוטית (WPRD) של אינטל. לפני כן עבד כקבלן עצמאי בעבור אינטל במשך כשלושה עשורים.

לדבריו, כעבור מספר חודשים, הוטל עליו לעבוד עם מנהל ש"העיר באופן קבוע הערות גילניות והערות על שנאת זרים". שתי ההתייחסויות הופנו למעשה כלפיי צור – שהיגר לארצות הברית מישראל בשנת 1981.

"זמן קצר לאחר מכן, עמיתים צעירים יותר לעבודה שהתוודעו לביקורת (של המנהל – ג"פ) על מר צור החלו לקרוא למר צור בשמות גנאי, כמו 'זקן' ו'נחש זקן', כמו גם לבזות את מוצאו הישראלי בנוכחותו", כך נכתב בכתב התלונה שהוגש לבית המשפט.

צור ניסה להלין על שחווה למחלקה המשפטית למשאבי אנוש של אינטל, אך בסופו של יום זו קבעה שאין אמת בטענותיו, והוא המשיך לקבל כתף קרה בחברה.

הפרשה, שאותה גולל בהרחבה המגזין The Register, הייתה בעלת תפניות שונות ומשונות, אולם בסופו של עניין, גם אחרי הסחבת בבדיקה הפדרלית, החליט המהנדס המפוטר לפעול בעצמו ולפיכך הגיש את התלונה כעת.

אינטל סירבה להגיב לפרשה.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון א

    תורת השכירות לעבודה הנאורה אינה מקצועית בישראל כברוב העולם. לא המעסיקים ולא מציעי השירות והניסיון המקצועי מודעים לבסיס התקשורת הנחוצה להצלחה. התוצאה היא פחד מפני החלטת החלטות. התחקיר להתאמה הוא חובבני ולא רלוונטי. הבנה נוספת של הנושא תוכלו לרכוש בסדנת המודעות להצלחה והשפעה המוגש ללא תשלום על ידי "אנשים ומחשבים"

  2. t

    בישראל הבעיה יותר עמוקה יש אפליה על רקע גילנות עוד בשלב הקבלה לעבודה. דוגמא למשל שהמראיין התעקש לדעת מתי סיימתי את התואר. גם בלי בושה שואלים איפה אני גר והאם לא יהיה לי קשה עם המרחק/פקקים.

  3. דוד

    עבד כקבלן עצמאי בעבור אינטל במשך כשלושה עשורים? מגיל 28 עד גיל 58? למה לא להמשיך ככה עוד כמה שנים עד הפנסיה? למה להכנס לחברה כשכיר?

  4. גיל

    התחיל לעבוד שם בגיל 58 אז אם פוטר אחרי 4 שנים , מאשים אותם בקיפוח רק בגלל הגיל ? .

  5. שלום

    אינטל יודעת לבחור עו"ד מומחים לאפליות על כל סוגיו הוא לא היחידי

אירועים קרובים