פטנט ביומטרי חדש של מיקרוסופט יזהה מתי עובד זקוק להפסקה

מיקרוסופט רשמה באחרונה פטנט המזהה - בהתבסס על נתוני לחץ הדם וקצב הלב שאוספים פריטים לבישים, כמו גם לפי נתוני השימוש בתוכנות Office השונות - את המצב המנטלי של העובד

זיהוי מתח בעבודה לפני ההתפרצות. פטנט של מיקרוסופט. צילום אילוסטרציה: BigStock
תזהה את מצבם המנטלי של עובדים על פי מידע ביומטרי? מיקרוסופט. צילום: BigStock

תזהה את מצבם המנטלי של עובדים על פי מידע ביומטרי? מיקרוסופט. צילום: BigStock

בקשת פטנט שהגישה מיקרוסופט (Microsoft), המתארת אמצעי לזיהוי רגשות על ידי מערכת ניטור ביומטרית, פורסמה על ידי משרד הפטנטים האמריקני, ה-USPTO.

הפטנט עתיד לזהות את מצבו המנטלי-רגשי של אדם, בהתבסס על ניתוח מידע, כמו לחץ הדם וקצב הלב, אשר נאסף על ידי פריטים לבישים וכן על בסיס נתונים שונים שיאסף עקב השימוש בשירותי Microsoft Office השונים. ההמצאה מתוארת כמיועדת לעובדים בחברות וארגונים.

נראה כי הרעיון הוא לאפשר לחברות להפעיל תכניות, כדי לספק לעובדיהן 'תובנות בריאות' הנגזרות מהנתונים הביומטריים שלהם, אך עם זאת להרחיב את המסקנות גם להיבט הרגשי. הנתונים הביומטריים ואלו שנאספו מהתוכנות של מיקרוסופט מנותחים – או אז ניתן להשתמש ב"ציון החרדה" שמקבל העובד, כדי להציע לו לקחת הפסקה ארוכה או קצרה להתאוששות.

על הפטנט אפשר היה ללמוד מהגשת הבקשה לרישום שלו על ידי ה-USPTO, שם הוגדר כאמצעי ל"זיהוי רגש מאותות קשרים, על פני תובנות בריאות". לפי מה שמסתמן מההגשה, ניתן יהיה לאסוף נתונים מחיישנים ייעודיים, אשר מלקטים מידע ביומטרי בריאותי ושכולנו מכירים – למשל שעון חכם – אך גם מתובנות שנאספו בפגישות וידיאו ואודיו שבהן השתתף העובד, ממשוב שיספקו חיישנים האפטיים (haptic – זיהוי עוצמת מגע), ואפילו על פי משך הזמן המושקע בהתעסקות במענה ובקריאת דואר אלקטרוני בזמן העבודה.

מקור להקלה או לדאגה עבור העובדים?

המגזין Computerworld התייחס בדיווח שלו על הפטנט לעלייה ניכרת במה שמכונה "שחיקת עובדים" שנרשמה במהלך מגיפת הקורונה. כל זאת בזמן שהנושא של מצב העובדים המנטלי בהחלט הולך ותופס יותר ויותר תשומת לב בחברות בכלל, ובתעשיית ההיי-טק במיוחד.

על אף שההמצאה עשויה לסייע לעובדים לזכות בהבנה גדולה יותר של מעסיקיהם למצבם המנטלי, היא גם מציפה חששות ממעקב (פיזי ורגשי) אחרי במקום העבודה, אשר אינו מתקבל, כמובן, כאקט לגיטימי או חיובי בעולם המערבי. מיקרוסופט מצידה, בהצגת הפטנט שלה, מדגישה שהניתוח של הדטה שיאסף לא נועד למדידת הפרודוקטיביות של העובדים, אלא לצורך זיהוי והפגת מתחים ואף למתן הפסקות כדי לאושש עובדים הזקוקים להן לפי הממצאים.

עם זאת אנליסט המחקר הבכיר ראול קסטנון אמר ל-Computerworld כי "הצרכנים מכירים יותר וחשים יותר בנוח עם השימוש במכשירים לבישים לאיסוף נתונים ביומטריים, כדי לפקח על בריאותם ורווחתם; עם זאת, הרחבת יכולות אלה למקום העבודה יכולה להוות סיבה לדאגה בעבור העובדים".

"ישנם יתרונות רבים שאנליטיקה יכולה לספק לעובדים, כולל מעקב אחר בריאותם ורווחתם בעבודה ובחייהם האישיים, אך ניווט באזור זה יכול להיות עניין רגיש ביותר בעבור הארגון", הבהיר קסטנון את עמדתו.

יצוין שכפי שקורה תמיד עם פטנטים, לא תמיד אלו קורמים עור וגידים, כך שאין לדעת אם הפיתוח של מיקרוסופט יגיע לכדי מימוש בעתיד, ומתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים