הבנק העולמי יקצה 20 מיליון דולר להאצת פיתוח דיגיטלי בשטחים

הפרויקט מבקש לצמצם במשהו את הפער הדיגיטלי שקיים בין הגדה והרצועה לישראל ולמדינות מתקדמות יותר, לסייע לכלכלה הפלסטינית, שנפגעה קשות מהקורונה, ולפתח כמה שירותי ממשל אונליין ברשות

האם המענק באמת ישפר את הגישה לאינטרנט בגדה וברצועה, או שמדובר בטיפה בים? צילום אילוסטרציה: BigStock

אם תשתיות האינטרנט בישראל נמצאות בפיגור מאחורי העולם המערבי, על אחת כמה וכמה בגדה המערבית וברצועת עזה. בבנק העולמי מנסים לעשות משהו כדי לשפר את המצב ואישרו מענק בסך של 20 מיליון דולר להרחבת הגישה לשירותי אינטרנט בפס רחב מהיר באזורים מסוימים בשטחים. כמו כן, לדבריהם, המענק יאפשר לשלטונות הפלסטיניים לפתח שירותי ממשל אונליין. הסכום יועבר לרשות הפלסטינית, ששולטת בשטחים הפלסטיניים בגדה המערבית ולפחות פורמלית יש לה אחיזה גם בשליטה בתחומים האזרחיים ברצועה.

פרויקט הדיגיטציה יבוצע הן בגדה המערבית והן בעזה (שם אין חשמל לאורך כל היום). בבנק אומרים כי אישורו בא על רקע המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את הגדה ואת הרצועה בעקבות משבר הקורונה ו-"יסייע להגביר את החוסן הציבורי לזעזועים, כגון משבר זה, על ידי כך שיאפשר לפלסטינים חיבור לאינטרנט, וכן גישה לשירותים אלקטרוניים ולניהול עסקים ברשת".

לדברי קנתן שנקר, מנהל אזורי לגדה המערבית ולרצועה בבנק העולמי, פיתוח שירותי האינטרנט באזורים אלה יאפשר להתגבר במשהו על מגבלות התנועה מאזורים אלה ואליהם שהטילה ישראל על אנשים וסחורות, בעקבות הקורונה. "מגבלות אלה הוחמרו עוד יותר עקב משבר הקורונה, והפוטנציאל של הכלכלה לשגשג למרות אילוצים שכאלה באמצעות הדיגיטל הופך אותה ליעד מבטיח לפיתוח כלכלי ויצירת משרות", אמר. "הפוטנציאל עצום עבור האוכלוסייה הצעירה, שמתמצאת בטכנולוגיה, והדבר יסייע גם לגשר על החלוקה המגדרית הדיגיטלית בתקופות של מגבלות תנועה וריחוק חברתי".

בעזה עדיין משתמשים ב-G2

הגדה המערבית ובמיוחד רצועת עזה נמצאות הרחק מאחור בכל הנוגע לתשתיות פס רחב: בשל מגבלות תדרים, הרשות הפלסטינית הייתה מהמקומות האחרונים במזרח התיכון ובצפון אפריקה שהשיקו G3 (היא עשתה זאת ב-2018) – וגם זה, רק בגדה המערבית. בעזה עדיין משתמשים ברשת G2, והכיסוי הסלולרי שם הוא הנמוך ביותר באזור. הפרויקט החדש נועד להרחיב את אפשרות הגישה לאינטרנט על ידי תמיכה בפיתוח תשתית סיבים אופטיים, בהתאם להחלטת הרשות להקים חברה לאומית לפיברו-אופטיקה. בנוסף, הוא יסייע ליצור סביבה מדינית תומכת למגזר התקשורת על ידי הפעלת רגולטור – הרשות הפלסטינית – לפיקוח על תשתיות תקשורת ו-IT.

בבנק העולמי מדגישים כי הפרויקט יבוצע בצורה הדרגתית, "בכדי להבטיח תוצאות ברות קיימא": בתחילה, הוא ייתן סיוע טכני למשרד התקשורת וטכנולוגיות המידע של הרשות הפלסטינית, על מנת שזה יוכל לזהות את המודלים האופטימליים לרכישת שירותי רוחב פס ואינטרנט מהיר. כמו כן, המענק יאפשר לממן רכישת אינטרנט בפס רחב, לסניפי דואר נבחרים שיכולים לשמש כנקודות גישה דיגיטליות. לאחר מכן יממן משרד התקשורת וה-IT של הרשות מחצית מהעלות הכוללת הנדרשת. עם זאת, הפרויקט יבחן אפשרויות פיננסיות נוספות באמצעות בדיקת היתכנות ויישור קו עם שותפים-תורמים שמעוניינים לתמוך בשינוי דיגיטלי בשטחים.

בנוסף, הפרויקט יתמוך ביצירת כמה שירותי ממשל אזרחיים דיגיטלים, שיהיו נגישים לציבור באמצעות פורטל מאוחד ומרכז חירום דיגיטלי לאירועי חירום ברחבי הגדה המערבית. כמו כן, יתקיימו פעולות לסיוע התאמת הסביבה המשפטית והרגולטורית על מנת לספק אונליין שירותי ממשל לאזרחים ולעסקים. נכון להיום חסרים כמה אלמנטים משמעותיים בפיתוח הדיגיטלי הפלסטיני, כגון חקיקה בנושא גישה למידע, הגנה על נתונים אישיים, אבטחת סייבר וחתימות דיגיטליות. זאת, בנוסף למימון השלב הראשון בפיתוח מערכת רכש אלקטרוני ממשלתית במשרדים ממשלתיים בעלי הוצאות גבוהות.

מענק זה מגיע לצד פרויקטים נוספים שהבנק העולמי מבצע ברשות הפלסטינית, כגון פרויקט הטכנולוגיה לנוער Technology for Youth ופרויקט תעסוקה שמפתח חברות שירותי IT פלסטיניות באמצעות שיפור יכולותיהן וגידול בתעסוקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים