מחאה נגד החלטת גלנט: "פוליטיקה בפרס ישראל – פגיעה במדע"

מועצת האקדמיה למדעים הוציאה גילוי דעת חריף, שבו היא מגנה את החלטת שר החינוך, יואב גלנט, לפסול את ההחלטה להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך, בטענה שהוא "תומך ב-BDS"

שר החינוך, יואב גלנט. צילום: ניב קנטור

פסילת זכייתו של פרופ' עודד גולדרייך בפרס ישראל לחקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב מעוררת הדים בימים האחרונים, בעיקר בקרב אנשי ציבור ואקדמיה. בגילוי דעת שהוציאו בסוף השבוע טוענים מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ונשיאיה הקודמים כי מדובר בפסילה מטעמים פוליטיים, שמסבה נזק למדע הישראלי.

פרופ' גולדרייך אמור לקבל ביום העצמאות הקרוב את פרס ישראל (בטקס שבניגוד לשנים עברו לא יתקיים ביום העצמאות עצמו אלא יצולם היום, בשל מגבלות הקורונה). אולם, שר החינוך, יואב גלנט, החליט לפסול את זכייתו, בטענה שהוא תומך בתנועת ה-BDS, שקוראת לחרם על מדינת ישראל. אלא שלדברי פרופ' גולדרייך, הוא תומך בחרם על ההתנחלויות – ולא על המדינה כולה. בתגובה להחלטת השר גלנט עתרו השופטים שהחליטו להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס לבג"ץ, וזה הורה לשר וליועץ המשפטי לממשלה לבחון בתוך חודש האם לחוק האוסר לקריאות לחרם על ישראל יש השלכות לעניין זה.

פרופ' גולדרייך – פרופסור מן המניין במכון ויצמן – הוכרז כחתן פרס ישראל בשל מחקריו בתחומי הקריפטוגרפיה (תורת ההצפנה) ותורת הסיבוכיות המחשובית. בערך הוויקיפדיה שלו נכתב כי "עבודותיו הידועות ביותר מתייחסות להוכחה באפס ידע ולבנייה של פרוטוקולים בטוחים למימוש כל משימה חישובית רצויה". כן עוסקות עבודותיו בשימוש באקראיות בבדיקת הוכחות, בפרט במערכות PCP, ובבדיקת תכונות מדגמית.

"התבטאויות פוליטיות לא רלוונטיות להכרעה בעניין הענקת הפרס"

בגילוי הדעת של מועצת האקדמיה למדעים, שהוא המשך של מכתב שזו שלחה לשר החינוך, נכתב כי היא "מביעה צער" על ההחלטה. "כפי שציינו במכתבנו לשר החינוך, קנה המידה להענקת פרס ישראל בתחומי המדע הוא מצוינות מחקרית, ובזכותו הפרס שומר על המעמד של אות הכבוד הגבוה ביותר שמדינת ישראל מעניקה למדעניה. התבטאויות פוליטיות שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות להכרעה בעניין הענקת הפרס", ציינו חברי האקדמיה.

"ועדת הפרס חזרה ומצאה את פרופ' גולדרייך ראוי לקבלת פרס ישראל נוכח הישגיו המחקריים המצטיינים", ציינו במועצה. "עם זאת, ההכרעה הסופית בעניינו נדחתה בשל בדיקה משפטית בשאלה אם התבטאויותיו הפוליטיות עולות כדי נסיבות חריגות שיש בהן להשליך על מתן הפרס".

"מועצת האקדמיה ונשיאיה הקודמים רואים בדאגה רבה עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למתן פרס ישראל במדעים. בנסיבות אלה יש משום פגיעה במעמדו של פרס ישראל ובמדע הישראלי כולו, וכן במעמדה המדעי של ישראל בעולם", נכתב.

על גילוי הדעת חתומים נשיאת המועצה, פרופ' נילי כהן; סגנה, פרופ' דוד הראל; פרופ' ידין דודאי, יו"ר החטיבה למדעי הטבע; פרופ' סרג'יו הרט, יו"ר החטיבה למדעי הרוח; הנשיאים לשעבר פרופ' רות ארנון, פרופ' יעקב זיו, פרופ' יהושע יורטנר ופרופ' מנחם יערי; ומנהלת האקדמיה, גליה פינצי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גדי

    עם כל הכבוד אי מתן הפרס אינה פוגעת במדע כמו שאין היא מדרבנת את המדע. מה שהפרס עושה זה מתן כבוד למי שמקבלו וזאת בשם מדינת ישראל. לכן למדינת ישראל הזכות המלאה להעניק אותו למי שהיא חושבת שמתאים לקבלו שפרט להיותו מדען מבריק גם מכבד את המדינה ולא יורק בפני חלק מאזרחיה.

אירועים קרובים