קברים פתוחים וטריים נחשפו בגוגל מפות – מה עומד מאחוריהם?

בצילום מהאוויר, שהופץ ברשתות החברתיות ונראה כאילו נלקח מכלי המפות של הענקית ממאונטיין וויו, נראות שתי גופות גברים ● מי המצולמים ומה עלה בגורלם, ומדוע אולי כדאי לפקפק יותר כמעט בכל דבר כיום?

קברים פתוחים עם גופות טריות מגוגל מפות? צילום לכאורה מגוגל מפות

תמונה שנפוצה באחרונה ונלקחה, לפחות לכאורה, מכלי המפות של גוגל, ה-Google Maps, הצליחה לצמרר רבים. בתצלום ממעוף הציפור נראות שתי גופות של אנשים בטי-שירט לבן וג'ינס, השרועות בקברים פתוחים.

תמונת הלוויין הזו, שהחלה לצבור תאוצה ברשתות החברתיות באחרונה, העסיקה רבים שתהו לפשרה, ששאלו מדוע הקברים אינם חלק מבית קברות נורמטיבי, ומדוע מה שנראה כמו גופות נותר חשוף ולא קבור עמוק באדמה.

אולם בירור שערכו כלי תקשורת שונים גילה כי מי שהסיק מסקנות שהאנשים ה"קבורים" מתים – טעה ובגדול.

ה"גופות" משני הקברים הן למעשה אנשים חיים, ששמם דוטס מילר וסטן סנלברגר – בני זוג אמריקנים, שהחליטו לחפור את שתי השוחות לצורך מייצג אמנותי שיצרו.

שני הגברים חפרו את הבורות בשטח פתוח, ואם יכולתם לעשות זום רציני על הצילום, שלכאורה הוא מוגדל במיוחד בלאו הכי, הייתם מגלים חור שנחפר בין ה"קברים" ושאיפשר לשניים לאחוז ידיים. אם אכן היה מדובר בגופות – היו השניים כנראה מחזיקים זה את יד השני לנצח.

המייצג מוקם פיזית באזור העיר פורטלנד שבאורגון, בארצות הברית, והתצלום אף הוצג בגלריית Western Exhibitions משיקגו, שבה השניים הם אמני בית.

הצילום של היצירה כפי שהוא נראה בגלריה. צילום: גלריית Western Exhibitions

הצילום של היצירה כפי שהוא נראה בגלריה. צילום: גלריית Western Exhibitions

גוגל מפות ככלי אמנותי או כאמצעי לאישוש תיאוריות קונספירציה?

חיפוש ממצאים ייחודיים בגוגל מפות אינו עניין נדיר – כך למשל יש למשל מי שמבקשים לאתר באמצעות השירות תמונות של יקיריהם המתים. השימוש המקורי בכלי אף הפך ליותר שכיח מאז פרוץ מגיפת הקורונה – גם בשל שפע הזמן הפנוי של רבים מהאנשים שהוצאו בעל כורחם לחל"ת, אבל גם מפאת סקרנות רבה, ואולי אף חשדנות בנוגע לפעולת הרשויות.

כך למשל, בחודש שעבר, שיתף משתמש של כלי המפות תמונה מוזרה של מה שלדעתו הוא קבר אחים לקורבנות הקורונה בניו יורק. התמונה הזו, שפורסמה לראשונה ברדיט (Reddit), מציגה חלקת אדמה פתוחה עם מקום לגופות רבות, שככל הנראה לא ניתנת לאיתור מהקרקע כיון שהיא מוקפת בעצים ובירק. האם זהו באמת קבר אחים לנפטרי קורונה או שמא מדובר במייצג אמנותי אחר? כנראה שלעולם לא נדע.

אלא שהצילום האחרון מגוגל מפות, בו נראו לכאורה גופותיהן של מילר וסנלברג, הוא אולי בכלל לא תיעד לווין כפי שהוא נראה, וכמו שטענו מרבית מי שהפיצו אותו באופן ויראלי.

הסיבה למסקנה הזו היא שאיש לא יודע כיצד התיעוד המשונה בכלל אותר ב-Google Maps. מבין העוסקים בו היו מי שהטילו ספק באותנטיות של התמונה במפות גוגל וטענו כי אפשר שגם החלק שבו היא שויכה לכלי היא למעשה חלק מיצירת האמנות.

בנוסף היו שגרסו כי הצילום כולו אינו אותנטי, והצביעו על ערימת העפר החפורה, הנמצאת לצד ה"קברים", ככזו שנוצרה בפוטושופ.

"זה מזויף", כתב אחד הגולשים בתגובה לצילום עצמו. "תסתכלו על סרגל הזום הזה, זה רק חצי, ובכל זאת הגופות הן ממש מראה לוויין ברור", הוסיף אחר.

אז לא קברים פתוחים, ולא גופות, ואולי גם לא צילום אמיתי ממפות גוגל – אבל לפחות תהודה ברשתות החברתיות הצליחו להשיג האמנים. וזה הרי כל הסיפור כמעט כיום. לא?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים