בית המשפט העליון בארה"ב פסק בעד גוגל במשפט מול אורקל על זכויות יוצרים ב-Android

במשפט שזכה לתשומת לב רבה בשל השאלה שעמדה במרכזו והשפעתה על עתיד פיתוח התוכנה, הפך בית המשפט העליון בארה"ב את ההחלטות הקודמות ופסק לטובת גוגל תחת הטיעון של שימוש הוגן שעשתה גוגל בשורות קוד שפותחו על ידי סאן, אך נמנע מתשובה עקרונית על השאלה המרכזית של זכויות יוצרים

אורקל נגד גוגל

בית המשפט העליון בארצות הברית צידד אתמול בגוגל (Google) במאבק המשפטי בן העשור שלה נגד אורקל (Oracle) בנושא זכויות היוצרים של התוכנה שנכללת ב-Android, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל. פסק הדין שניתן התבסס על 6 שופטים שהצביעו בעד ו-2 נגד, כששופטת אחת שעדיין לא מונתה על ידי הסנאט כשהמשפט החל, לא הצביעה.

המשפט עסק ב-12 אלף שורות קוד שגוגל השתמשה בהן באנדרואיד, שהועתקו מממשק תכנות בג'אווה שפותח על ידי סאן מיקרוסיסטמס (Sun Microsystems), שנרכשה על ידי אורקל ב-2010.

אורקל טענה כי גוגל חייבת לה 9 מיליארד דולר, וגוגל טענה כי השימוש שלה בקוד היה מוגן תחת עקרון הדוקטרינה של שימוש הוגן, ולכן אינו נושא בחבות על זכויות יוצרים. Android, כידוע, היא מערכת ההפעלה הסלולרית הפופולרית ביותר בעולם.

אורקל תבעה את גוגל בשנת 2010 על השימוש בקוד, וזכתה בתביעה פעמיים בבית משפט פדרלי מיוחד לערעורים, שסבר כי הקוד שבו עסקה התביעה מוגן בזכויות יוצרים וכי השימוש של גוגל אינו מוגן  תחת שימוש הוגן.

כעת הפך בית המשפט את הפסיקה, למרות שלא הגדיר במפורש האם הקוד שבנדון היה מוגן בזכויות יוצרים.

בפסק הדין נכתב, כי השימוש של גוגל בקוד היה מוגן תחת שימוש הוגן, תוך ציון העובדה שגוגל השתמשה "רק במה שנדרש כדי לאפשר למשתמשים לנצל את כישרונם בתוכנית חדשה ושונה".

חלק מהשופטים הניחו, כי למען הטיעון עצמו, הקוד היה מוגן מלכתחילה בזכויות יוצרים, אבל נמנעו מלפסוק בשאלה הזאת, וציינו כי הטיעון של שימוש הוגן היה בו די כדי להחליט במקרה הזה.

"בהתחשב בשינויים הטכנולוגיים המהירים, בכלכלה ובנסיבות עסקיות, אנו מאמינים שאיננו צריכים לענות על יותר מן הנדרש כדי לפתור את הוויכוח בין החברות", נכתב.

השופטים שסברו שונה כתבו בחוות הדעת שלהם, כי בית המשפט שוגה כשהוא מתחמק מהשאלה העקרונית שיש להשיב עליה: האם יש להצהיר שהקוד מוגן בזכויות יוצרים. אנו סבורים שכן".

עוד ציין בית המשפט, כי התרת אכיפה על זכויות היוצרים של אורקל "תזיק לציבור", תוך ציון העלויות והקשיים שבכתיבת ממשקי משתמש חדשים. רבים מהמתכנתים, ציין בית המשפט, מכירים את אבני הבנייה של אורקל, ופסיקה לטובת אורקל במקרה הזה תפעל כמחסום "שמגביל את עתיד היצירתיות של תוכנות חדשות. המפתח יהיה בידי אורקל בלבד".

המשפט זכה לתשומת לב רבה בשל השאלה שעמדה במרכזו: אילו סוגים של קוד תוכנה מוגנים בזכויות יוצרים בחוק האמריקני, והשפעתה על עתיד פיתוח התוכנה.

קנט ווקר, סגן נשיא בכיר בגוגל לנושאים גלובליים, כתב בפוסט בטוויטר לאחר פסק הדין, כי
"החלטת בית המשפט במקרה של גוגל נגד אורקל היא ניצחון גדול לחדשנות, לאינטראופרביליות ולמחשוב".

אורקל הגיבה בהצהרה כי "הפלטפורמה של גוגל הפכה גדולה יותר ובעלת כוח שוק גדול יותר. מחסומי הכניסה גבוהים יותר והיכולת להתחרות נמוכה יותר. הם גנבו ג'אווה ובזבזו עשור בטיעונים כמו שרק חברה מונופוליסטית יכולה. התנהלות זו היא בדיוק הסיבה לכך שרשויות הרגולציה בעולם ובארה"ב בוחנות את הפרקטיקות של עסקי גוגל", נכתב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    מצרף מכתב ששלחתי לשרי האוצר והכלכלה ב-2014, והנימוקים שתואמים לפסיקה של העליון בארה"ב. קבלתי תשובה שממשלת ישראל אינה מתכוונת להתערב בפעילות. משפטית סופו של צדק לצאת לאור. בתאריך 13/05/14 00:26, ציטוט אלי ויסברט: > י''ג באייר ה'תשע"ד, 13/5/2014 > > שר הכלכלה ח"כ נפתלי בנט > שר האוצר ח"כ יאיר לפיד > > נכבדי, > > בתאריך 09/05/2014 פסק בית משפט פדרלי בארצות הברית בתביעת חברת אורקל נגד גוגל שלחברת אורקל זכויות יוצרים בתוכנת Java. > שפת Java הוכרזה חופשית על ידי חברת SUN על פי רישיון GNU GPLV2 בנובמבר 2006 ומאז מפתחים באמצעותה יישומי קוד פתוח בתחומי האנטרנט, מערכות הפעלה (לינוקס ואנדרואיד) בכל העולם ללא צורך בתשלום תמלוגים. > הפסיקה לעיל היא הפרה בוטה של תנאי הרשיון בדגש על סעיף 7 בגרסה 2 או סעיף 11 בגרסה 2.1 של הרישיון. > תעשיית התוכנה בארץ עושה ועשתה שימוש נרחב בשפת תכנות זו ליישומי מחשב, בהתבסס על העובדה ש-Java היא שפה חופשית בקוד פתוח. > עיקר הפעילות היא של חברות StartUp שיוצרות פתרונות אינטרנט וסלולאר. > פסיקה זו עלולה להפוך את הפתוח לבלתי כדאי, להביא לסגירת חברות, לקריסת קרנות הון סכון ולחוסר אפשרות לייצא את הפתרונות לחו"ל. > בנוסף, המהלך יגרום לייקור מכשיר הסלולאר מבוססי אנדרואיד ולינוקס ויפגום בתחרות מול החברות הקנייניות מקרוסופט ואפל. > אני מפציר בכם כאזרח ולקוח שירותים שנכתבו בקוד Java לבצע שימוע לחברת אורקל ואם לא תתחייב שלא לדרוש תמלוגים בגין הפתוח בארץ ובגין מערכות לינוקס, אנדרואיד ומוזילה המשווקות בארץ, לנקוט בצעדים רגולטורים כולל הפסקת התקשרויות של ממשלת ישראל עימה. > > בכבוד רב > -- > > > > אלי ויסברט

אירועים קרובים