מיאנמר: האינטרנט "הוחשך" במדינה כדי לנטרל מחאה עממית

החונטה הצבאית במיאנמר אוכפת מאז יום ו' את החשכת האינטרנט במדינה, שחוותה בתחילת פברואר הפיכה צבאית, ושרבים מאזרחיה נאבקים כנגדה באמצעות הפגנות ושלל פעולות גרילה אותן הן ארגנו אונליין

הסלמה בחסות הפייק ניוז מפייסבוק. מיאנמר.

בסוף השבוע האחרון (ו') הורתה החונטה הצבאית השולטת במיאנמר על השבתת האינטרנט במדינה. המוחים הגיבו בזעם והמהלך הבעיר עוד יותר את ההפגנות נגד הממשל.

שירותי האינטרנט בפס רחב האלחוטי המקומיים אישרו כי נצטוו להיסגר עד להודעה חדשה על ידי משרד התחבורה והתקשורת.

על פי הדיווחים השונים, המפגינים הצליחו – למרות ההשבתה של האינטרנט, וכמובן על עף היחס האכזרי של הממשלה אליהם, והעובדה שמאות כבר נהרגו מאז פרוץ ההפיכה – לצעוד, לארגן שביתות ולהשתמש בטכנולוגיית תקשורת הפועלת ללא חיבורי רשת.

ביום ה' בלילה, לפני ההחשכה, וכהתארגנות לקראת המגבלות החדשות, מיהרו אנשים לשתף קישורים לערוצי רדיו ולאפליקציות תקשורת הפועלות במצב לא מקוון. ברחובות המפגינים ערכו משמרות, והשתמשו בנרות כדי לאיית את המילים "לעולם לא ניכנע", כך דיווח הגרדיאן הבריטי.

מנהיגת מיאנמר וזוכת פרס נובל לשלום שכעת נמצאת בכלא, אונג סן סו צ'י. צילום: BigStock

מנהיגת מיאנמר וזוכת פרס נובל לשלום שכעת נמצאת בכלא, אונג סן סו צ'י. צילום: BigStock

מיאנמר חווה הפיכה צבאית כבר מראשית חודש פברואר. מנהיגת המדינה, שהיא זוכת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, כמו גם נשיא המדינה, וין מיין, ובכירים נוספים במפלגת השלטון הליגה הלאומית לדמוקרטיה נעצרו על ידי הצבא, אשר הכריז על מצב חירום לשנה ועל העברת כלל הסמכויות למפקד הראשי, מין אונג הלאינג

בתחילה טען הצבא שההפיכה היא תוצאה של "הונאת בחירות" מטעם הגורמים שבשלטון, ושהמעצרים הם בשל אותה הונאה. ואולם מאוחר יותר נמסר מהמשטרה כי נגד סו צ'י הוגש כתב אישום בגין ייבוא לא חוקי של ציוד תקשורת, כשהמדובר במכשירי קשר.

החשכת האינטרנט כדי לפגוע בארגון ההפגנות

כנהוג במקרים של מחאה עממית, כמו זו שהחלה עקב ההפיכה הצבאית – כבר ב-4 בפברואר הודיע הצבא, אשר לקח פיקוד על המדינה, ​​כי הוא מורה למפעילי הטלקום לחסום את הגישה לפייסבוק (Facebook). למחרת צוו חברות התקשורת לחסום גם את הגישה לרשתות החברתיות אינסטגרם (Instagram) וטוויטר (Twitter), ואחרי ימים ספורים נוספים הורה צבא מיאנמר לחברות הטלקומוניקציה במדינה לסגור לחלוטין את שירותי האינטרנט לזמן מוגבל. הסיבה להחשכה – ניתוק האמצעים העיקריים שמסייעים לאזרחים כדי לתאם ביניהם את המחאה ולהפיץ את המידע מהשטח אל העולם הרחב.

מאז ההפיכה, מפגינים השתמשו באינטרנט ובטלפונים סלולריים כדי לפרסם מעשים אלימים שביצעו כוחות הביטחון נגדם על אף שהתנהגו באופן מתון ולא פורע חוק. השימושים ביכולת להתחברות לרשת היו גם, ובעיקר, כדי להתארגן נגד השלטון הצבאי החדש, לפיכך אפשר להניח שהסיבה המרכזית ל"החשכה" היא רצון השלטונות לנטרל את המחאה העממית.

הממשלה לא הודיעה על השבתת האינטרנט ולא הסבירה את הצו שלפי הדיווחים שלחה לספקיות התקשורת במדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים