טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות, גם בתעשייה – Industry 4.0

טרנספורמציה דיגיטלית, גם בתעשייה, מתחילה ב"צעד קטן" שמביא ל"צעד גדול" (Industry 4.0)

21/03/2021 09:50
אלון זילבר, ארכיטקט ראשי במלם תים. צילום: יח"צ

בשתיים וחצי בלילה יצא איליה מהחתונה. הוא לא התכוון להישאר ער עד כל כך מאוחר, אבל המוזיקה הייתה כל כך טובה והוא לא ראה את החברים כל כך הרבה זמן, ופתאום נהיה שתיים וחצי בלילה. הוא ישב במונית, עייף ומבסוט והתחיל לעבור על ההודעות בטלפון שלו.

שנייה אחרי הוואטסאפ ורגע לפני שפתח אינסטגרם, הוא ראה שיש לו הודעות במערכת ההודעות הארגונית. הוא נאנח ופתח את ההודעה, ותוך שנייה התפוגגה עייפותו. ההודעה נשלחה ממערכת האנליזה של חיישני הלחץ במכונת הוואקום. מסתבר שבבדיקה העצמית האחרונה לא הצליחה המכונה להגיע למדדים הנחוצים. איליה עבר למסך "בקרת שטח" והסתכל על המכונה במצלמות המפוזרות ברצפת היצור. לא נעים להודות, אבל היו כבר מקרים שמישהו שכח לסגור את המכסה בסוף היום, והחיישנים התבלבלו. המכסה היה סגור.

בהודעה היה כתוב, שלפי הוראות היצרן, במקרים כאלה יש להשבית את המכונה עד שיבוא טכנאי, ואפילו היה כפתור שמאפשר להשבית את המכונה. בלב כבד לחץ איליה על הכפתור באפליקציה ושלח הודעה למערכת הבק-אופיס הארגונית על ההשבתה הנדרשת.

ואז התרחשו התהליכים הבאים:

  • צבא של שירותי ענן התייצב לטפל בתקלה, כל אחד על פי מומחיותו.
  • מערכת הבק-אופיס הארגונית ניתחה את ההודעה, ושלחה הודעות מתאימות לכל הדרגים הרלוונטיים.
  • מנהל הייצור קיבל הודעה על ההשבתה.
  • מערכת ניהול המלאי האוטומטית חישבה מלאי מחדש עקב עצירת הייצור עד לתיקון התקלה.
  • מערכות השילוח ביטלו שליחויות שתוזמנו ליום הבא, כי הסחורה לא תצא.
  • שירותי הניתוח הכלכלי עודכנו בתקלה וערכו אנליזה, ובהתאם לכך יצרו כמה פעילויות משנה (עדכון רווחים והוצאות והתקשרות לאתר היצרן לקבלת הערכת מחיר לתיקון).

לצערנו, למרבית החברות בישראל פתרון כזה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל המתכון לפתרון בעצם לא ממש מורכב. הכל מתחיל בזמינות מידע אמיתי ממכונות!

אז מהו המתכון לפתרון?

המתכון פשוט: המכונות במפעל "מדברות". צריך רק להקשיב להן, ואז ייפתחו בפנינו יתרונות הטרנספורמציה הדיגיטלית, הכוללות: התייעלות תפעולית, אופטימיזציה בתהליכי הייצור, תמונת מצב מלאה בזמן אמת (!) וגמישות מרבית באמצעות שימוש בענן.

איך עושים את זה? בשלב ראשון, מייצרים קישוריות (על ידי חיבור המכונות לרשת), משלבים קצת חיישנים, מזרימים ואוספים את המידע (רצוי לאגם מידע בענן) ומוסיפים שכבת תצוגה (Visibility), המאפשרת לנו לקבל תמונת מצב אמיתית, בזמן אמת, למתרחש במפעל ובקו היצור בפרט.

בשלבים הבאים נעשיר את ה"עוגה" – מעל המידע שנאסף באגם המידע נוסיף שכבת אנליטיקה ו-,AI שבאמצעותה נקבל תובנות עסקיות ודרכים להתייעלות בקו הייצור, נקבל התרעות והמלצות תחזוקה מונעת. ומה עם הקצפת? נשלב רכיבים חכמים, כגון:

  • מצלמות ואנליטיקת וידיאו לשיפור ובקרה של תפעול ובטיחות המפעל, גם מרחוק.
  • טכנולוגית Mixed Reality (AR/VR) המאפשרת לימוד והכשרה חדשניים, סיוע מרוחק (על ידי מומחה או יצרן), הדמיה (Digital Twin) של רכיבים ומכונות לצורכי בדיקה ולימוד.
  • כלים לאופטימיזציה – שיפור ניצולת של חומר גלם, שיבוץ סדר עבודה מול הזמנות (ולוחות זמנים) ושיבוץ כוח אדם – כל זאת באופן אוטומטי, באמצעות תפיסת Hyperautomation, המשלבת פתרונות של Asset Tracking, RPA.
  • ומעל הכל – מערכת ניטור, שליטה ובקרה, המאפשרת קבלת תמונת מצב וקבלת החלטות בזמן אמת לכל המרכיבים במפעל, מחלון אחד.

הטרנספורמציה הדיגיטלית זמינה ומוכחת. בשוק יש מגוון רחב של פתרונות. בישראל של 2021 האתגר אינו בקישוריות, אלה בבחירת "אבני הלגו" המתאימות והגדרת תהליכי העבודה המתאימים לצורכי הארגון הנוכחיים, המאפשרים גדילה עתידית בשלבים.

כיצד הטרנספורמציה הדיגיטלית בתעשייה תורמת לנו?

בין היתרונות המיידיים של הטרנספורמציה הדיגיטאלית ניתן למנות:

  • בינה מלאכותית (AI) מובילה התייעלות בקו הייצור ותחזוקה מונעת, מה שמביא לחיסכון בזמן בקו הייצור ולצמצום זמן השבתה, המתורגם מיידית לכסף שנחסך.
  • שילוב רכיבים חכמים מאפשר שיפורי בטיחות (חיישן הרטיבות על הרצפה לעולם לא יטעה לחשוב שהרצפה יבשה, כי הוא ממהר הביתה…).
  • ניצולת חומר גלם, מעקב פריטים (במיוחד יקרים וקריטיים לקו הייצור), שמיתרגם לחסכון בכסף וזמן.
  • הכשרה חדשנית (באמצעות MR) דיגיטלית מאפשרת צמצום עלויות הדרכה, עם סיוע מרוחק, ובכך מובילה התייעלות, שיפור האיכות וחיסכון בעלויות.
  • מערכת נו"ב על = בקרה בזמן אמת, תגובה והחלטות נכונות יותר.

המהפכה הבאה  (Industry 5.0) כבר בדרך – אל פחד, היא מביאה בשורה של שילוב "מוחות" הדוק יותר עם הרובוטים כדי להביא לאופטימיזציה תפעולית בקו הייצור – טובים השניים מן האחד.

 

הכותב הוא ארכיטקט ראשי במלם תים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים