דו"ח: רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב; סין בחרה שלא

ההתערבות - בהוראת פוטין ועל ידי הפצת פייק ניוז ● ביידן: "פוטין הוא רוצח חסר לב" ● ספוילר: כבר הייתה התערבות של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית וכבר יצא דו''ח מודיעיני זהה בתוכנו

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

"רוסיה פעלה במטרה להשמיץ את (המועמד לנשיאות ארצות הברית, ג'ו) ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית, לחזק את הנשיא (לשעבר) דונלד טראמפ, לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ולהעמיק את הוויכוחים והשסעים הסוציו-פוליטיים בארצות הברית" – כך לפי דו"ח על בחירות 2020 שפרסם אתמול (ג') המודיעין האמריקני. עיקר הפעולות של הרוסים היו הפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות.

על פי הדו"ח, רוסיה פעלה להשפיע על קמפיין הבחירות והפעולות נעשו באישור הנשיא, ולדימיר פוטין. המחברים קובעים שפוטין הנחה גורמים שונים מחוץ לרוסיה, דוגמת אוקראינים שמתנגדים לבדלנות ותומכים במוסקבה, לפעול על מנת לסייע לטראמפ להיבחר לכהונה שנייה כנשיא.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

ביידן אמר היום לתקשורת האמריקנית, בעקבות פרסום הדו"ח, כי פוטין הוא "רוצח חסר לב" וכי לניסיונות ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית תהייה השלכות. "פוטין ישלם מחיר על ההתערבות הרוסית בבחירות… בקרוב", אמר הנשיא האמריקני החדש, אולם לא פירט מעבר לכך. ביידן ציין כי שוחח עם פוטין והזהיר אותו בנושא.

הקרמלין דחה את ממצאי הדו"ח ומסר בתגובה כי מסקנותיו "מאושרות אך ורק על ידי אמונם של שירותי הביון (האמריקניים – י"ה) בצדקתם העצמית… לא הובאו עובדות או ראיות ספציפיות לטענות מסוג זה".

הדו"ח בן 15 העמודים, שפורסם על ידי לשכת מנהל המודיעין הלאומי, התווה את "פעולות השפעה" שדחפו את רוסיה ואת איראן בניסיונותן להשפיע על הבחירות בארצות הברית. לפי הדו"ח, אנשים המקושרים לרוסיה הפיצו פייק ניוז על ביידן לקראת הבחירות לנשיאות, שנערכו בנובמבר אשתקד. עוד נכתב כי קמפיין הכזב ביקש לערער את האמון בתהליך הבחירות הרחב יותר (גם לבית הנבחרים, לסנאט ולשלטון המקומי בארצות הברית). לעומת זאת, מחברי הדו"ח קבעו "במידה רבה של ביטחון כי סין בחרה שלא לבצע מאמצי התערבות לקראת ההצבעה לנשיא ארצות הברית. סין חיפשה יציבות במערכת היחסים שלה עם ארצות הברית ולא ראתה תועלת (עבורה – י"ה) בהתערבות לטובת מי מהמועמדים".

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

מערכת הבחירות שהסתיימה בבחירתו של ביידן לבית הלבן לא הייתה הקמפיין הראשון לנשיאות ארצות הברית שבו ניסו הרוסים להתערב. כמה ימים לפני סוף כהונתו כנשיא ארצות הברית, בינואר 2017, אמר ברק אובמה כי "אני לא חושב שהערכתי הערכת חסר את פוטין, אבל אני חושב שכן הערכתי הערכת חסר את המידה והיכולת של השתלת מידע שגוי על בסיס פריצות סייבר ואת ההשפעה של פעולות אלה על חברות פתוחות בעידן המידע החדש. מדובר ביכולות שעלולות לחלחל למערכות הדמוקרטיות שלנו, יכולות (שליליות – י"ה) שמתגברות ומסלימות". הנשיא אובמה אמר אז כי "מאוד ברור" שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות לנשיאות בארצות הברית, וכי ייתכן שהוא זלזל בכוונת פוטין לנצל את הפלטפורמה האינטרנטית כדי להפעיל את השפעתו על העולם.

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

בדו"ח של קהיליית המודיעין האמריקנית, שפורסם יומיים לפני אותו ראיון שנתן אובמה, צוין כי פוטין הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת הנשיא הנבחר דאז, טראמפ. על פי הדו"ח, המתקפות נועדו לסייע לטראמפ הרפובליקני לגבור על יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. "מדובר בקמפיין חסר תקדים בעוצמתו", נכתב אז.

לפי סוכנויות הביון האמריקניות, המבצע שעליו הורה פוטין כלל מתקפות סייבר נרחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות וויקיליקס ובאתרים נוספים. הדו"ח המודיעיני שילב בין הערכות של ה-CIA, ה-FBI וה-NSA, וציין ש-"מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת ניסיונותיה של רוסיה לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי שאותו מובילה ארצות הברית".

הנשיא אובמה, שהורה על עריכת הדו"ח, אמר בראיון הטלוויזיוני כי "לקהיליית המודיעין יש אמון גבוה בממצאים של הדו"ח", אף שטראמפ וצוותו ניסו להמעיט בחלקה של רוסיה, ואמרו כי הדמוקרטים ואובמה הם אלה שהזמינו על עצמם את המתקפות – בשל הגנות סייבר חלשות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים