"המחסור בכוח אדם בתעשיית ההיי-טק והחדשנות הוא אסון העומד בפתחנו"

כך אמרה קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות - בתגובה לדו"ח מבקר המדינה השנתי לשנת 2021, שהוסיפה כי "אנו מוכרחים לייצר תשתית רחבה ויציבה להכשרת כוח אדם איכותי למקצועות ההיי-טק"

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI. צילום: סיון פרג'

מדינת ישראל נחשבת למעצמה בתחום ההיי-טק, למעצמה טכנולוגית עולמית ולמקור השראה למדינות העולם, זאת בזכות הרוח היזמית והחדשנות המאפיינת את התעשייה המתקדמת בישראל, וגם בזכות ההון האנושי האיכותי שיש כאן. תעשיית ההיי-טק בישראל מהווה את קטר הצמיחה העיקרי של הכלכלה המקומית.

השבוע פורסם דו"ח מבקר המדינה השנתי לשנת 2021. הדו"ח מתייחס בין היתר למחסור כרוני בעובדי היי-טק מיומנים, בהשוואה לכמות המשרות הפנויות שיש בתעשייה בכל תחומיה.

כבר לפני כחודש הגיש האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) את מסמך המדיניות הלאומית בתחומי החדשנות, ההיי-טק ומדעי החיים לראשי המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-24. המסמך מאגד בתוכו הצעות מדיניות לאתגרים שונים העומדים בפני תעשיית ההיי-טק בישראל. העיקרי בהם הוא נושא ההכשרות והחינוך למקצועות ההיי-טק במטרה להגדיל את כוח האדם בתעשיות המתקדמות.

בתחום החינוך, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות דורש בין היתר להגביר ולהרחיב את המאמצים לשילוב אוכלוסיות מגוונות ומיעוטים במעגל התעסוקה בכלל ובתעשיות המתקדמות בפרט. כמו כן, יש לעודד נשים לפנות ללימודים גבוהים בתחום ההיי-טק וכן לתת דגש לסטודנטים ערבים וחרדים. צריך לחזק את החינוך הטכנולוגי בבתי הספר התיכוניים, ולפתוח מסלולי הכשרה מקצועיים למצטיינים, בנוסף, יש לשלב את מקצועות המחשב כבר מבתי הספר היסודיים.

לפעול לצמצום המחסור בכוח אדם בהיי-טק הישראלי. אילוסטרציה: אלפא פוטו, BigStock

לפעול לצמצום המחסור בכוח אדם בהיי-טק הישראלי. אילוסטרציה: אלפא פוטו, BigStock

לחזק את מודל המיקרו-תואר

בתחום ההכשרות המקצועיות, יש צורך בגיוון מודל תקצוב ההשכלה הגבוהה בישראל, כך שיושקעו משאבים רבים יותר להכשרות מקצועיות עדכניות ולימודים מכווני תעסוקה. זאת בדומה למגמות העולמיות ובהתאם לביקושים העדכניים בקרב המעסיקים הגלובאליים.

ב-IATA ממליצים לקדם את מודל ה"מיקרו-תואר" המאפשר הכשרות מקצועיות בתחומים המבוקשים ביותר בשוק התעסוקה, ביניהם: ניהול קהילות ומוצר, Marketing Digital, UX/UI, Data Analyst ועוד, על מנת לתת פתרון למחסור בכוח אדם לטווח הקצר.

מדברי קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI: "האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות משמש כנציג תעשיית ההיי-טק הישראלית אל מול קובעי המדיניות. המחסור בכוח אדם בתעשיית ההיי-טק והחדשנות הוא אסון העומד בפתחנו. כדי לשמור שתעשיית ההיי-טק תמשיך להוביל ולבסס את מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית, יש צורך בכוח אדם מיומן ובטיפוח ההון האנושי, משלב בית הספר היסודי ועד שלב הלימודים האקדמיים".

היא המשיכה וסיכמה כי "ההיי-טק זקוק לכוח אדם איכותי בהיקף משמעותי, יש צורך בהגברת לימודי מתמטיקה וחינוך טכנולוגי. אנו מוכרחים לייצר תשתית רחבה ויציבה להכשרת כוח אדם איכותי למקצועות ההיי-טק, על מנת לשמר ואף לשפר את התרומה של התעשיות המתקדמות לכלכלה הישראלית לאורך זמן".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    די לצביעות! אין חוסר בכוח אדם - מדובר ביחסי ציבור לפעולות offshore להודו' אוקראינה ועוד שמטרתם שחיקת שכר העובדים בהייטק במדינה.

אירועים קרובים