נשים ומחשבים: ד"ר רעיה סליבניאק-זוזין, HP אינדיגו

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: ד"ר רעיה סליבניאק-זוזין, דירקטורית מו"פ ב-HP אינדיגו

ד"ר רעיה סליבניאק-זוזין, דירקטורית מו"פ ב-HP אינדיגו. צילום: יח"צ

שם ותפקיד: ד"ר רעיה סליבניאקזוזין, דירקטורית מו"פ ב-HP אינדיגו.

ותק בתפקיד: 8 חודשים.

תפקידים קודמים בחברה: Materials and Process section manager R&D, Printing Blanket R&D manager, Labels and Packaging materials R&D manager.

השכלה: ד"ר לכימיה (Ph.D. Polymer Chemistry).

מצב משפחתי: נשואה + 2.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה?

האהבה לטכנולוגיה הייתה חלק ממני מאז ומתמיד, וככל שהתבגרתי רק הלכה והתעצמה. כבר מגיל צעיר הלכתי שבי אחר היכולת להבין איך הדברים עובדים, ממה הם עשויים ומורכבים, ואת הטכנולוגיה שמאחוריהם. האהבה לטכנולוגיה וליכולת להבין כיצד הדברים עובדים התבטאה גם בהיבטים המכניים שמאחורי הטכנולוגיות. אם ניתן לגעת במוצר, לפרק אותו ולהבין את הטכנולוגיה שבמכניקה, בייצור ובמבנה של אותו המוצר – זה המקום בו אני מרגישה הכי טבעי.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?

לצערי, אפליה כנגד נשים קיימת בצורה מובנית בתעשיית הטכנולוגיה ובכלל, בארץ ובעולם, בין אם במודע ובין אם לא במודע. זה יכול להתבטא בחשש המוכר של נשים בהיבטים של היריון ולידה, חולי של הילדים וכדומה, גם אם זהו נושא שאנו פחות אוהבים לדבר עליו. זאת בשעה שגברים אינם נדרשים לעמוד בפני אותן תהיות – שכן הם לא "נבחנים" אם בחרו להקים משפחה או לא ובאיזה גיל הילדים. עם זאת, אין ספק שאנו נמצאים במגמה חיובית של שיפור הולך וגובר באפליה המובנית כנגד נשים – אך הנושאים הללו ופעילויות שנועדו למגר אותם חייבים להיות על הפרק באופן קבוע, ולא אחת לשנה, אלא כחלק מהעשייה היום-יומית של כל ארגון וארגון. כך, ב-HP אינדיגו, למשל, אנחנו מובילים תוכנית להאצת התפתחותן של נשים מרקע טכנולוגי בחברה, תוכנית שהמשמעות שלה אינה עוצרת בפעילותה בלבד אלא ממשיכה ומחלחלת הלאה אל הארגון כולו. במסגרת התוכנית אנחנו מספקים לנשים בתפקידים טכנולוגיים בחברה ארגז כלים, המאפשר להן לצעוד אל קדמת הבמה הטכנולוגית בארגון, להוביל נרטיב ארגוני חדש, לשנות את הסטטיסטיקה, לדרוש את מה שמגיע להן ולהביא ליותר ויותר נשים טכנולוגיות בתפקידים בכירים. יתר על כן, נשות הארגון אף מהוות כנציגות שלנו בשיח של HP אינדיגו כחברה מול האקדמיה, בכנסים ועוד.

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה?

באופן אישי אכן חוויתי אפליה אישית אך ורק מעצם היותי אישה, ממש בתחילת דרכי המקצועית. חזרתי למקום העבודה מחופשת לידה, ישירות לתקופת סוף השנה, שבה החלו הערכות עובדים שנתיות. במסגרת שיחה שקיימתי עם המנהל הישיר שלי, טען זה נחרצות, כי עקב חופשת הלידה שלי – לא אוכל לקבל במסגרת הערכת העובד ציון שהוגדר כ"מעל המצופה" – אותו, לדבריו, ביצועיי המקצועיים הצדיקו, אך חופשת הלידה לכאורה מנעה. כיום, אני יודעת, כמובן, להגיד שלא רק שאני לא אקבל את התרחשותו של דבר כזה במקום העבודה, אלא לא אתן לאף אחת מהעובדות תחתיי לספוג פגיעה אישית מן הסוג הזה על רקע היותה בהיריון או מכל סיבה אחרת הקשורה בהיותה אישה. כיום אני מאמינה ורוצה להאמין, שבמשק כולו ובתעשיית הטכנולוגיה בפרט המצב השתפר משמעותית מאז המקרה האישי שחוויתי לפני למעלה מעשור. אני מאמינה שבאמצעות עבודה קשה ומקצועית ניתן להגיע לכל מקום, על אף שלל אתגרים אישיים המלווים את התהליך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נילי גולדפיין

    כתבה מהממת והפרויקט המדובר נשמע כמו משהו שכל חברת היי טק חייבת לעבור!

אירועים קרובים