הפרעות GPS מייצרות בלאגן בניווט התנועה האווירית מעל הים התיכון

האיחוד האירופי הודיע באחרונה כי הוא פותח בחקירה על מנת לגלות מה מקור ההפרעות, שמעוררות חשד כי אולי בוצעו במזיד על ידי גורמים לא ידועים

הפרעות ב-GPS עלולות לסכן אותם ואת הנוסעים. מטוסים מעל הים התיכון. צילום אילוסטרציה: BigStock
תפתח בחקירה. היורוקונטרול

תפתח בחקירה. היורוקונטרול

רשות המרחב האווירי של האיחוד האירופי, היורוקונטרול (Eurocontrol), הוציאה באחרונה דיווח על שיבושי GPS שיצרו כאוס ניווטי בתעבורה האווירית בשמי הים התיכון, מה שהביא לעיכובים בטיסות מסחריות עד כדי כך שחקירה מטעם האיחוד תפתח כעת בנידון, כך על פי The Register.

שיבושי ה-GPS האמורים התרחשו כאמור בעיקר במזרח הים התיכון והשפיעו, על פי הדיווחים, במיוחד על קפריסין. לפי הדיווח, וכדי לקבל מושג על היקף ההפרעה, שלוש שעות בלבד של שיבושים בחודש פברואר 2020 השפיעו על חמישית מכל הטיסות שעוברות במרחב האווירי של קפריסין, והטייסים דיווחו עליהם.

כדי לברר ממה נובעת ההפרעה, שמעוררת חשדות שהיא אולי מכוונת ואפשר אפילו שהיא חלק ממתקפת סייבר כלשהי, היורופול שיחקור את האירוע ישתמש בין היתר במטוסים עם ציוד מיוחד שיכול לזהות הפרעות GPS.

לפי הכתוב ב-Register, החלק המזרחי של הים התיכון, סביב סוריה ולבנון, נחשב מזה זמן רב כאזור סכסוך שבו הפרעות GPS משמשות שוב ושוב כמה צדדים שונים לצורך הפרעה למטרות צבאיות. שמה של ישראל לא שורבב לדיווח.

לטוס אל תוך חור שחור מעל הים התיכון

לא ברור כמה זמן נמשכת התופעה בדיוק. דיווחים שונים עליה החלו כבר לפי 5 שנים. לפי ה-Register, האירוקונטרול מסרי כי החל "לאסוף דיווחי הפסקת GNSS (ר"ת Global Navigation Satellite System) על ידי טייסים בשנת 2014, בעקבות מעקב משמעותי של דיווחי הפסקות באזור מסוים, כדי לקבוע את הסיבה וההשפעה, ולתמוך במפעילים המדוברים". בדו"ח המדובר נכתב כי בין שנת 2017 לשנת 2018, ההפסקות המדווחות גדלו ב-2,000 אחוז, ועלו מ-154 ב-2017 ל-4,364 שנה לאחר מכן.

יצוין כי בדיווח של פורצ'ן מנובמבר האחרון אודות שיבושי GPS דומים נכתב ש"מטוסים ממשיכים לטוס אל תוך חור שחור מעל הים התיכון", כתיאור התופעה הלא ברורה והמטרידה במיוחד.

עוד מציין פורצ'ן, כי לפי דבר גרהרד ברז, מומחה בכיר למערכות ניווט ותיאום ספקטרום רדיו באירוקונטרול, בכמה מקרים לאותם שיבושים היו השלכות משונות ואף כאלו שעלולות להיות מסוכנות, כולל מסר מקרים בהם בלבול במערכות ה-GPS הביא את מערכת התרעת הקירבה לקרקע של המטוס לספק לשווא אזהרה דחופה לטייסים שהם עומדים לפגוע ביבשה או במכשול כלשהו, ושעליהם לאלתר כדי להתחמק מהאסון ומהתרסקות. אזהרות כאלה הן בדרך כלל תרחישים מהמקרים הגרועים ביותר, אלא שבמקרה של שיבושי ה-GPS הללו היוו אזעקות שווא מהן התעלמו הטייסים משום שהבינו כי מקורן בהפרעות בקליטת התקשורת הלוויינית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים