נשים ומחשבים: מדור מורחב ליום האישה הבינלאומי

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: מהדורה מורחבת ליום האישה הבינלאומי

שילוב יותר נשים בתעשיית ההיי-טק יתרום לכלל החברה. צילום אילוסטרציה: BigStock

חיה אקסלרוד שטרן, ראשת צוות ביג דטה בנטורל אינטליג'נס

ותק בתפקיד: "כשנה וחצי".

תפקידים קודמים: "מפתחת ג'אווה ב-HP, וכן מפתחת דטה וראשת צוות דטה בלייבפרסון".

השכלה ושירות צבאי: "שירות לאומי, תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן".

משפחה: "נשואה באושר + ילדה".

חיה אקסלרוד שטרן, ראשת צוות ביג דטה בנטורל אינטליג'נס. צילום פרטי

חיה אקסלרוד שטרן, ראשת צוות ביג דטה בנטורל אינטליג'נס. צילום פרטי

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? "מאז ומתמיד אהבתי להתעסק במחשב. זה התחיל במשחקים, פוטושופ וכו'… לאחר מכן, בשילוב עם אהבתי לתחום המתמטיקה והמחשבים בתיכון, החלטתי לבחור במקצוע הזה – ואני לא מתחרטת".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? "באופן אישי לא נתקלתי באפליה. תמיד עבדתי בסביבה שרובה גברית והרגשתי בנוח. עם זאת, מיעוט הנשים בקבוצות הפיתוח שהייתי בהן ומספר קורות החיים של נשים בתחום הדטה לתפקידים עם ניסיון שאנחנו מקבלים בתהליכי גיוס מראים שיש בעיה".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? "כאמור, לשמחתי, לא נתקלתי באפליה".

ליאת יוסים, מפתחת תוכנה בקבוצת הדטה ביוטפו

ותק בחברה: "שנה".

תפקידים קודמים: "מפתחת תוכנה בחברות שונות – החל מסטארט-אפ קטן של שבעה אנשים ועד לחברות ענק בינלאומיות".

השכלה ושירות צבאי: "תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון, בוגרת מסלול שחקים".

מצב משפחתי: "בזוגיות".

ליאת יוסים, מפתחת תוכנה בקבוצת הדטה ביוטפו. צילום: יח"צ

ליאת יוסים, מפתחת תוכנה בקבוצת הדטה ביוטפו. צילום: יח"צ

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? "כשהשתחררתי מהצבא לא הייתי בטוחה מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה. החלום היה להיות שחקנית תיאטרון. נרשמתי לתואר בתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובמקביל לתואר במדעי המחשב בבן גוריון, ואז הזמנתי כרטיס לדרום אמריקה ואמרתי: אחליט אחר כך. לא חשבתי על זה יותר מדי בטיול, אבל כשחזרתי, איכשהו התשובה הייתה ברורה. הרחבתי מדעי המחשב בתיכון ותמיד הייתה לי זיקה לזה. ידעתי שמשחק תמיד יישאר בחיים שלי, אם לא כמקצוע אז בתור תחביב".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? "אני מניחה שזה תלוי בחברה, בקבוצה, בצוות. יש המון חברות שמעודדות גיוס מפתחות מתוך ההבנה שזה חשוב ויוצר איזון בריא לחברה".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? "באופן אישי, לא זכור לי מקרה מיוחד של אפליה כזאת. תמיד בחרתי לעבוד בחברות או בצוותים שוויוניים, עם אחוז נשים גבוה ביחס לשאר התעשייה".

אפרת יוסף, ראשת צוות מובייל בפילדאין

ותק בתפקיד: "חמש שנים".

תפקידים קודמים: "מפתחת פרונט אנד".

השכלה ושירות צבאי: "תואר שני בניהול מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון. שירתתי ביחידת המחשוב של חיל המודיעין".

משפחה: "נשואה + שלושה קטנטנים".

אפרת יוסף, ראשת צוות מובייל בפילדאין. צילום: יח"צ

אפרת יוסף, ראשת צוות מובייל בפילדאין. צילום: יח"צ

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? "נחשפתי למחשבים מגיל מאוד קטן. היינו הבית הראשון בשכונה שהיה בו מחשב (קומודור) בתחילת שנות ה-90' בנצרת עלית. זאת הייתה אטרקציה, אבל אני הייתי האחות הקטנה שלא תמיד הרשו לה להתקרב. אני בטוחה שהחשיפה המוקדמת לעולם הזה הנגישה לי אותו, ואולי ההרחקה הוסיפה דרייב.

מאוחר יותר, בשירות הצבאי, נחשפתי מקרוב לעולם הטכנולוגי – והתאהבתי. הבנתי שזה התחום שלי ובהמשך נרשמתי ללימודי ניהול מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? "אי אפשר להתעלם מהנתונים על פערי שכר ופערי קצב התפתחות שכר בין גברים לנשים, גם בהיי-טק. זו בעיה שקיימת בכל שוק העבודה, אבל נראה שיש מגמת שיפור וזה חיובי.

אני רואה את הבעיה הזאת משתלבת עם בעיה תרבותית גדולה אחרת, שנוגעת לתפיסה של משפחה וחלוקת האחריות בין ההורים. התפיסה היא עדיין שמקומה של האם הוא יותר בגידול הילדים ומקומו של האב – בפרנסת משפחה, בזמן ששני ההורים בפועל נושאים, או אמורים לשאת, באחריות שווה. זאת תפיסה שלא צריכה להיות איתנו כיום, ואני מאמינה שדברים ישתנו רק כשמעסיקים ישלימו עם זה שנדרשת התאמה לחיי משפחה גם לאבות וגם לאימהות".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? "לשמחתי הרבה, לא נתקלתי באפליה. למזלי, זכיתי לעבוד תחת מנהלים שתמיד פיתחו אותי וראו בי מעבר למה שאני הצלחתי לראות. בפילדאין קודמתי לתפקיד ניהולי בזמן שהייתי בהריון ועל אף שהתעקשתי שזה לא צעד נכון. בחופשת לידה לאחר הריון אחר הודיעו לי שאני מקימה צוות חדש. המנהל הישיר שלי טען שההשקעה בעובדים היא לזמן ארוך וביחס לכך, התמודדויות עם חופשות לידה הן זניחות.

לצערי, לא בכל מקום מתייחסים לנשים בצורה כזאת, אבל אני רוצה להאמין ומקווה שיש התפתחות חיובית גם בזה".

בת אל שובל, סמנכ"לית פיתוח באספריי (Asperii) מקבוצת אמן

ותק בתפקיד: "שנה כסמנכ"לית פיתוח, 7.5 שנים באספריי".

תפקידים קודמים: "מנהלת צוות פיתוח ומפתחת FullStack".

השכלה ושירות צבאי: "מהנדסת תוכנה. בצבא – קצינת הדרכה בבא"ח גולני".

משפחה: "נשואה + שניים".

בת אל שובל, סמנכ"לית פיתוח באספריי מקבוצת אמן. צילום: יח"צ

בת אל שובל, סמנכ"לית פיתוח באספריי מקבוצת אמן. צילום: יח"צ

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? "תמיד אהבתי להתעסק במחשב – לפתור, ליצור, לשחק וללמוד. תחום הפיתוח לא מפסיק לגרות את החשיבה וכיום אני יכולה להגיד שמיצבתי את עצמי במקום שבכל יום מספק לי הרפתקה חדשה, אם זה אתגר של ארכיטקטורה או אתגר טכנולוגי ולפעמים גם אתגרים פוליטיים מול לקוחות".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? "אני חושבת שעדיין קיים חשש בגיוס ועבודה מול נשים, בעיקר סביב הריונות, ילדים ומשפחה. אבל אני מרגישה שמתפתחת הבנה שהיתרונות עולים על החסרונות. בחברה שבה אני עובדת, חצי מההנהלה הבכירה מורכבת מנשים ובמחלקה שלי יש יותר נשים מנהלות פיתוח מגברים".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? "לא. מאז ומתמיד אני מתייחסת לעצמי בשוויוניות מול החברה הגברית – אם זה בצבא, בלימודים, בבית ובעבודה. ברגע שאני מתייחסת לעצמי בצורה כזו, אני מרגישה שהסביבה מתייחסת בהתאם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים