ארה"ב: עובדת תובעת את אמזון בגין אפליה גזעית ושכר לא שוויוני

לדברי המנהלת הבכירה והשחורה מ-AWS, היחס כלפיה - ובכלל לשחורים - שונה מהאופן שבו מתייחסים בחברה ללבנים ● זה התחיל כשהתקבלה לעבוד בדרגה נמוכה משאליה ניסתה להתקבל, המשיך בשכרה, בביקורתיות כלפיה, ואפילו ביחס להטרדה מינית שעברה

אמזון. צילום: BigStock

שרלוט ניומן, אישה שחורה בת 38 המתגוררת בוושינגטון הבירה, אשר עובדת בחברת אמזון (Amazon), הגישה נגד מעסיקתה תביעה אתמול (ב') בבית המשפט הפדרלי בעיר מגוריה. היא מאשימה את ענקית הטכנולוגיה ששילמה לה ולעובדים שחורים אחרים כמותה במכוון פחות משהשתכרו עמיתיהם הלבנים. החברה ושני מנהלים בהווה שלה, סטיב בלוק ושנון קלוג, הם המואשמים במעל לפי כתב התביעה.

בתביעה שהוגשה ציינה ניומן, שהיא בוגרת בית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד (Harvard Business School), כי נשכרה על ידי אמזון ווב סרביסס (AWS) לפני כארבע שנים לעבוד כמנהלת מדיניות ציבורית, וזאת על אף שניסתה להתקבל (וטענה שהיא גם מוכשרת לכך) לתפקיד בדרגה גבוהה יותר – כמנהלת בכירה בתחום. לפי ניומן, למעשה כבר בשלב זה הופלתה באופן לא תקין. בהתאמה, בתלונה מואשמת החברה בהורדה מכוונת וסיסטמטית בדרגת העובדים השחורים שהיא מקבלת לשורותיה.

התביעה טוענת עוד שניומן המתינה כמעט שלוש שנים בכדי להתקדם לרמה הבכירה יותר, אליה ניסתה להיתמנות במקור. עורכי הדין ציינו כי זאת "למרות העובדה ש(ניומן – ג"פ)קיבלה ועשתה את עבודת העובדים ברמה הגבוהה יותר".

עורכי הדין של ניומן ציינו גם תופעה נוספת שלדבריהם כרוכה באפליה גזעית – הם טענו כי "רבים מעמיתיה של גב' ניומן הבחינו בפרקטיקה עקבית של תשלום פחות לעובדים שחורים מאשר לעובדים לבנים בעלי תפקיד דומה, והיעדר כמעט מוחלט של ייצוג שחור בקרב הנשים המעטות בצמרת העליונה של הנהגת הקבוצה".

תקיפה מינית שהושתקה?

גם על היחס לנשים בכלל הלינה ניומן. ניומן סיפרה כי הבוס הראשון שלה, בלוק, בכיר ב-AWS, השתמש בסטריאוטיפים גזעיים בביקורת על עבודתה. היא טענה שהוא כינה אותה "מאיימת" ואמר שסגנון התקשורת שלה היה "ישיר מדי" ו"סתם מפחיד". לפי ניומן בלוק וקלוג, סגן נשיא AWS שהפך למנהל שלה אחריו, "התלוננו לעתים קרובות על אישיותן של עובדות אחרות, דבר שאינו הנוהג המקובל ביחס לגברים שתחת פיקוחם".

בנוסף טוענת התובעת כי הותקפה מינית והוטרדה על ידי מנהל בכיר בשם אנדרס מאז, ביוני האחרון, ואז הגישה תלונה בכתב לענקית מסיאטל אודות האירוע שחוותה. מאז כבר אינו עובד באמזון, ובדברי התובעת נרמז כי הוא פוטר בשקט בעקבות הדיווח שלה על מעלליו, לכאורה.

אפליה על רקע גזעי במקום העבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

אפליה על רקע גזעי במקום העבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ואילו פיצויים תובעת ניומן?

עורך דינה של ניומן הבהיר כי מוקדם מדי לקבוע נזקים, אך התביעה תהיה בהיקף של "מיליוני דולרים". לדבריו, ניומן החליטה להמשיך לעבוד באמזון למרות האופן שבו החברה מנוהלת משום ש-"היא תנסה לעשות שינוי מבפנים, ולכן היא כל כך אמיצה".

אמזון מסרה בתגובה כי היא חוקרת את הטענות של התובעת. "אמזון עובדת קשה לטפח תרבות מגוונת, שוויונית ומכילה, וטענות אלה אינן משקפות מאמצים אלו או את ערכינו", אמר דובר החברה. "איננו סובלים אפליה או הטרדה מכל סוג שהוא, וחוקרים היטב את כל הטענות, ונוקטים בפעולות מתאימות", הוסיף הדובר.

המקרה של ניומן הוא האחרון בסדרת תלונות נגד אמזון מטעם שחורים, שהאשימו אותה באפליה המובנית בשיקולי הניהול שלה.

בשבוע שעבר דיווח אתר Recode כי עובדי אמזון שחורים מקודמים בתדירות נמוכה יותר, ומקבלים הערכות מחמירות יותר מעמיתיהם שאינם שחורים, תוך ציון נתונים פנימיים וראיונות עם מנהלי המגוון באמזון.

ענקית הקמעונאות אונליין התייחסה למה שנטען בכתבה ואמרה כי היא לא מסכימה עם האפיון של תרבות אמזון בפרסום. החברה טענה שהעובדות שהוצגו בכתבה היו "מבוססות על השקפות של מספר קטן של אנשים".

ענקית הטכנולוגיה הדגישה כי "צוותים ברחבי אמזון שכרו מאות אלפי עובדים שחורים ואלפי מנהלים שחורים, והנתונים השמורים שלנו וסקרי עובדים ממחישים שיש להם שיעורי שחיקה דומים ושביעות רצון רבה יותר מהעבודה ומתחושות ההכלה, בהשוואה לעמיתים שאינם שחורים".

עם זאת ציינה החברה כי "אנו מכירים בכך שיש לנו עבודה, כולל הגדלת הייצוג השחור בכל הרמות, והגדרנו – ועמדנו ביעדים אגרסיביים להכפיל את ייצוגם של סגני הנשיאים והדירקטורים השחורים בשנת 2020, ומתחייבים לעשות זאת שוב בשנת 2021".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים