אירופה: טיק-טוק סופגת תלונות צרכניות בנוגע לפרטיות ובטיחות ילדים

קבוצות להגנת הצרכן באירופה הגישו נגד הרשת החברתית המגה-פופולרית, מבוססת הסרטונים הקצרצרים, סדרת תלונות מתואמות, בטענה להפרות מרובות של חוק האיחוד האירופי

טיקטוק. צילום: BigStock

ארגון הצרכנים האירופי, ה-BEUC, הגיש באחרונה תלונה לנציבות האירופית, בה האשים את טיק-טוק (TikTok) בהפרה של כמה תקנות פרטיות צרכנים ובטיחות ילדים.

ה-BEUC מבקש מהנציבות לחקור את המדיניות של האפליקציה החברתית מבוססת הסרטונים הקצרצרים, שהיא אחת הפלטפורמות האהודות בעולם כיום, בעיקר בקרב צעירים. בהסתמך על מחקר משלו, ה-BEUC טוען כי מדיניות השירות והנתונים של טיק-טוק אינה ברורה, לא הוגנת או מטעה.ארגון הצרכנים הוסיף שהאפליקציה לא הצליחה לשמור מפני חשיפה לפרסום סמוי ולתוכן מזיק את הילדים המשתמשים בה.

לטענת הארגון, על טיק-טוק "ליידע כראוי את הצרכנים על המודל העסקי שלה ועל פעילויות עיבוד הנתונים, ולהפסיק לכפות על המשתמשים תנאים ונהלים לא הוגנים". לדבריו, חברי קבוצת צרכנים שונות לחצו על רשויות ב-15 מדינות, ביניהן בצרפת, בגרמניה, איטליה, נורבגיה, ספרד, שבדיה ושוויץ, לבחון את האפליקציה במובנים אלו.

“ההצעות השיווקיות של טיק-טוק לחברות שרוצות לפרסם באפליקציה תורמות להפצת השיווק הסמוי", ציין ה-BEUC בהודעה לתקשורת בדבר התלונה. "משתמשים למשל מופעלים להשתתף באתגרי האשטאג ממותגים, שבהם הם מעודדים ליצור תוכן של מוצרים ספציפיים. מכיוון שמשפיעים פופולריים הם לעתים קרובות נקודת המוצא של אתגרים כאלה, הכוונה המסחרית מוסווית בדרך כלל מהמשתמשים".

ה-BEUC ממשיך וכותב כי "טיק-טוק גם לא מצליחה לבצע בדיקת נאותות בכל הנוגע להגנה על ילדים מפני תוכן בלתי הולם, כגון סרטונים המציגים תכנים מרמזים שנמצאים רק כמה גלילות מהם".

נזכיר כי ההתרחשות האירופית הזו מגבירה את הלחץ על טיק-טוק, אחרי שהיא נמצאת בעין הסערה גם בארה"ב כבר מזה זמן רב, עקב חשדות שפיזר ממשל טראמפ היוצא, כי החברה הסינית העומדת מאחוריה, בייט-דאנס (ByteDance), משתפת פעולה עם הרשויות בסין ואולי אף משתמשת ביישום לצורך מעקב אחרי משתמשיה.

למה נחשפים הילדים בטיק טוק? צילום אילוסטרציה: BigStock

למה נחשפים הילדים בטיק טוק? צילום אילוסטרציה: BigStock

טיק-טוק חייבת לשמור על הילדים

מנכ"לית BEUC, מוניק גוינס, טענה בהצהרה מטעם הארגון כי הרשויות "חייבות לפעול כעת כדי לוודא כי טיק-טוק היא מקום בו הצרכנים, במיוחד ילדים, יכולים ליהנות מבלי להישלל מזכויותיהם".

באירופה קדמו לתלונה זו האשמות שונות כנגד טיק-טוק – המועצה האירופית להגנת הנתונים הקימה צוות משימות ביוני 2020 במטרה לבחון מקרוב את שיטות איסוף המידע של האפליקציה. הסוכנות להגנת המידע הצרפתית, CNIL, חשפה מאוחר יותר כי גם היא משתפת פעולה עם המועצה במטרה לבדוק את מדיניות הפרטיות ובטיחות הילדים של האפליקציה.

מוקדם יותר החודש, רגולטור ההגנה על המידע של איטליה, ה-DPA, אילץ את טיק-טוק לחסום משתמשים מתחת לגיל 13 שנים משימוש בה, לאחר מותה הנורא של משתמשת בת 10 בלבד. הילדה השתתפה ככל הנראה ב"אתגר העילפון" (blackout challenge) בטיק-טוק, שבמסגרתו מנסים המשתמשים לחנוק את עצמם עד איבוד הכרה. האתגר הזה, במקרה של הילדה האיטלקיה, הסתיים באיתורה מעולפת בשירותי הבית כשהטלפון בידה ואפליציית טיק-טוק פתוחה בו, היא נפטרה בבית חולים בפלרמו מאוחר יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים