נחשף: בריטניה תקפה בסייבר שרתים ורחפנים של דאע"ש

בכדי לערער את האידיאולוגיה של דאע''ש, ולהביא להחלשת התעמולה שלה והחלשת לוחמיה בשדה הקרב, השביתו הבריטים, בין השנים 2016-2017 טיסות של רחפנים ומזל"טים, שיבשו והשביתו טלפונים ומערכות טלפוניה, עם דגש על תקיפת שרתים

תקפה בסייבר את דאע"ש. בריטניה. צילום אילוסטרציה: BigStock
דאע"ש

דאע"ש

במסגרת הניסיונות לצמצום כוחה של המדינה האיסלאמית, במהלך העשור הקודם, בריטניה תקפה בסייבר שרתים ורחפנים של דעא"ש, כך נחשף בסוף השבוע.

פעולות הסייבר ההתקפי, שנעשו בצורה חשאית, נועדו לערער את האידיאולוגיה של דאע"ש, ולהביא להחלשת לוחמיה בשדה הקרב. הן כללו השבתת טיסות של רחפנים ומזל"טים, שיבוש והשבתת טלפונים ומערכות טלפוניה, עם דגש על תקיפת שרתים. זאת, כדי לחסום את התעמולה המקוונת שהארגון שידר והפיץ במרשתת. הן התקיימו בשנים 2016-2017.

את המתקפה חשפו ג'רמי פלמינג, ראש ה-GCHQ הבריטי, והגנרל סר פטריק סנדרס, ראש הפיקוד האסטרטגי בבריטניה. מטה התקשורת הממשלתית (Government Communications Headquarters), הוא המקבילה הבריטית ליחידה 8200 ול-NSA הישראלית והאמריקנית, בהתאמה. פלמינג היה בעברו בכיר בארגון הביון MI5. מתקפת הסייבר כנגד דאע"ש נועדה למנוע מהארגון לתאם התקפות ולהפחית את יכולות התעמולה שלו. מומחים ציינו כי הייתה זו הפעם הראשונה שבריטניה שיבשה באופן שיטתי את המאמצים המקוונים של היריב – במערכה צבאית.

הגילויים של פלמינג והגנרל סנדרס מגיעים כחודשיים לאחר שבוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, הודיע ​​על הקמת "כוח סייבר" שינוהל במשותף על ידי הצבא וסוכנויות הביון, לטובת התמודדות עם יריבים בזירה הדיגיטלית. הכוח, שצפוי לגדול מכמה מאות לוחמי סייבר ל-3,000 בתוך עשור הקרוב, יפגיש את יכולות הסייבר הפוגעניות של בריטניה ביחידה אחת משולבת.

"להפוך את הכוח ואת התלות שיש להם בסייבר – לחולשה, לפגיעות"

שני בכירי הביון בממלכה דיברו על פעילותם בפודקאסט של סקיי ניוז, בשם "אל תוך האזור האפור". לדברי פלמינג וסנדרס, סיבת המתקפות נגד הארגון הייתה לאחר שהתברר כי אנשיו נשענים על טכנולוגיית סייבר לצורך תעמולה, פיקוד ושליטה ותכנון של מתקפות. באותה תקופה דאע"ש היה עסוק בגיוס מאסיבי של לוחמים איסלאמיסטים, כיוון שהוא רצה להקים ח'ליפות לרוחב חלקים גדולים מעיראק ומסוריה. "זו הייתה דרך מאוד זולה ויעילה לנהל את לוחמת הנגד בטרור", הסביר סנדרס, "מה שרצינו לעשות היה להפוך את הכוח הזה שלהם (בסייבר – י"ה), את התלות שיש להם בסייבר – לחולשה, לפגיעות, וגם לערער את האמינות של קמפיין המידע שלהם ושל האידיאולוגיה שלהם."

יחידת ההאזנה הבריטית הודתה, בראשונה, לפני שלוש שנים כי פתחה ב"קמפיין סייבר התקפי"' גדול נגד דאע"ש, אולם לא מסרה פרטים על המבצע, שנותרו מסווגים מאוד. פלמינג אמר כי הכוח המשותף לצבא ולצוות ה-GCHQ "שיבשו את התקשורת של לוחמי דאע"ש בשדה הקרב", וכי אנשיו ניסו טכנולוגיה חדשה, כדי לשבש את פעילות הרחפנים והמזל"טים של ארגון המדינה האיסלמית. לדבריו, בריטניה ביקשה להצביע על זרימת התעמולה הקיצונית של הארגון, על ידי השגת גישה מרחוק לשרתים שלו ולמקומות בהם אנשיו אחסנו את המידע שלו.

"רצינו להבטיח שכאשר הם ינסו לתאם התקפות על כוחותינו, המכשירים שלהם לא יפעלו, שהם לא יוכלו לסמוך על הפקודות המגיעות אליהם מהבכירים שלהם", הוסיף סנדרס. "רצינו להונות אותם ולנתב את ערוצי התקשורת שלהם בצורה לא נכונה, להפוך אותם לפחות יעילים, פחות מגובשים ולפגוע במורל שלהם".

טקטיקות הסייבר של GCHQ תוגברו בשטח על ידי פעולות צבאיות נפרדות, בהשתתפות כוחות מיוחדים, צבא עיראק וקבוצות התנגדות מקומיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים