לי ג'ה-יונג, סגן יו"ר סמסונג – לכלא לשנה וחצי

נכדו של מייסד החברה ובנו של יו"ר הקבוצה הדרום קוריאני המיתולוגי, לי קון-הי, שנפטר באוקטובר האחרון, הורשע במתן שוחד ונגזרו עליו 30 חודשי מאסר, מהם יקוזזו 12 חודשים, בהם כבר "בילה" בכלא בגלל אותה עבירה

נשלח לכלא באשמת שוחד. לי ג'ה יונג, נשיא וסגן יו"ר סמסונג. צילום: וויקיפדיה
סמסונג. צילום אילוסטרציה: BigStock

סמסונג. צילום אילוסטרציה: BigStock

לי ג'ה-יונג, סגן יו"ר סמסונג (Samsung) ובנו של היו"ר המיתולוגי שלה שכבר אינו בין החיים, לי קון-הי, הורשע בעבירת שוחד בדרום קוריאה ונגזרו עליו שנתיים וחצי בכלא.

לי הבן, ממש כמו אביו, כבר נידון בעבר למאסר בגין שוחד באותו תיק ממש. ב-2017 הוא נמצא אשם במשפט, ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. גזר הדין קוצר לאחר ש-לי הגיש ערעור, והוא שוחרר אחרי כשנה בלבד.

אלא שכעת התקבלה פסיקה חדשה בתיק, שהוחזר על ידי בית המשפט העליון לבית המשפט בסיאול, וזה חרץ את גזר דינו, הכולל שוב כליאה של האיש הבכיר בסמסונג כיום. השנה שכבר ריצה בכלא, תופחת מהעונש בפועל, ולפיכך לי עתיד "לבלות" במאסר רק 18 חודשים. הוא יכול לפנות לבית המשפט העליון שוב, אך מכיוון שהתיק כבר הופיע שם בעבר, הסיכוי להצלחה נוספת בעבורו קטן למדי.

היו"ר לשעבר של קבוצת סמסונג, לי קון-הי. צילום: וויקיפדיה

היו"ר לשעבר של קבוצת סמסונג, לי קון-הי. צילום: וויקיפדיה

אביו של לי, יו"ר סמסונג, לי קון-הי, נפטר באוקטובר האחרון בהיותו בן 78. קון-הי היה בנו השלישי של מייסד סמסונג, לי ביונג-צ'ול, ונחשב לאיש שהפך את הקבוצה לענקית עולמית בתחומי הטכנולוגיה והאלקטרוניקה. ב-6 שנותיו האחרונות היה האב מרותק למיטתו, לאחר התקף לב שחווה, ומצבו הבריאותי בשנים אלו נשמר לוט בערפל. מאז שאביו חלה ב-2014, עמד לי הבן בראש החברה, וכיהן כסגן נשיא סמסונג, אך לא מילא רשמית את תפקיד היו"ר.

נורמה של קשרי הון-שלטון שנעלמת כיום

כאמור, באותו תיק משפטי שבו הורשע לי הבן כעת, נכלל גם לי האב, שנידון לחמש שנות מאסר בשנת 2017.

מדובר בפרשיה שהסעירה את דרום קוריאה. קון-הי הורשע בעבירות שוחד ובעבירות אחרות הקשורות לנשיאת דרום קוריאה, פאק גון-הייה, שנאלצה לעזוב את תפקידה עקב החשדות למעורבות בפרשת השוחד.

במסגרת המקרה נחשדה סמסונג, בהובלת מנהיגיה, כי תרמה עשרות מיליוני דולרים לעמותות הקשורות לאשת עסקים מפוקפקת בשם צ'וי סון-סיל. ה"תרומה" לסון-סיל, שהייתה מקורבת לנשיאה לשעבר, ניתנה לפי החשדות בתמורה לתמיכת הממשלה בעסקת מיזוג בין שתי שותפות עסקיות של סמסונג.

עקב ערעורים, המקרה הזה המשיך להתגלגל בבית המשפט.

ולמעשה לא מדובר במקרה היחיד שבו משפחת לי נמצאת כמעורבת בשחיתות – ל-לי האב יש עבר של הרשעות – ב-1996 הוא הורשע בשחיתות, ואחר כך בשחיתות ובהעלמות מס ב-2008, אך לבסוף זכה בחנינה מנשיא דרום קוריאה.

לאורך שנים רבות בדרום קוריאה היו יחסי הון-שלטון על תקן נורמה, ואולם הדברים משתנים בשנים האחרונות, כשלמקרה השוחד של סמסונג השפעה גדולה על כך.

לי אמנם נמצא אשם בשוחד, מעילה והסתרת הכנסות פלילית בשווי של כ-8.6 מיליארד וון (שהם 7.8 מיליון דולר לערך), ואולם בית המשפט ציין כי העתיד יראה ככל הנראה אחרת. המערכת המשפטית תולה תקוות ב'וועדת ציות עצמאית', שהקימה סמסונג בתחילת השנה שעברה. לדברי השופט, הוועדה פשוט עדיין לא אפקטיבית לחלוטין.

על לי אמר השופט כי הוא "הראה נכונות" לניהול העסקים בתוך הקפדה רבה יותר על החוק, כש"התחייב להקים חברה שקופה". השופט הוסיף והדגיש כי "למרות כמה חסרונות… אני מקווה שלאורך זמן הוא יוערך כפורץ דרך בתולדות החברות הקוריאניות, כמי שהתחיל התאמה לאתיקה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים