"ההיי-טקיסטים הערבים כבר לא יושבים ביציע"

"יש התקדמות בנוגע לשילובם של הערבים בהיי-טק, אבל המצב רחוק מלהיות משביע רצון", אמר סאמי סעדי, מנכ"ל משותף בצופן - ארגון שמקדם תעסוקה של בני הציבור הערבי בהיי-טק הישראלי ● בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים הוא פירט על פעילויות הארגון

סאמי סעדי, מנכ"ל משותף יוצא בצופן.

"יש התקדמות בכל הנוגע לשילובם של הערבים אזרחי ישראל בהיי-טק. אנחנו כבר לא יושבים ביציע. עם זאת, המצב רחוק מלהיות משביע רצון ויש עוד הרבה מה לעשות", כך אמר סאמי סעדי, מנכ"ל משותף בצופן – ארגון שמקדם תעסוקה של בני החברה הערבית בהיי-טק הישראלי.

סעדי דיבר בתוכנית מיוחדת של הפודקאסט אנשים ומחשבים, שעסקה בגיוון תעסוקתי בהיי-טק. עוד התראיינו בתוכנית אריאלה רוזן, מנכ"לית עמותת פרזנטנס, ובחלקה הראשוןאביטל ינובסקי, יועצת לגיוון תעסוקתי בהיי-טק, וקרין ביבס, מייסדת ומנכ"לית ביבס פרויקטים והסטארט-אפ רידיק. את הפודקאסט הנחו יהודה קונפורטס ויניב הלפרין מאנשים ומחשבים.

סעדי סיפר כי צופן הוא ארגון ללא כוונת רווח, שנוסד ב-2008 על ידי שלושה מייסדים, שהוא אחד מהם.

למה צריך ארגון כמו צופן?
"כי לא היינו על המפה. החברה הערבית תמיד הייתה מודרת. ההיי-טק הישראלי התפתח והוא חלק אינטגרלי מהכלכלה, אבל המהנדסים שלנו לא היו חלק מהמשחק הזה. למעשה, ישבנו ביציע".

בדבריו ציין סעדי כי מספר ההיי-טקיסטים.ות מהחברה הערבית הוא 8,600 מתוך כ-160 אלף, אבל הפוטנציאל עומד על 30 אלף, מה שאומר שהוא רחוק, ואפילו מאוד, ממימוש. אחד החסמים שמונעים להגיע למספר הזה הוא המודעות של החברה הערבית לענף ולאפשרות ללמוד את מקצועות המדעים והטכנולוגיה. עם זאת, אמר, גם כאן חל שיפור: אם עד 2012 סיימו את המקצועות הללו במוסדות האקדמיים רק 1,998 מבני ובנות החברה הערבית, כיום עומד המספר על יותר מ-5,600.

על מנת להעלות את הנתונים, סיפר סעדי, "בנינו פרויקט מיוחד, שפועל בתוך בתי הספר ומגדיל את המודעות ללימודי מדעים בקרב תלמידי י"א-י"ב. עשינו זאת בעקבות סקר שממנו עלה ש-59% מתלמידי.ות התיכון הערבים.ות לא שמעו על מקצועות ההיי-טק ולכן, הם.הן לא הולכים.ות ללמוד אותם".

עוד הוא ציין תוכנית לקידום ההיי-טק שהארגון הגה יחד עם ועד ראשי הרשויות הערביות וציין כי הממשלה אמורה לאשר סך של 800 מיליון שקלים לקידום נושא ההייטק בחברה הערבית.

חינוך ליזמות בפריפריה

אורחת נוספת בהסכת הייתה, כאמור, אריאלה רוזן, מנכ"לית משותפת בארגון פרזנטנס. היא ציינה כי "אנחנו חברה לתועלת הציבור, ללא כוונות רווח, שפועלת כדי לחשוף יזמות לתושבים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, במקומות כמו לוד, אשקלון ודרום תל אביב. עיקר הפעילות שלנו היא בניית קהילה, הפעלת מאיצי יזמות, כדי לעזור ליזמים כיצד להתנהל, וכן לימודי יזמות בתיכונים".

"אנחנו עובדים עם סוכני שינוי כמו הורים, מנהיגי קהילה ומנהלי בתי ספר", אמרה רוזן.

אריאלה רוזן, מנכ"לית משותפת בפרזנטנס. צילום: שני נחמיאס

אריאלה רוזן, מנכ"לית משותפת בפרזנטנס. צילום: שני נחמיאס

היא ציינה כי פרויקטי היזמות שביצעו א.נשים שהגיעו לפעילות העמותה הם מתחומים שונים, כולל טכנולוגיה והיי-טק, וסיפרה בתוכנית כמה סיפורי הצלחה.

רוזן הגיעה לפרזנטנס לפני שבע שנים, עם רקע בניהול משאבי אנוש בחברות היי-טק. "גיליתי את הכוח של יזמות והבנתי שזה לא רק להקים חברה, אלא גם לדעת איך להציג את עצמך, לעבוד בצוות ועוד", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים