הממשלה תקדם את תחום ה-AI ותקצה לכך חמישה מיליארד שקלים

אושרו המלצות ועדת המומחים, בראשות ד"ר ארנה ברי, לבחינת פיתוח תחום הבינה המלאכותית ● בשלב הראשון יוקצו לפרויקט חצי מיליארד שקלים, והיתר - בחמש השנים הקרובות

ד"ר ארנה ברי, יו"רית הוועדה לבחינת תחום הבינה המלאכותית בישראל. צילום: ניב קנטור

פורום תל"מ (תשתיות לאומיות למחקר) אישר היום (ג') את המלצות ועדת הבדיקה העצמאית, בראשות ד"ר ארנה ברי, שהוקמה על ידו בחודש פברואר – לבחינת תחום הבינה המלאכותית והיקף התערבות הממשלה הנדרשת. בהחלטה נקבע שהפורום יפעל לקידום מהיר של הפעימה הראשונה של המלצות הוועדה, שהוגדרו "בדחיפות הגבוהה ביותר". הסכום הכולל שיוקצה לתוכנית עומד על חמישה מיליארד שקלים, מהם חצי מיליארד בשלב הראשון.

חברי הפורום, הכולל את רשות החדשנות, הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה (ות"ת), מפא"ת שבמשרד הביטחון, משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר, מינו את ד"ר ברי, מבכירות ההיי-טק הישראלי, לעמוד בראש הוועדה, שכללה מומחים מהאקדמיה והתעשייה.

במסגרת פעילותה, קיימה הוועדה פגישות רבות, בין היתר עם גורמים מובילים בתחומי התעשייה, הביטחון והממשל, חוקרים מובילים באקדמיה ומומחים זרים בולטים בתחומם. כמו כן, היא סקרה תוכניות דגל שונות שיושמו במדינות אחרות בעולם ודו"חות רלוונטיים אחרים שנכתבו בנושא.

"יישום המסקנות – קריטי ודחוף"

דו"ח הוועדה מציין את הצורך הקריטי והעיתוי הדחוף ליישום מסקנותיה, על מנת לייצר מובילות של ישראל בתחומים מסוימים, וכן למנוע נחיתות מול מדינות אחרות בתחום הבינה המלאכותית, שיש לו משמעות על היבטים רחבים במשק הישראלי – הכלכליים, האזרחיים והביטחוניים. במסגרת המלצות הוועדה הוגדרו הצעדים שהינם ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר לשנים הקרובות, שמומלץ להתחיל את יישומם באופן מיידי: הקמת תשתית מחשוב על בחומרה מופחתת (HPC) בסך של 270 מיליון שקלים; פרויקטי מו"פ גנרי, בדגש על יכולות עיבוד שפה טבעית (NLP), בסך של 180 מיליון שקלים; ותקציב להכשרת כוח אדם ורכישת ציוד מתקדם באקדמיה בסך של 100 מיליון שקלים. בנוסף, ההמלצות כוללות יצירת סביבה רגולטורית תומכת לקידום התחום והבטחת גישה לפרויקט הענן הציבורי נימבוס. חצי מיליארד שקלים יוקצו לנושא בשלב הראשון, הדחוף, ואילו היקף כלל התוכנית עומד על חמישה מיליארד שקלים לחמש שנים. היעד, נכתב, הוא "לבסס את מעמדה של ישראל כמובילה בתחום טכנולוגיות הבינה המלאכותית".

במהלך הדיון הובהר על ידי חברי הפורום כי עבודת ועדת הבדיקה מתכללת היטב את העמדה המקובלת על ידם לעניין ההתערבות הממשלתית הנדרשת בתחום. כמו כן, התוכנית הלאומית צפויה להיות מנוהלת על ידי ועדת היגוי, שתכלול את נציגי הגופים החברים בפורום תל"מ, שתמנה מנהל מטעמה, והיא תלווה על ידי ועדה מדעית שתורכב ממומחים בארץ ובעולם. עוד סוכם כי בשלב הבא, המלצות הוועדה יוצגו לדרג המקצועי והמדיני במשרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת להביא לקידום מהיר של ההמלצות שהוגדרו כדחופות ביותר.

מלבד ד"ר ברי כללה הוועדה את פרופ' יאיר וייס מהאוניברסיטה העברית; פרופ' אמיר גלוברזון מאוניברסיטת תל אביב; פרופ' שרית קראוס מאוניברסיטת בר אילן; ד"ר איה סופר ממעבדות המחקר של יבמ בחיפה; אבנר גורן מאינטל; ותא"ל (מיל') מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל, מנכ"ל הבורסה ליהלומים ומנכ"ל משרד מבקר המדינה. עבודת הוועדה רוכזה על ידי גדי לוין מהאקדמיה הלאומית למדע, סא"ל ערן דהן ממשרד הביטחון וד"ר אביב באלאסיאנו מרשות החדשנות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    האם מחצית מ-5 מיליארד יועברו לביטוח הלאומי עבור דמי אבטלה והבטחת הכנסה למובטלים בעקבות ה-AI?

אירועים קרובים