"בגלל האיכונים – קרוב לחצי מיליון איש נכנסו למעצר בית לשווא"

"דו"ח המבקר הוא קריאת השכמה למקבלי ההחלטות, שחיים בקונספציה שגויה בנוגע לעוצמת הפגיעה בפרטיות ולרוחב ההסמכה באיכוני השב"כ", אמרה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● לדבריה, "ההמלצה למצוא חלופות לאיכונים רפה במקרה הטוב ומנותקת במקרה הרע"

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה. צילום: יח"צ

"מבקר המדינה קובע כי 96% מחצי מיליון איש נכנסו למעצר בית לשווא", כך אמרה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, בתגובה לדו"ח על איכוני השב"כ, שפורסם היום (ב') אחר הצהרים. עוד הוא ציינה כי "ההשלכות הנורמטיביות והחברתיות, אובדן ימי העבודה והפגיעה בכושר ההכנסה לא נלקחו בחשבון בדו"ח".

ד"ר שוורץ אלטשולר התייחסה לדו"ח ביניים שפרסם המבקר, מתניהו אנגלמן, על פעילות הממשלה בתקופת הקורונה, ובו הוא כלל התייחסות נרחבת לאיכוני השב"כ. בין היתר, הוא קבע שהשב"כ נכשל בביצוע משימתו, מאחר שלא ניתנו לו מספיק כלים ומאחר שגם היכולת הטכנולוגית שניתנה לו בהחלטת הממשלה ובחקיקה לא מוצתה. המבקר המליץ למשרד הבריאות "להביא בחשבון את מגבלות האפקטיביות של השב"כ" ולפתח במהירות אמצעים טכנולוגיים חלופיים לאיכונים הסלולריים.

אנגלמן לא התעלם בביקורת שלו מהטענות לגבי הפגיעה בפרטיות שהביאו אתם איכוני השב"כ, אולם ציין כי מדובר במקרים בודדים בלבד. עם זאת, המלצתו היא כי בחלופות של משרד הבריאות תהיה פגיעה מינימלית בלבד בפרטיות. עוד קבע אנגלמן כי התשאול על ידי החוקרים האפידמיולוגיים יעיל הרבה יותר מאשר איכוני השב"כ במציאת חולי קורונה ואנשים שבאו עמם במגע. "אמנם", כתב, "הכלי שבשימוש השב"כ הצליח להניב מספר לא מבוטל של מגעים של החולים המאומתים, אך בתהליך אין כדי למצות את יכולות הארגון שהוקצו, ואין בו כדי להביא לידי סגירת מעגל תהליך החקירה האפידמיולוגיות במלואו ולמיצוי אופטימלי של היכולות הנדרשות לקטיעת שרשרת ההדבקה".

"נחשפה הקונספציה"

לדברי שוורץ אלטשולר, "יממה אחרי הארכת השימוש באיכוני השב"כ, ואחרי גל נוסף ולפני הגל הבא של הקורונה, הדו"ח הוא קריאת השכמה למקבלי ההחלטות. נחשפה הקונספציה בשימוש בכלי השב"כ כאמצעי המרכזי והמבקר קובע כי חקירה אפידמיולוגית אנושית מדויקת עשרות מונים. מעבר לכך, מקבלי ההחלטות הבכירים ביותר חיים בקונספציה שגויה הן בנוגע לעוצמת הפגיעה בפרטיות והן בנוגע לרוחב ההסמכה באיכוני השב"כ".

היא העבירה ביקורת על המבקר וציינה כי "שמונה חודשים אחרי פרוץ המשבר, קריאתו למשרדי הממשלה למצוא פתרונות חלופיים לשב"כ נראית רפה במקרה הטוב ומנותקת במקרה הרע. הממשלה כשלה במציאת חלופות והטילה על אזרחיה אמצעי מעקב דרקוני, בניגוד ליתר המדינות הדמוקרטיות".

שוורץ אלטשולר הוסיפה כי "הדו"ח מטיל אור על פרקטיקה מטרידה במיוחד: מתברר כי משרד הבריאות קיבל מהשב"כ איכונים ספציפיים, ורק בשלב מאוחר יותר התבקש אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. בהקשר זה, עשרות עובדי השב"כ נחשפו למידע אודות אזרחים. זאת, לצד ליקויי מחיקה של מאגרי מידע".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן

    מאז שנודע לי על הפעלת השב"כ נגד האזרחים אני לא מתייחס להוראות הממשלה. אני חי את חיי לגמרי כרגיל, בלי מסכות ובלי סגר. יוצא כרגיל מהבית, והולך לאן שאני צריך. שימו מסכה אם אתם רוצים להגן על עצמכם - אני לא מאמין בזה, והפסקתי לחיות לפי גחמות הכלומניקים המזיקים שלמעלה. אם אקבל קנס, אני אדרוש ללכת למשפט ששם אסביר את מעשיי "בגיבויי" מעשיי השרים. כן, יש קורונה באויר, אבל אין מגפה. אם היתה מגפה אמיתית, היא לא היתה מתנהלת על-ידי הלייצנים האלה, והם כנראה כן היו פועלים ליישם את ההוראות...

  2. אלי ויסברט

    כתבה שאינה לה מקום בביטאון הזה. ידוע שהמדינה לא הייתה ערוכה למגיפה וכן גם לא לחקירות אפידמיולוגיות בהיקף הנדרש, כך שכל כלי שהיה זמין היה צריך להשתמש בו. אף מילה על כישלון מגן 2 והתפיסה המעוותת עליה הוא מבוסס. אף מילה על העובדה שבמדינת עם הסטרט-אפ ניישן נכתבה תוכנה למעקב אפידמיולוגי על ידי חיילי 8200 וכישלון התעשייה הנתמכת במיליארדים של משלמי המיסים בפיתוח. אף מילה על העובדה שבשם הדמוקרטייה אנשים שיקרו על המגעים שלהם כדי למנוע מבני משפחתם להיכנס לבידוד. לצערי הרב על פי מדינות שיצאו בשלום מהמגיפה עד היום, טייואן וניוזילנד זה היה בזכות הפעלת צעדים דיקטטוריים וציות מלא של הציבור. ממליץ שלהבא דר' אלטשולר תעסוק ב"פסיאודו דמוקרטייה" בעתון שעוסק במדעי המדינה וכאן נמשיך לעסוק בלקחים טכנולוגיים.

אירועים קרובים