האם אובר מאלצת נהגים שלה לתמוך בהצעה לשינוי חקיקה כנגדם?

הפרשה סבוכה וקשורה לחקיקה שנכנסה לתוקף בקליפורניה בינואר, ומתייחסת לכך שחברות המתנהלות במתכונת כלכלה שיתופית חייבות להפוך את נהגיהן לעובדים מן השורה ● בנובמבר יתבקש הציבור להביע דעתו בנוגע להצעה במסגרת הבחירות, והמאבק עולה שלב

לא יחויבו לאמץ יחסי עובד-מעביד עם נהגיהן. אובר וליפט. צילום: BigStock

מלחמה קשה ניטשת זה מספר חודשים בין חברות שיתופי הנסיעות, אובר (Uber) וליפט (Lyft) ואחרות, לרשויות במדינת קליפורניה. ב"פרק הקודם" של האירועים, שהתרחש בתחילת אוגוסט, קבע בית המשפט של קליפורניה כי החברות המספקות שירותי נסיעות משותפות במדינה חייבות לסווג עשרות אלפי נהגים כעובדיהן, במקום כקבלנים עצמאיים, כך דיווחה CNBC.

כעת המאבק עולה שלב, ואפשר שהופך למלחמת עולם של ממש, המתנקזת להצעה לשינוי בחוק החדש של קליפורניה, ששמה הצעה 22 (Prop. 22), ושנכללת במעין משאל עם מקומי שהוא חלק מהבחירות הקרבות ובאות שיתקיימו ב-3 בנובמבר. תוצאות המשאל הזה יכולות ממש לחרוץ גורלות בעבור אובר, ליפט וחברותיהן.

הצעה 22 דורשת לפטור ולהחריג חברות הפועלות במתכונת כלכלת הגיג (Gig economy שפירושה 'כלכלת החלטורה'), כמו אובר וליפט, מחוק חדש שנכנס לתוקפו במדינת קליפורניה בינואר, המכונה Assembly Bill 5 – AB5. חוק זה מחייב את חברות שיתופי הנסיעות להתייחס לנהגיהן כאל עובדים מן המניין, ולא כאל עובדי קבלן כפי שנהגו עד כה. החקיקה, כאמור, מחייבת כבר מאז ינואר את המעסיקים בקליפורניה להחיל על עובדי קבלן בענפים רבים סיווג של שכירים, ולתת להן כמתבקש את ההטבות הנדרשות בהתאם, כמו גמול בעבור שעות נוספות, שירותי בריאות, חופשת מחלה בתשלום, ביטוח אבטלה ופיצויי עובדים.

לובי החברות המעסיקות נהגים באמצעות אפליקציות – ביניהן ליפט ואובר, דור-דאש (DoorDash) ואינסטקארט (Instacart) העלה את הצעה 22 הקובעת שבמקום הציות ל-AB5, החברות ישמרו על עובדים המסווגים כקבלנים, ועם זאת יציעו להם הטבות צרות יותר, כולל תשלום של 120% לפחות משכר המינימום, שירותי בריאות מסובסדים וביטוח תאונות. ההטבות במסגרת ההצעה יהיו קשורות ל"זמן ההיקשרות" של הנהגים בהשלמת מסלולי נסיעה, לא כולל זמן המתנה באפליקציות בין הנסיעות. צעדים נוספים שכלולים בהצעה הם גם שינויים בבטיחות הצרכנים, עניין שגם הוא עלה בהרחבה כנגד שיטת ההעסקה של החברות – כמו בדיקות רקע נוספות לנהגים ואפס סובלנות לשימוש בסמים או באלכוהול מצד הנהגים.

חשוב להבין שמכיוון שחברות שיתוף הנסיעות לא צייתו ל-AB5 עד כה, אם הצעה 22 לא תתקבל הן יצטרכו לשלם רטרואקטיבית על השינוי במעמד הנהגים, מה שיצטבר לסכומי עתק. בנוסף, דיווחים רבים סבורים כי החקיקה, AB5, היא תקדימית ביסודה, וסבורים כי מדינות אחרות המבקשות לנקוט בצעדים דומים ל-AB5 יכולות לראות בפסיקה הזדמנות לאמץ מגבלות כלכליות משלהן על פעילות של חברות לשיתוף נסיעות בפרט, ועל תחום הכלכלה השיתופית בכלל.

האם הוא בעד או נגד הצעה 22? נהג אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם הוא בעד או נגד הצעה 22? נהג אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

תביעה חדשה: הנהגים טוענים שאובר מפעילה לחץ כדי שיתמכו בהצעה 22

כעת, קבוצה של נהגי אובר הגישה תביעה כנגד החברה, בטענה שענקית שיתופי הנסיעות מאלצת אותם לתמוך בהצעה 22 בקליפורניה. ההצעה, כאמור, נכללת בהצבעה לבחירות בקליפורניה לשנת 2020, במדור מיוחד עליו אמורים התושבים להצביע כמעין משאל עם. אם תתקבל היא תאפשר לאובר, ליפט וחברות אחרות לשיתופי נסיעה לסווג נהגים כקבלנים עצמאיים ולא כעובדים.

התביעה מביאה מספר דוגמאות להנחיות ולהודעות שמקבלים נהגי אובר, לטענתם, בלחץ שיתמכו בהצעה. למשל צוין כי הנהגים מדווחים על פרסומות במתוכנת של שטיפת מח שאותן הם פוגשים באפליקציה. "כמעט בכל פעם שאנחנו עושים לוג-אין, אנחנו מוזנים ביותר מידע חד-צדדי כדי ללחוץ עלינו לתמוך בהצעה 22", סיפר אחד התובעים.

"מדובר בתביעה אבסורדית, ללא הצדקה, שהוגשה אך ורק כדי לעורר תשומת לב עיתונאית, וללא התחשבות בעובדות", אמר דובר אובר בהודעה לתקשורת. "זה לא יכול להסיח את הדעת מהאמת: שרובם המכריע של הנהגים תומכים בהצעה 22, ועשו זאת במשך חודשים, כי הם יודעים שזה ישפר את חייהם ויגן על הדרך בה הם מעדיפים לעבוד".

יצוין כי הפן שהציג הדובר אינו תלוש מהמציאות. ידוע כי אכן יש נהגים המעדיפים להישאר במתכונת העבודה כקבלנים – מסיבות רבות כמו למשל האפשרות לעבוד בזמנים הנוחים להם או בעבור כמה חברות יחד – ואפשר שחלקם אכן יעדיפו את התיקון לחוק המקורי בהצעה 22, מאשר הפיכה מלאה לעובדים מהשורה של החברות.

"בואו נהיה ברורים לחלוטין", אמר דייוויד לואו, שותף בפירמת עורכי הדין רודי, אקסלרוד, זייף ולואו (Rudy, Exelrod, Zieff & Lowe) ואחד מעורכי הדין של העובדים, בהצהרה שהוציא ביום ה'. "לאיומיה של אובר ולמטח המתמיד של התעמולת להצעה 22 באפליקציה שעל הנהגים להשתמש בה, כדי לבצע את עבודתם, מטרה אחת: להכריח את הנהגים לתמוך במאבק הפוליטי של אובר כדי לנשל אותם מההגנות של מקום העבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים