פודקאסט אנשים ומחשבים: יש פער בין החוקים להגנת הפרטיות למציאות

עו"ד רביה סיפר בראיון על הרקע להקמת עמותת פרטיות ישראל שהוא אחד ממייסדיה, על מטרותיה, ועל הפרטיות בכלל בישראל, שלדבריו נרמסת כל יום על ידי הממשלה וגם בידי גופים אזרחיים

עו"ד חיים רביה. צילום: תומר יעקובסון

"מדינת ישראל הייתה בין המדינות הראשונות בעולם שחוקקו חוק להגנת על זכויות הפרט והפרטיות, כולל חוקי יסוד. אבל בפועל קיים פער אדיר בין החוקים שהם תיאורטים לבין המציאות כיום", כך אמר עו"ד חיים רביה, שנמנה על קבוצת המייסדים של עמותה חדשה בשם פרטיות ישראל, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים.

עו"ד רביה סיפר בשיחה על הרקע להקמת העמותה, מטרותיה, ועל הפרטיות בכלל בישראל, שלדבריו נרמסת כל יום על ידי הממשלה וגם בידי גופים אזרחיים.

עו"ד רביה הוא שותף בכיר במשרד עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ ופעיל מזה 25 שנים בתחום הפרטיות. בעמותת פרטיות ישראל החדשה, שרביה הוא אחד ממקימיה, חברים שורה של מומחים מתחום המשפט, האקדמיה והטכנולוגיה. בין הדמויות הבולטות בה: פרופ' מיכאל בירנהק, פרופ' קרין נהון, עו"ד יורם הכהן, ד"ר ארנה ברי ואחרים.

רביה אומר כי הסיבה הישירה להקמת העמותה היא מעקבי השב"כ, שהופעלו על ידי הממשלה מראשית פרוץ הקורונה בישראל.

"גילינו שמאז שנת 2000 השב"כ עוקב אחרינו בדרכים שונות בצורה מעוררת חלחלה", אמר עו"ד רביה. "גם אם הייתה לכך הצדקה בתחילת הקורונה, בית המשפט העליון, אליו עתרנו יחד עם האגודה לזכויות האזרח, קבע כי חייבת להיות חלופה אזרחית", סיפר רביה.

הפעילות הראשונה של העמותה התמקדה בהגשת הצעת חוק לכנסת שתקים חלופה אזרחית לשב"כ, על פי החלטת הממשלה. "לצערנו הרב מאוד, הוועדה אימצה רק סעיף וחצי מההצעות", אמר.

רביה המשיך וסיפר כי העמותה לא עוסקת רק בשב"כ, אלא בכל ההיבטים של הפרטיות, ולכן בצוות המנהל יש אנשים מדיספלינות שונות. לדבריו, הפרות הפרטיות על ידי הממשלה נעשות בתחומים רבים. "המאגר הביומטרי הוא דוגמה. לאחר שנים של מאבק של ארגוני אזרחיים, בית המשפט קבע כי אין צורך בטביעת אצבע כדי לקבל תעודות זהות ביומטרית. אבל בינתיים מיליוני אזרחים כבר נתנו את טביעות האצבע שלהם", אמר. דוגמאה נוספת הוא חוק נתוני אשראי, שלטענת רביה מפר באופן גס את הפרטיות, מאחר שהוא חושף למאגרים את המידע הכי רגיש ואישי על כל אחד מאיתנו.

אז איך העמותה תפעל לשינוי המצב?
רביה: "נפעל במספר מישורים. ברמת חקיקה נפעל להתאמת החוקים לתקופה הנוכחית, ולא רק על רקע בעיית הפרטיות", אומר. "יש תחומים שקשורים בגלובליזציה, העברת מידע ממדינות שקשורות בשוק האירופי. כבר כעת אנו עוברים על תזכירי חוק שונים", סיפר. רביה סיפק דוגמה כשאמר: "אנחנו מתייחסים לנושא של רכב אוטונומי".

תחום אחר שהוא טכנולוגי וכעת מתפתח בעולם הוא עידוד הרחבת השימוש בהטמעת רכיבי פרטיות בפיתוחים טכנולוגיים.

"בנוסף נעסוק הרבה בהסברה, כדי לעורר את המודעות של כולנו בכל מה שקשור לפרטיות", הבטיח רביה.

להאזנה לפודקאסט המלא לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן ארבל

    נראה שאנשים ומחשבים זה העיתון האחרון שנשאר להילחם להגנה על זכויות הפרט והפרטיות. כל הכבוד לאנשים ומחשבים ולעמותה שלא מרפים מהנושא הקריטי והחשוב הזה !

אירועים קרובים