מהם אתגרי ה-IT המשותפים לדלק, אגד וקופת חולים מאוחדת?

במפגש פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3, שהתקיים באחרונה, דן בשאלה כיצד מתמודדים מנמ"רים בארגונים קטנים ובינוניים עם אתגרי המחשוב, על אף שצוות העובדים קטן אך אתגרי המחשוב לא פחות גדולים מאלה של ארגוני ענק (חלק שני מתוך שלושה)

קובי יוסף, סמנכ"ל הטכנולוגיות של קבוצת דלק.

המפגש האחרון של פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה, עסק בשאלה: כיצד מתמודדים מנמ"רים בארגונים קטנים ובינוניים (SMB) עם אתגרי המחשוב שלהם, בהתחשב בכך שמדובר בארגונים עם צוות עובדים קטן, אבל גם עם אתגרי מחשוב לא פחות גדולים מאלה של ארגוני אנטרפרייז עתירי כוח אדם?

הנושא עלה על הפרק בפאנל שנערך במסגרת מפגש זה, בהנחיית רונן זרצקי, יו"ר הפורום. השתתפו בו: כרמלה אבנר, סמנכ"לית התפעול וה-IT בשטראוס מים; נינה גיספאן, מנמ"רית אגד; קובי יוסף, סמנכ"ל הטכנולוגיות של קבוצת דלק ישראל; קטי בר שלום, מנמ"רית מאוחדת שירותי בריאות; כפיר אלפנדרי מדל, שגם הרצה בתחילת הכנס; ועמוס עציון מאקס ליבריס. אתמול (ב') פרסמנו את חלקה הראשון של הכתבה והנה לפניכם החלק השני.

"למרות שחברות האנרגיה, כמו דלק, דומות לארגונים גדולים אחרים במשק, ששם יש היקפי כוח אדם רבים יותר, הרי שהמבנה הארגוני שלהם שונה, בעיקר שהם מאופיינים בביזור, ומכאן שבארגון כמו דלק ישראל, אנו מחויבים לזהות את מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, ושם להשקיע את המשאבים", כך אמר קובי יוסף, סמנכ"ל הטכנולוגיות בדלק ישראל, בתשובה לשאלת המנחה רונן זרצקי שתהה אילו הבדלים הוא יכול לזהות בין ארגונים גדולים, לארגון שלו. יוסף כיהן במשך שנים רבות בתפקידי ניהול בכירים במגזר הפיננסי, וכחלק מהתפישה שהציג, הוא ציין שבאופן טבעי מנועי הצמיחה זוהו בכל מה שקשור לדיגיטל, ולשם הופנו משאבים. פיתוחים אחרים מבוססים בין היתר על פתרונות מדף, ככל שהם קיימים.

" אני אישית מאוד מאמין ביעילות תפעולית", אמר יוסף והמשיך וסיפר כי "למשל, עולם הענן מאוד מסייע לנו וחלק מהפיתוחים בעולמות ה-CRM אנו עושים בסביבת אמזון".

נינה גיספאן, מנמ"רית אגד. צילום עצמי

נינה גיספאן, מנמ"רית אגד. צילום עצמי

נינה גיספאן, מנמרית אגד, שהוא גם ארגון גדול שמאופיין בביזוריות רבה מאוד, אמרה כי אגף מערכות המידע באגד מונה 135 איש, ולמרות שזה נראה יחסית הרבה, זה מעט יחסית לגודל הארגון, אופיו המבוזר והאתגרים הרבים שעומדים בפני האגף שהיא מובילה. היא סיפרה כי האתגר המרכזי של אגד בשנתיים-שלוש הקרובות הוא שדרוג כל מערכות הליבה המיושנות שלה, שקיימות שם שנים רבות. "אגד תהיה בתקופה הקרובה בתקופת מעבר", אמרה גיספאן. "יש לנו מערכות לגאסי, כמו ואקס, AS400, שאדם אחד או שניים מתחזקים אותן, ובמקביל יש כ-200 מערכות שונות שצריך לחבר ביניהן", אמרה גיספאן שהוסיפה כי "במסגרת איחוד המערכות וצמצום מספרן, תעבור אגד למערכת ERP, וכן יחול מעבר חלק מהמערכות לענן".

"צריך לזכור שזו חברה ותיקה, שקמה לפני 90 שנה, ובחלק מהשנים הייתה חצי ממשלתית", היא הרחיבה, "ולכן התהליכים הם מורכבים". אולם גיספאן סבורה שבתום התהליך אגד תהיה שונה, וללא ספק כוח האדם שיידרש לה היה קטן יותר, היא אמרה לסיום.

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת. צילום פרטי

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת. צילום פרטי צילום: פרטי

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת, מודה כי אכן כוח האדם שיש לה באגף המחשוב לא מספיק ביחס למשימות שמוטלות עליה. "הייתי שמחה לעוד עובדים", אמרה בתחילת דבריה בחיוך. אבל מצד שני בר שלום מצאה יתרונות לא מעטים בכך שהצוות הוא קטן יחסית, אך מאוד יעיל, מחויב למטרה וללא ספק הוכיח את עצמו במשבר הקורונה. "אנחנו באירוע מתגלגל", אמרה, "הקורונה הציבה בפנינו אתגר גדול, לצד התפעול השוטף יש ממשקים עם משרד הבריאות, פיקוד העורף ומערכות אחרות.

בר שלום אמרה כי לדעתה הכוח המניע והחשוב באגף מערכות מידע הם מנתחי המערכות, ובתקופת הקורונה תפקידם נעשה הרבה יותר קריטי מאחר שהם תורמים בין היתר להידוק שיתוף הפעולה בין ה-IT ללקוחות הפנימיים והחיצוניים של הקופה.

"כאן בא לידי ביטוי יתרון הקוטן בכוח אדם", הסבירה, "מתקופת הקורונה עברנו לעבוד בשיטה אג'ילית. הצלחתי לשכנע הן את האנשים שלי והן את הלקוחות שגם אם יש מערכת שאינה מושלמת לחלוטין, אבל ניתן לעבוד איתה, אז מעלים אותה לאוויר, ובינתיים ממשיכים לעבוד. הצוותים שלנו עבדו מסביב לשעון", סיפרה בר שלום לקהל שומעיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים