בינה מלאכותית לכל עגבנייה ומלפפון

קלארי-פרוט מביאה שכל לעולם הפירות והירקות על הענן של AWS

אלעד מרדיקס, ממקימי ונשיא קלארי-פרוט. צילום: דויד גארב

כמעט כל ביקור במרכול כולל רכישה של פירות וירקות. אנחנו בודקים היטב את הפרי או הירק שאנחנו קונים. מתברר שהסחורה שעל המדף לא נבחרה באופן שרירותי, אלא כללה תהליך ארוך של בדיקת איכות, כדי שהעגבנייה תתאים, או לא – לסטנדרטים של רשת המרכולים.

קלארי-פרוט (ClariFruit) הישראלית רוצה לשנות את עולם בקרת האיכות של הפירות והירקות ולהפוך אותו לדיגיטלי. החברה פיתחה פלטפורמה, המאפשרת לבצע אוטומציה של תהליכי בקרת האיכות בשרשרת האספקה העולמית של פירות וירקות. היא הוקמה ב-2017 על ידי אבי שוורצר, המנכ"ל, רובי בויארסקי, ה-CTO, ואלעד מרדיקס, נשיא החברה. בינואר השנה החברה גייסה שישה מיליון דולרים ממועצת החדשנות באיחוד האירופי ומקרן פירסטיים (Firstime).

"שוק הפירות והירקות, העומד על כשני טריליון דולרים בשנה, מבזבז הרבה מאוד כסף בעקבות פחת אדיר, של כ-45%, מכלל גידולי השדה", הסביר מרדיקס. "מחיר הפירות והירקות מוסכם מראש, אך המחיר הסופי נקבע לפי איכות הסחורה שהגיעה לבית האריזה או רשת השיווק, והוא עשוי להיות נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר שנקבע בתחילה. אחוז לא מבוטל של סחורה נדחה, כי הסופרמרקט החליט שהיא לא עומדת בתקני האיכות שלו".

לדבריו, "אופן הבדיקה לאיכות הפירות והירקות לא השתנה במאה השנים האחרונות. בדיקות איכות מדגמיות, המתבצעות באופן ידני וסובייקטיבי, קורות כ-8-10 פעמים במהלך שרשרת האספקה – לפני הקטיף, באזור האריזה לפני המיון, אחרי המיון וברשת השיווק עצמה – בכניסה למרלו"ג, במקררים וביציאה מהמרלו"ג. בכל נקודת בדיקה יש סחורה שנדחית, נוסף לסחורה שנערך עליה שוב משא ומתן על המחיר בשל בעיות איכות. התהליך הזה מייצג בעיה משמעותית בתעשייה".

"פלטפורמת התוכנה שלנו נחלקת לשתיים", הסביר מרדיקס, "אפליקציה לבדיקה חזותית, עבור הטלפון החכם של בודק הפירות שנמצא בשדה, בבית האריזה, במרכז ההפצה ובכל אחת מנקודות הבדיקה. האפליקציה מאפשרת לבצע את התהליך, שהיום נעשה באופן ידני. הבודק בוחר את הפרי ואת התמונה ואז מתקבל הניתוח לקביעת איכות הפרי. החלק השני הוא בלוח המחוונים – מערכת הניהול המרכזית, שם הלקוח קובע את הקריטריונים לאיכות הפרי  – גודל, צבע, אחוז פגמים, ועוד. על בסיס נתוני הבדיקה, אלגוריתם קובע את הציון לסחורה. ללוח המחוונים מגיע זרם מידע איכותי, וכך מנהל בקרת האיכות יכול לנהל את ההחלטות לגבי שרשרת האספקה בצורה יותר טובה ויעילה. בנוסף, ניתן לעשות דיגיטציה של כל המפרטים של כל הלקוחות וכך לבצע אופטימיזציה של משלוחים ללקוחות המתאימים, מה שמונע דחיות באספקת הסחורה ומאפשר למקסם את פוטנציאל הרווח לכל משלוח".

"טכנולוגיית הענן עוזרת לנו לבצע את החישובים של המערכת", ציין מרדיקס. "תהליך הבדיקה הידני, שהיום אורך 40 דקות, התקצר לדקות בודדות. האפליקציה מאפשרת לשתף דו"חות וניתוחים, כשכל ההגדרות והמדדים משותפים על הענן של אמזון ווב סרוויסס".

מרדיקס סיכם באומרו, כי "AWS עוזרת לנו לפעול במדינות רבות. מדובר בעסק גלובלי, עם לקוחות מכל העולם, כשהשירותים שלנו רצים על הענן ומקבלים זמינות בכל מקום. יש לנו, בין היתר, לקוחות בארה"ב, בצ'ילה, בפרו, בפיליפינים, באינדונזיה ובכמה ממדינות אירופה. הענן מאפשר לנו לספק מוצר עם רמת ביצועים גבוהה בכל העולם – בלעדיה לא היינו יכולים לספק את השירות שלנו ללקוחות בכל העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים