מהי מציאות מסייעת ומדוע היא חיונית במיוחד בעידן הקורונה?

עבודת צוות, החיונית בכל תקופה, הפכה לחלק חשוב ובלתי נפרד בזמן המגיפה העולמית, כשהיא מביאה עימה גם אימוץ מוגבר של טכנולוגיות מסייעות ● על מציאות מסייעת שמעתם?

25/08/2020 12:39
אהרון לאוטמן, מנהל בכיר, דיינבוק ישראל. צילום: יוהנס פלטן

אנו חיים כיום בתקופה חסרת תקדים בחיינו האישיים והמקצועיים כאחד. מגיפת הקורונה משפיעה ומעצבת את הדרך בה ארגונים ועובדיהם פועלים, וחשוב מכך, הם "משתפים פעולה". למרות שהמשבר עדיין ממשיך ומתגלגל בחלקים מסוימים של העולם, וככל שההגבלות על תנועת בני אדם מתעדנות וכלכלות מתחילות להתעורר, ניתן למצוא לא מעט מנהיגים עסקיים שמתחילים כבר לדון בלקחים שנלמדו מהתקופות המאתגרות הללו, וכיצד ניתן להשתמש בהם כדי לעצב את עולם העבודה העתידי.

בלא מעט מקומות על פני הגלובוס, לפני פרוץ הנגיף חוו מדינות ואזורים שלמים עשור אבוד של פריון, כשלכולם היה די ברור שיש צורך בשינוי בקרב עסקים רבים. אמנם, לבעיה אין רק פתרון אחד בלבד, אך עבודת צוות במקום העבודה ידועה כבר מזה זמן רב כחיונית, לא רק לשיפור הפרודוקטיביות, אלא גם לעידוד היצירתיות ופתרון בעיות. בסופו של דבר עבודת צוות מובילה לשימור עובדים טוב יותר ולתפוקות עסקיות מוצלחות יותר. לכן מפתיע כשלוקחים בחשבון ששיתוף פעולה נותר לרוב אחת מהטקטיקות הכי פחות מוערכות במקום העבודה.

בחירת הכלים הנכונים

אולם בחודשים האחרונים זה השתנה באופן דרמטי. שיתוף פעולה הפך חיוני לארגונים בכל העולם, שעברו באופן מהיר למודל עבודה מרחוק. COVID-19 אילצה עסקים רבים למציאות חדשה, בה עבודת צוות כבר לא אומרת שיש צורך להיות באותו מיקום פיזי, וללא ספק, הטכנולוגיה שהואצה הייתה המפתח לשינוי זה. תעשיית ועידת הווידיאו בפרט, ראתה צמיחה משמעותית במהלך ההתפרצות – כשהיא מתקבלת על ידי כולם, מעסיקים ועובדים כאחד, כ"טכנולוגיית הסגר" – כשיותר ויותר חברות פנו לשימוש ב-Google Meet, Microsoft Teams, וזום (Zoom) כדי לחבר בין עובדים ולקוחות מרוחקים.

בתגובה להסתמכות הולכת וגוברת זו על ועידת וידיאו ושירותים אחרים מבוססי ענן לשיתוף פעולה, חלה עלייה בביקוש למחשבים ניידים וטאבלטים, שכן חברות הבינו שיש צורך לצייד את העובדים בכלים הנכונים ולהגדרתם כראוי לעבודה ביתית. מחקרים של חברת האנליסטים IDC מצאו עלייה של כמעט שליש בביקוש משנה לשנה למחשבים ניידים ברחבי אירופה ברבעון הראשון של השנה.

עסקים שמשקיעים בטכנולוגיה חדשה צריכים לקחת בחשבון ששיתוף פעולה מרחוק מוצלח דורש יותר ממה שצפוי לעתים קרובות. גורמים כמו קיבולת אחסון פנימית, מהירות עוצמת המעבדים, זיכרון RAM מוגדל, מערכת הפעלה מעודכנת ועוד, משפיעים כולם על סביבת העבודה של העובד מרוחק. קישוריות, עם זאת, היא אחד השיקולים החשובים ביותר. הימנעות מהשבתה יקרה פירושה לספק לעובדים מכשיר המותאם למטרה, מצויד בתמיכה האחרונה ובכלים דוגמת תמיכה ב-WiFi מתקדם, יכולות Bluetooth ושלל חיבורים היקפיים כמו יציאות HDMI ו-USB. לא רק זה, אלא שחשיבותם של מצלמה אמינה, שמע איכותי ורעש מאוורר מופחת, מעולם לא הייתה גדולה יותר, מכיוון שהעובדים מסתמכים כל כך על שיחות וידיאו לשיתוף פעולה בצוות.

משקפיים חכמים. אילוסטרציה: BigStock

משקפיים חכמים. אילוסטרציה: BigStock

דרכי עבודה חדשות, טכנולוגיות חדשות

לא מדובר רק במכשירים ניידים, שממלאים תפקיד מהותי בטיפוח שיתוף הפעולה בתקופה זו, אלא גם בטכנולוגיה לבישה שנמצאת על סף אימוץ המיינסטרים מזה זמן.

סביבת העבודה חסרת התקדים שיצרה המגיפה, דחפה לקדמת הבמה טכנולוגיות דוגמת מציאות מסייעת, עם יותר ויותר מקרי שימוש חדשים, ואף הדגימה את הפוטנציאל של מחשבים לבישים, או משקפיים חכמים, בהנעה לשיתוף פעולה בין צוותים מרוחקים.

בשונה מהמציאות הרבודה והמציאות המדומה, המציאות המסייעת מתייחסת להקרנת מידע לתחום הראייה המיידי של המשתמש, וחשוב מכך, היא מתבצעת ללא ידיים. בעזרת משקפיים חכמים המאפשרים "סוג של מציאות", ניתן להקרין היישר לעיניים טבלאות, טקסט, תמונות וסרטונים, מבלי להפריע לראייה ההיקפית של המשתמש.

אז, איך הטכנולוגיה הזו יכולה בעצם לסייע ולתמוך בשיתוף פעולה בין בני אדם, ובמיוחד כאלה העובדים יחד,  ולהכניסם לעידן ה"נורמלי החדש"? די ברור שמשימות קריטיות, דוגמת תחזוקת ציוד תחנות כוח, צריכות להימשך, אפילו במהלך סגר עולמי, כאשר צוותים אינם יכולים להגיע לאתר.

וכאן, באמת, נכנסים משקפיים חכמים המופעלים על ידי מציאות מסייעת. אם טכנאי תחנות כוח מקומי נתקל בבעיה, הוא יכול להשתמש בפונקציית המומחה המרוחק (Remote Expert) על גבי המשקפיים, כדי ליצור קשר עם מומחה – שאולי אפילו ממוקם בכלל במדינה אחרת – ותוך כדי שימוש במצלמה המותקנת על הראש, והמסך המובנה, להסביר ולהדגים את מקור התקלה, ולקבל בזמן אמת את העצות והעזרה הדרושות לתיקון. במשבר הנוכחי, מצב שכזה מסיר את הצורך בשהייה של מספר צוותים באתר, ובכך מפחית את הסיכון להדבקה פוטנציאלית. במחשבה לעתיד, המשמעות היא צורך מופחת בנסיעות או בקשר פנים אל פנים.

עבור אלה שנמצאים בסביבה משרדית, או ביתית, משקפיים חכמים יכולים לספק, מעבר להיותם כלי לתקשורת אינטראקטיבית מרחוק, גם יכולת לבחינה משותפת ואחזור מסמכים, להעברת הנחיות מרחוק לביצוע עבודות כלשהן, ולכידת נתונים בזמן אמת. עם ארגונים שעוברים לעבודה מרחוק, וגם ימשיכו להתנהל כך לאחר שכוך המגיפה, יתכן שנוהל השימוש במשקפיים חכמים יהפוך לנוהג נפוץ יותר לשיתוף פעולה בעתיד.

הקורונה סיפקה הזדמנות ייחודית למנהיגים עסקיים להעריך מחדש ולדמיין מחדש את פעולותיהם ואת חוויות העובדים שלהם. על פי סקר גרטנר (Gartner) שנערך לאחרונה, 48 אחוז מהעובדים יעבדו מרחוק בעתיד הקרוב, לפחות חלק מהזמן לעומת 30 אחוז לפני המגיפה. עבור רבים, המעבר לעבודה מרחוק היה לא רק אתגר, אלא גם סימן הצלחה, לא רק כדי לקדם דרכים חדשות להשגת שיתוף פעולה, אלא גם להוכיח ששיתוף פעולה חייב להיות בלב האסטרטגיה של כל ארגון מתקדם.

הכתוב הוא מנהל בכיר בחברת דיינבוק ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים