פאחים סאלח, שהביא שירותים דמויי אובר לעולם המתפתח – נרצח

גופתו המנוסרת של יזם אפליקציות שיתופי הנסיעות המצליחות נמצאה בדירתו בניו יורק ● חבריו קראו לו "אילון מאסק של העולם המתפתח", אלא שפועלו של סלאח, בן ה-33 בלבד, הסתיים באופן טראגי ומצמרר - האם עוזרו האישי אחראי לכך?

המשטרה חושדת: העוזר האישי ביתר את גופת היזם, שרצח. צילום אילוסטרציה: BigStock

גופת יזם ההיי-טק פאחים סאלח נמצאה בבניין הדירות היוקרתי שלו במנהטן, ניו יורק, ביום ג' האחרון, כך פורסם על ידי רויטרס. הרצח טלטל השבוע בעוצמה את תעשיית הטכנולוגיה בתפוח הגדול. עוזרו האישי נעצר בחדש שהוא הרוצח.

הבודק הרפואי של העיר ניו יורק אמר כי בגופה של סאלח התגלו פצעי דקירה רבים, בצוואר ובחזה. כלי תקשורת מקומיים אחרים דיווחו כי למעשה הגופה שנמצאה בותרה למספר חלקים, והוכנסה לשקיות ניילון נפרדות. מסור חשמלי וחומרי ניקוי נמצאו בסמוך לגוויה, ושייכים, לפי ההנחות, למבצע (או מבצעי) הרצח האכזרי. צילומים ממצלמת האבטחה מראים כי סאלח עלה במעלית הבניין עם גבר לבוש חליפה כהה, מסכה וכפפות. האיש, שנחשב כחשוד ברצח, הלך אחר כך עם סאלח לדירה שבקומה השביעית, שם התגורר סלאח ושם נמצא ללא רוח חיים.  מהחברה שסאלח עמד מאחוריה נמסר בתגובה כי "אנו בגוקדה הופתענו נעצבנו לשמוע שפאחים סאלח, מייסדנו ומנכ"לנו, מת בנסיבות טרגיות בניו יורק מוקדם יותר השבוע". 

הנרצח היה סיפור הצלחה – יזם ומנכ"ל צעיר, בן 33, שכבר עמד מאחורי אוג'ול גוקדה (Ojol Gokada) – סטארט-אפ של שירותי נסיעות שיתופיות ומשלוחים אונליין, אשר הוצעו למשתמשים בניגריה ובנגלדש באמצעות אפליקציות בשם גוקדה (Gokada) ו-פאת'או (Pathao). אבל ההצלחה נקטעה בן ליל בשבוע שעבר.

את גופתו של סאלח מצא בן דודו, שהמשטרה חושדת כי אפשר שביקור-פתע שלו וצלצול באינטרקום, הם שעצרו את הרוצח בפעולתו לניסור הגופה והעלמתה, שכן המסור החשמלי שנמצא לצד חלקי הגופה עוד היה בתקע והמקום נוקה חלקית. 

החשוד במעשה, שעליו דיווחו חוקרי המשטרה, הוא עוזרו העסקי של סאלח, צעיר בן 21 בשם טירזה הספיל, שנעצר בסופ"ש והואשם ברצח מדרגה שנייה. על פי הסברה, החשוד היה חייב לבוס שלו עשרות אלפי דולרים, כך נמסר מהמשטרה, וזו העילה לרצח הנורא.

האספיל מואשם כי ביום ב' השתמש בטייזר כדי להמם את סאלח, ואז דקר אותו אנושות. הבלש הראשי של ה-NYPD, רודני הריסון, אמר לכתבים לאחר המעצר של האספיל ביום ו' כי החשוד "טיפל בכספים ובעניינים אישיים שלו (של סאלח – ג"פ)", וכמו כן היה "חייב לקורבן סכום כסף משמעותי".

יזמות שצלחה ונקטעה באבחה

סאלח נולד בסעודיה, להורים שמוצאם במקור מבנגלדש. הוא התגורר עם הוריו במזרח התיכון, עד שלאחר מכן היגרו לניו יורק, שם למד והתקדם בחיים. חבריו מתארים אותו כאדם מצליח וטוב, שכונה "אילון מאסק של העולם המתפתח", בשל היזמות והכוונה שלו להביא שירותים כמו זה של אובר (Uber) למקומות שבהם החדשנות והקדמה נותרו בחיתוליהן.

לפי כלי תקשורת שונים, התעניינותו בטכנולוגיה החלה בחיבתו למשחקי וידיאו. עוד לפני שהיה בן 15 כבר הקים את האתר הראשון שלו, שנקרא Salehfamily.com. כשהתבגר מעט למד בעצמו קידוד והחל לפתח יישומים. היישום הראשון הוא teen-hangout.com – רשת חברתית לבני נוער, שהפכה פופולרית למדי. מפיתוח זה הוא הרוויח קצת כסף, מה שסייע לו לפתח עסקים רציניים יותר. אחרי שסיים את לימודיו וזכה בתואר ראשון במדעי המחשב והנדסה מאוניברסיטת בנטלי בוולטם, מסצ'וסטס, החל סלאח להתעמק בכך שבערים הסואנות בעולם המתפתח עובדים תמיד ממהרים לצאת לעבודה וזקוקים לפתרונות תחבורה. הוא גם החליט לייצר מערכת שירות הובלה זמינים ונוחים להזמנה. זה מה שעורר את התעניינותו בפיתוח אפליקציית שיתוף נסיעות, הדומה לזו של אובר וליפט (Lyft) שתשרת את ניגריה ובנגלדש.

פאת'או - יוזמה של חלוץ. שירותי ניסעות משותפות בבירת בנגלדש, דאקה. צילום אילוסטרציה: BigStock

פאת'או – יוזמה של חלוץ. שירותי ניסעות משותפות בבירת בנגלדש, דאקה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ב-2015 הקים את פאת'או – שירות הנסיעות אונליין הגדול ביותר בבירת בנגלדש, דאקה. כמו אובר, המודל לחיקוי שלה, גם פאת'או גלשה לתחום למשלוחי לוגיסטיקה ומזון. שווי החברה מוערך כיום ביותר ממאה מיליון דולר.

הצלחה זו של פאת'או עודדה את סאלח להקים אפליקציה דומה בשם גוקדה, שהחלה לפעול בלגוס, ניגריה, ב-2017, והצליחה לגבות הון סיכון של 5.3 מיליון דולר לפחות ביוני 2019. סאלח טען בפני המשקיעים שהסכום שגויס יסייע לחברה להרחיב את הרשת שלה, להציע סחורות ושירותים לנהגים.

גוקדה המשיכה להתרחב בניגריה, ומסתמנת אף היא כהצלחה, וזאת למרות שמוקדם יותר השנה הממשלה המקומית אסרה עליה ועל שירותים דומים להציע, כפי שנהגו, אופנועים ככלי תחבורה משותפת, כך דיווח ה-BBC. הסיבה לאיסור – השלטון המקומי סבור כי שירותי אונליין להזמנת מוניות מסוג אופנוע הם שגרמו לפקקים ואי סדר רב מהרגיל בעיר.

חוסין מ' אליוס, אחד האנשים שהקימו את פאת'או יחד עם סאלח, אמר לתקשורת המקומית בבנגלדש כי "פאחים האמין בפוטנציאל הטכנולוגיה לתמוך בחיים בבנגלדש ומעבר לה. הוא הראה לנו את הפוטנציאל הזה כשהחלפנו רעיונות. הוא יישאר לנצח כמי שעורר את ההשראה לפאת'או ולכל האקו-סיסטם שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים