איך הופכים שעה אבודה למציאות רבודה?

הטכנולוגיה כאן כדי לשפר את אורח חיינו, את הביצועים שלנו ובוודאי שלא כדי להחליף אותנו ● הטכנולוגיה החדשה מביאה עמה הרבה אור ותקווה בכל הנוגע להספקי העבודה שלנו - העובדים. למעשה, היא מאפשרת לנו להפוך לעובדים טובים, יעילים, מדויקים וזהירים יותר במה שאנחנו עוסקים

14/05/2020 13:43
יריב ענבר, מנהל חדשנות עסקית בחטיבת מוצרי תוכנה, מטריקס. צילום: סאם ג'קובסון

כניסת החדשנות הטכנולוגית לחיינו מלווה בשינויים רבים בשגרת היום יום שלנו, בין אם זה במישור הפרטי בכל הנוגע לשימוש בלתי פוסק בסמארטפון, אימוץ הבית החכם או המכוניות האוטונומיות שאט אט עושות את דרכן לצרכן, ובין אם זו ההשפעה של הטכנולוגיה על מקום העבודה, אשר משליכה על המבנה הארגוני, תהליכי העבודה, פריון העסק וכדומה. המציאות הרבודה כבר משולבת עמוק בכל תחום בארגון. מסקר שערכה חברת PTC האמריקנית בקרב כ-100 חברות גלובליות שהשתמשו במציאות רבודה במהלך 2018-2019, עולה כי 26% מהן השתמשו במציאות הרבודה בעולמות השירות, 23% לתמיכה בייצור, 17% להכשרה והדרכת עובדים, 14% בעולמות התפעול, 10% בשיווק ומכירות ו-10% לתכנון הנדסי.

אחד האיומים הגדולים שמומחים ואנשי תקשורת אוהבים לעסוק בו הוא, שהטכנולוגיה המתחדשת מאיימת על מגוון רחב של מקצועות, כשהיא עלולה להביא לאיבוד פרנסה בקרב רבים בעתיד הקרוב. ומדוע שלא לעסוק בזה? זה מעניין, זה סקסי וזה צהוב, אבל מה עם העובדות החיוביות של השפעת הטכנולוגיה על עבודה וקריירה – אלו שיכולות וצריכות לשבור את המיתוס?

אנחנו נוטים לשכוח, או פשוט להדחיק, כי ייקח הרבה מאוד זמן, בלשון המעטה ואם בכלל, עד שהטכנולוגיה תצליח להעתיק באופן מדויק את הביצועים המדהימים של המוח האנושי. ובינתיים, ניתן קרדיט ליכולות האנושיות שלנו. הטכנולוגיה החדשה מביאה עמה הרבה אור ותקווה בכל הנוגע להספקי העבודה שלנו – העובדים. למעשה, היא מאפשרת לנו להפוך לעובדים טובים, יעילים, מדויקים וזהירים יותר במה שאנחנו עוסקים. כמה פעמים יצאתם מהעבודה עם תחושת מועקה שלא סיימתם את כל המשימות שהיו על שולחנכם היום? מתי בפעם האחרונה התהלכתם במסדרונות המשרד בתחושה ש-"היום זה יום רגוע ואין לחץ"? אני מניח שהתשובה היא- כמעט אף פעם. תחושות כאלו ואחרות גורמות לתסכול רב בקרב עובדים רבים, לשחיקה שלהם ולנטישה של מוחות טובים.

תהליך הכשרה וירטואלי

בעיה מוכרת היא התסכול שחווים בעלי עסקים כאשר עובדים חדשים בוחרים לעזוב לאחר כשנה ואף לעיתים פחות מזה, לאחר שהושקעו בהם לא מעט משאבים וזמן בתהליך ההכשרה. אחד הפתרונות שיש לשוק היום להציע הוא הכשרת עובדים באמצעות מציאות רבודה. כלומר במקום לרתום עובד ותיק לטובת הכשרת עובד צעיר, תקופת ההכשרה נשארת בעינה, אך מתבצעת על ידי הדרכה וליווי וירטואליים באמצעות משקפי מציאות רבודה. הכשרה זו מאפשרת לעובד לצפות בתהליך ההכשרה המעשי שהוקלט על ידי העובד הוותיק מ-א' ועד ת', לחקות את פעולותיו ולקבל את כל הידע הנדרש לו על מנת לצלוח את תקופת ההכשרה בארגון. באמצעות הליך זה המעסיק יכול לחסוך זמן הכשרה של שבועות ואפילו חודשים. נעשה כאן שימוש בטכנולוגיה במקום באנשים, בזמן שניתנות לה המושכות להוביל את העובדים החדשים, ועל ידי כך לצמצם את ההפסדים שנגרמים בעקבות הקצאת עובדים מנוסים להכשרות מסוג זה.

דוגמה נוספת בה הטכנולוגיה מסייעת כיום הנה מתן שירותי תמיכה מרחוק. במקום לשלוח נציג טכני לארגון על מנת לסייע בטיפול בתקלה או בתפעול המערכת או המכונה, אנו מסוגלים – על גבי מסך וירטואלי משותף אחד במכשיר הטלפון של הלקוח -להנחות אותו בפעולות הנדרשות לביצוע. זאת כאשר שנינו צופים בו זמנית באותה מערכת ומסוגלים לייצר תוספות, סימונים ושרבוטים במציאות רבודה על גבי המסך, ומספקים הדרכה וליווי מקצועי ומדויק גם מרחוק.

במקרים אלו ובמקרים רבים אחרים, הטכנולוגיה מאפשרת לעובדים להוריד את מפלס הלחץ ולנווט את המכונות אל הדרך שתסייע לאדם למקסם את יכולותיו, תוך שהם עצמם מתרכזים בדברים החשובים באמת, שרק למוח האנושי קיימת השפעה עליהם. אם רק נשכיל לחשוב יותר חיובי נבין, שכל שעה אבודה ניתן להחליף במציאות רבודה, ושהטכנולוגיה כאן כדי לשפר את אורח חיינו, את הביצועים שלנו ובוודאי שלא כדי להחליף אותנו.

הכותב הוא מנהל חדשנות עסקית בחטיבת מוצרי תוכנה במטריקס.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים