משבר הקורונה – הזדמנות מצוינת להעמיק את המגוון במקום העבודה

המשבר שינה את אופן העבודה והעלה חששות של רבים מהעובדים למקום עבודתם ● אצל בני קהילות כמו להט"בים, בני החברה הערבית ואנשים עם מוגבלויות, זה מצטרף לקשיים קיימים ● על מה צריך לשים דגש כדי לסייע גם להם?

27/04/2020 17:12
פרי גליקמן, מנהל פרויקטים בתחומי המגוון וההכלה ב-F5 ישראל. צילום: שלומי ארדיטי

משבר הקורונה שינה את שגרת חיינו מהקצה אל הקצה: הרבה דברים שלקחנו כמובנים מאליהם מקבלים משמעות שונה ועוצמתית יותר, לטוב או לרע. נוסף על כך, המשבר, שעובר כנחשול ענק בית-בית, מדגיש ומעצים אצל רובנו רגשות כמו פחד, לחץ ובדידות, בעיקר סביב הפחד מהמשבר והשלכותיו, הלחץ הכלכלי והבדידות הנובעת מהריחוק החברתי. לכל אלה יש אפקט של "סיר לחץ", ורבים מאיתנו משוועים לעזרה ולתמיכה. הדבר נכון שבעתיים לאוכלוסיות המגוונות בחברה שלנו, אוכלוסיות שהן מלכתחילה בעלות מערכת תמיכה רעועה יותר או אפילו חסרה.

בשנים האחרונות ניתן לראות הרבה חברות היי-טק שבוחרות לגוון את ההון האנושי שלהן – דבר מבורך לכל הדעות. אולם, לא די בהעסקת מגוון אנושי אם לא ניתן להמשיך להעצים אותו ולתמוך בו ברגעי משבר. בתקופה זאת, על המעסיקים לבחון את מצב הקבוצות המגוונות בארגון ולשקוד על דרכים לסייע לעובדים לצלוח בשלום את המשבר. במאמר זה אסקור דרכים שבאמצעותן ניתן לעזור לאותן אוכלוסיות מגוונות במקום העבודה וכיצד אפשר למנף עזרה זאת לכלל העובדים בארגון.

מהן אוכלוסיות מגוונות?

אוכלוסיות מגוונות הן קבוצות שמתמודדות עם אתגרים חברתיים או כלכליים יוצאי דופן, בהן כאלה שמתמודדות עם אפליה על בסיס מגדר, גזע, לאום, מין, נטייה מינית, זהות מגדר, דת וכדומה. דוגמאות לקבוצות כאלה הן נשים, להט"בים, אנשים עם מוגבלות, חרדים וערבים. בחברת ההיי-טק שבה אני עובד, כמו בהרבה חברות אחרות, הוקמו קבוצות עובדים המייצגים את אותן אוכלוסיות ומעודדות לשוויון, לסובלנות ולקבלת האחר. כך, הוקמו ב-F5 קבוצת נשים לקידום מעמד האישה בארגון, תא להט"בי לייצוג עובדים מהקהילה הגאה ועוד. על אותן קבוצות נמנים הן אלה המשתייכים באופן טבעי לקבוצה והן התומכים שלהם, או, כפי שנהוג לקרוא להם אצלנו, בני הברית.

באחרונה קיבלתי נתונים מדאיגים מארגון i4cp, שעורך מחקרים שונים בתחום ההון האנושי, בנוגע להשפעת המשבר על חלק מהקבוצות המגוונות, בעיקר בכל הקשור לבני הגילאים המבוגרים, לנשים ולקבוצות אתניות. מהנתונים עולה כי 24% מהארגונים מדווחים על עלייה במתח הנפשי המיוחסת לגיל העובדים וב-24% מהארגונים דיווחו על עומס לא פרופורציונאלי שנופל על נשים, בעיקר סביב הטיפול בילדים, שנמצאים בחופשות כפויות מהגנים ומבתי הספר. אותם נתונים הביאו אותי לשאול שאלות לגבי מצב שאר הקבוצות המגוונות בחברתי בתקופה זאת, והגעתי למסקנה שיש מה לעשות.

מה המעסיקים יכולים לעשות?

כמעסיקים, יש הרבה מהלכים שניתן לעשות כדי להקל על אוכלוסיות מגוונות במקום העבודה, תוך שימוש בכלל המשאבים העומדים לרשותם. השלב הראשון ואולי החשוב מכולם הוא לקבל מאותן אוכלוסיות מידע לגבי האתגרים שאיתם הן מתמודדות בזמנים אלה. כמעסיקים, אפשר להניח מהם אותם אתגרים, אבל יהיה זה חכם מצידם לייצר תקשורת פתוחה עם אותן קבוצות מגוונות, על מנת להבין לעומק את הצרכים ואת הקשיים.

מגוון בארגון - גם בתקופת משבר כמו הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

מגוון בארגון – גם בתקופת משבר כמו הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

הנה מספר צעדים שניתן לנקוט בהם במקום העבודה:

  • ערכו סקר בקרב האוכלוסיות המגוונות בארגון: בחברות שיש בהן ישנם תאים פעילים של קבוצות, דוגמת תא גאה או קבוצת נשים, ניתן לערוך את הסקר ולהתחיל לפעול מאותם תאים. מטרת הסקר היא לחפש את האתגרים שהאוכלוסייה מתמודדת איתם. בהתאם לתוצאות, אפשר לתכנן כיצד הארגון והעובדים בחברה יכולים לסייע בתקופה זאת ולערוך תוכניות ייעודיות.
  • הקימו קבוצות מתנדבים לעזרה חברית לעובדים בודדים: מתנדבים חזקים ובעלי חוסן נפשי יכולים להיות מגויסים לתמיכה בעובדים אלה. המתנדבים הללו ימונו על יצירת קשר עם עובדים שזקוקים לתמיכה, בין אם בשיחת טלפון, וידיאו או, במקרים נדירים, הגעה פיזית בזמן מצוקה משמעותית. המטרה שלהם היא לתת כתף תומכת ואוזן קשבת לאלה שצריכים תמיכה. במידה שעולה מצוקה בריאותית, חברתית או כלכלית, הם יוכלו לעודד את העובד לדווח לממונים או למחלקת משאבי האנוש בארגון, שיוכלו לספק עזרה מקצועית בהתאם. מומלץ לבצע ראיונות והדרכה למתנדבים לפני היציאה לדרך, על מנת לוודא שהם מתאימים למשימה ולספק להם כלים להקשבה איכותית.
  • הרחיבו את פעילות התאים בארגון: אם יש בארגון תאים לאוכלוסיות מגוונות, אל תגבילו את הפעילות שלהם רק לאוכלוסיות הכלולות בתא. כך, למשל, אם קיימת קבוצה לנשים, העזרה שהיא תספק לאימהות יחידניות בוודאי תוכל לתרום גם לאבות כאלה.
  • אפשרו תקשורת אנונימית: ייתכן שאנשים באוכלוסיות המגוונות יהיו מעוניינים לשמור על אנונימיות. חלקם אולי יתקשו לשתף במצוקה כלכלית, חברתית או זוגית. לדוגמה, ייתכן שאנשים מקהילת הלהט"ב לא ירצו עדיין לצאת מהארון. לכן, הארגון צריך לאפשר תקשורת אנונימית, לדוגמה באמצעות יצירת צ'טים אנונימיים.
  • פתחו קבוצות תמיכה וירטואליות: אפשר לקיים מפגשים של קבוצות תמיכה בליווי מדריך מקצועי גם באמצעות אפליקציות וידיאו. השיתוף והשיחה מסייעים מאוד לעובדים להתמודד עם מצוקת הבדידות ולפרוק כל נושא שעל ליבם.
  • בנו סל שירותים מקצועי ואנונימי בתקצוב חלקי או מלא של החברה: בנו תוכנית מסודרת, שיכולה לכלול תמיכה נפשית חסויה, מפגשים עם פסיכולוג מוסמך, ייעוץ משפטי ופיננסי טלפוני, תמיכה אונליין עם גישה למידע ברשת, משאבים ותכנים בנושא בריאות איכות חיים, משפחה, מערכות יחסים, עבודה ועוד.

לסיכום, הדבר הכי חשוב הוא: קחו בחשבון שכולנו שונים זה מזה. לכל אחד ואחת צרכים אחרים ורצונות שונים, ולרוב הם מורכבים יותר מכפי שנראה לנו. אנחנו רוצים להציע עזרה, להפיג את הבדידות וליצור תוכניות סיוע ועזרה הדדית, אך חשוב להיות רגישים מספיק כדי להבין שכל אדם מתמודד עם הקושי בדרך שלו וכל אחד זקוק לעזרה מסוג אחר. יש אנשים שרוצים עזרה ואחרים שמעדיפים להתמודד לבד עם מינימום התערבות מבחוץ, וזה לגיטימי. חשוב להציע עזרה, לא לחייב לקבל אותה ולקחת בחשבון את השונות בין כולנו.

הכותב הינו מנהל פרויקטים בתחום המגוון וההכלה ב-F5 ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים