כך מערכות המידע חוסכות מיליונים לסולל בונה

בראיון משותף עם אהוד דנוך, מנכ"ל שיכון ובינוי - סולל בונה, וטל נתנוביץ', סמנכ"ל בקרה, תפעול ומערכות מידע בחברה, הם מדברים על תרומת הטכנולוגיה לחברה הוותיקה, שמעורבת כיום בעשרות מגה פרויקטים

אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה. צילום: אוראל כהן

"ב-2019, מערכות המידע והטכנולוגיה בכלל חסכו לנו מיליונים, והן מאפשרות לנו לעמוד בכל היעדים שלנו", כך אמר אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, בראיון לאנשים ומחשבים. דנוך התראיין יחד עם טל נתנוביץ', סמנכ"ל בקרה, מערכות מידע ותפעול בחברה.

השניים מדברים בראיון על תרומת הטכנולוגיה והחדשנות לרווחיות חברת הבנייה והתשתיות הוותיקה. דנוך הוא מנכ"ל החברה מאז 2016. בעבר הוא שימש כמנכ"ל שח"מ מקורות ביצוע, ולפני כן – בשורה של תפקידים בארץ ובחו"ל, כולל במשרד החוץ.

לנתנוביץ' יש תפקיד ייחודי בעולם מערכות המידע. הוא חובש שלושה כובעים, שכפי שניתן להבין מהראיון, הם שלובים זה בזה: ניהול במקביל של מחלקת מערכות המידע, מחלקת התכנון ובקרת הפרויקטים ומחלקת הרכש והתפעול.

סולל בונה הוקמה ב-1929 והייתה זרוע של אחד המוסדות החשובים של היישוב, עוד לפני קום המדינה – ההסתדרות. ככזו, סולל בונה עסקה בבניית ובהקמת התשתיות הלאומיות של ישראל. כך, היא השתתפה בהקמת הכנסת, קריית הממשלה, תחנת הכוח רדינג בתל אביב ועוד שורה ארוכה של מגה פרויקטים. כיום מעורבת החברה, שכבר מזמן עברה לידיים פרטיות – של קבוצת שיכון ובינוי (גם היא חברה הסתדרותית בעבר) – ב-50 פרויקטים, כשהבולט ביותר הוא הרכבת הקלה בתל אביב. החברה מעסיקה 1,200 עובדים והכנסותיה בשנה שעברה היו כשלושה מיליארד שקלים. לדברי דנוך, הפעילות של סולל בונה מהווה יותר ממחצית מכלל הפעילות של החברה האם – כאמור, שיכון ובינוי.

כיצד אתה רואה את ה-IT ואנשי ה-IT במסגרת הפעילות של סולל בונה?
דנוך: "אם אתה מאמין בטכנולוגיה, ואני אחד שמאמין בה, אתה צריך לבחור את האנשים הכי טובים שיש להם את הניסיון. הם צריכים להיות מאוד יצירתיים ומסוגלים להוציא לפועל את הרעיונות שלהם. ואכן, לשמחתי, יש לנו את האנשים הטובים ביותר, שיוזמים ומביעים רעיונות, והכי חשוב – מוציאים אותם לפועל. כך, למשל, בשנה האחרונה הקמנו פורום חדשנות, בראשות נתנוביץ'. בפורום חברים אנשים ממחלקות שונות. המטרה שלו היא לייצר כל הזמן רעיונות חדשים לחברה שמועלים על ידי אנשי החברה, וחלקם הגדול מיושם. בסופו של דבר, אתה נמדד ביכולת הביצוע שלך – של פרויקטים מורכבים, ושילוב של טכנולוגיה והון אנושי".

האם אתה יכול לתת דוגמה?
"למשל, בנינו מרכז מידע דיגיטלי שעוסק בניהול ומעקב אחרי עודפים של חומרי בנייה. קבלנים יכולים להיכנס לפורטל שהקמנו ולראות אילו חומרי בנייה עודפים יש באתרים, לנסוע לשם ולקחת אותם. הכל ללא עלות. בכך אנחנו חוסכים הרבה מאוד כסף וגם תורמים לאיכות הסביבה, כי חלק גדול מהעודפים האלה נזרק אחר כך לאשפה.

המטרה של הטכנולוגיה והחדשנות אצלנו היא למקסם את העבודה, למצות את פוטנציאל הרווח, ולהקל על המשתמש ולהפוך אותו ליותר יעיל, שמוביל לתוצאה טובה יותר. לכן, אם אני מסתכל על 2019, מערכות המידע והטכנולוגיה בכלל חסכה לנו מיליונים. אחת הסיבות לכך היא התפקיד שנתנוביץ' ממלא. דווקא בגלל שילוב התפקידים שלו, הוא יודע לשאול את השאלות הנכונות, מכיר את כל תהליכי שרשרת האספקה ומסתכל על הערך של הטכנולוגיה מהזווית של הצורך של המשתמש".

אתה עומד בראש ארגון שיש בו עובדים ממגוון תחומים, לא כולם טכנולוגיים. איך מטמיעים את רוח החדשנות ויישום מערכות המידע?
"הטמעת הטכנולוגיה היא קודם כל תרבות ארגונית. ההטמעה היא פונקציה של שיתוף. העובדים והמנהלים בחברה מבינים את החשיבות של שיתוף ידע ודיווחי אמת במערכות טכנולוגיות, שפותחו במיוחד בשביל זה. נכון, יש פערי דורות. הצעירים יותר בוודאי חשופים יותר לטכנולוגיה, וההטמעה אצלם קלה יותר, בעוד שעם הדורות הוותיקים צריך יותר לעבוד. מדובר על דורות של מנהלים ואנשי מקצוע בשטח, שפתאום משנים להם את סדרי העבודה שהם רגילים להם במשך שנים. כאן נכנס התפקיד שלי, כמנכ"ל – להרגיע, להסביר שזה רק עוזר. ואכן, במרבית המקרים, אנשים משתלבים עם הטכנולוגיה".

טל נתנוביץ', סמנכ"ל מערכות מידע, בקרה ותפעול בשיכון ובינוי - סולל בונה. צילום: פלי הנמר

טל נתנוביץ', סמנכ"ל מערכות מידע, בקרה ותפעול בסולל בונה. צילום: פלי הנמר

טל נתנוביץ', אילו פרויקטים בוצעו בהובלתך ואיך הם משתלבים בבקרה התקציבית?
"כפי שהמנכ"ל אמר, כל הפרויקטים נועדו על מנת להתייעל, למקסם רווחים ולחסוך. למשל, מערכת BI פרויקטלי שפיתחנו מבוססת על נתונים, מייצרת דו"חות בממשק נגיש עבור הדרג הניהולי. המערכת מאפשרת לייצר בקרה בדרגי הניהול, כולל המנכ"ל.

פרויקט נוסף הוא ניהול יומן עבודה ממוחשב, ברור ושקוף לקבלן ולמפקח. יש מסך שליטה שמציג עבור כל יום את יומני העבודה שהוגשו ואילו מהם מחכים לטיפול".

מה מרכיב המובייל בניהול הפרויקטים והפעילות?
"המובייל הוא מרכיב חשוב בפעילות שלנו, שנועדה לשרת את מטרת היעילות. הנגישות במובייל לבעלי התפקידים משפיעה על הפרויקט בזמן אמת. כך, למשל, יש לנו אפליקציה לאישור תעודות, המרכזת בטלפון הנייד של המנהל את התעודות הממתינות לאישור. זה מקצר בהרבה תהליכים במהלך הפרויקט, מביא לשיפור ולייעול אופן התשלום לספקים, וחוסך בזמן".
"אלה הן רק דוגמאות לתפיסת העולם שלנו בתחום מערכות המידע", אמר נתנוביץ'. "אני מחפש את החזר המידי, המעשי, ולאו דווקא לחסוך. כלומר, המשימה שלי היא לא להראות להנהלה איך חסכתי כסף לתקציב מערכות המידע, שזה גם חשוב, אלא איך המערכות שאני מבקש לפתח חוסכות לחברה, מייעלות ומיישמות את המטרות העסקיות שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים