משבר הקורונה מזמן גם הזדמנויות עבור חברות ישראליות

אנו בעיצומה של חוויה דורית מטלטלת, שתעצב מחדש את חיינו בשנים הבאות. שינוי זה כבר מספק הזדמנויות כלכליות עבור החברות הישראליות בתחומים רבים ● מכון הייצוא, יחד עם הממשלה וכל מערך סחר החוץ הישראלי, נחושים למצות כל אפשרות חדשה שהמציאות החדשה מייצרת

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא. צילום: יח"צ

העולם שאנו חיים בו משתנה לנגד עינינו במהירות שיא. מחוזות שלא העלינו על הדעת עד לפני חודשיים הם כיום מציאות חיה בתוך חלום בלהות. רחובות ניו יורק שוממים, התיירים לא פוקדים את מגדל אייפל בפריז, ומדינות שלמות, כולל הודו על 1.5 מיליארד אזרחיה, מצויות בסגר. ממשלות מזרימות טריליוני דולרים למשקים שלהם כדי למנוע התמוטטות כלכלית. זה כבר לא משבר בריאותי ולא משבר כלכלי – אנחנו עדים להתפתחות משבר הומניטרי גלובלי במידה שלא יטופל נכון.

בחסות הקורונה עולמות התעסוקה והצרכנות משתנים דרמטית. יותר ויותר חברות וארגונים עוברים לעבודה מרחוק, והציבור רוכש יותר ויותר מצרכים ושירותים אונליין. העולם מאמץ הרגלים דיגיטליים, ואין כל ספק שהם ימשיכו איתנו גם לאחר שהמשבר יירגע. עבודה מהבית, לימוד מרחוק, קניות מקוונות, כנסים וירטואליים – כל אלה יהפכו לעניין שבשגרה.

כל זה רק מגביר את ההזדקקות לפתרונות טכנולוגיים, שמאפשרים את הקיום הדיגיטלי, ובמובן זה המשבר מייצר הזדמנויות כלכליות רבות לחברות שמפתחות ומייצרות אותם פתרונות – בין אם במימד התשתיות, בין אם בטכנולוגיה עצמה, בין אם בניהול הפתרון ובין אם ב-Know-how.

העולם שלאחר הקורונה – או שמא בעולם שהתרגל לחיות עם הקורונה, הכל אפשרי – יהיה שונה מהעולם שהכרנו. אנו בעיצומה של חוויה דורית מטלטלת, שתעצב מחדש את חיינו בשנים הבאות. קשה להעריך מה יקרה בשטחים רבים, אבל בדבר אחד אין ספק – העולם יאמץ יותר ויותר אורח חיים דיגיטלי. שינוי זה כבר מספק הזדמנויות כלכליות עבור החברות הישראליות, בתחומים כמו חינוך מרחוק ולמידה מקוונת (e-Learning), עבודה מרחוק, ניהול עובדים ומשימות, ניהול פרויקטים, קניות מקוונות, סחר אלקטרוני, תשלומים ופינטק, שינוע ועוד. כל זה עוד לפני שהזכרנו את כל עולם הפרמצבטיקה והמכשור הרפואי.

אנחנו, במכון הייצוא, יחד עם הממשלה וכל מערך סחר החוץ הישראלי, נחושים למצות כל אפשרות חדשה שהמציאות החדשה מייצרת. אנו עומדים לרשות היצואנים עם שורה של כלים על מנת לאפשר להם לא רק לשרוד את התקופה הקשה, אלא כדי לייצר עבורם מנועי צמיחה חדשים.

כך, למשל, הוצאנו לאור קטלוג של חברות ישראליות רלוונטיות – המפרט את מוצריהן ואת הטכנולוגיה הייחודית שלהן – ואנו "דוחפים" אותו בקרב קניינים פוטנציאליים בעזרת הנספחים הכלכליים של ישראל בעולם. אנו גם מקיימים תערוכות וכנסים וירטואליים, שמחליפים את המפגשים הפיזיים, ופועלים לפתוח דלתות ליצואנים הישראלים בקרב ממשלות וארגונים. בנוסף, מכון הייצוא מספק שירות איתור לידים מטויבים ושירותי מידע ומודיעין תחרותי. איסוף המידע, עיבודו והנגשתו ליצואנים מאפשרים לנו לזהות הזדמנויות חדשות. נוסף על כל אלה, המכון מצמיד מנטור מקצועי למנהלים, שיוכל לסייע להם לזהות הזדמנויות בזמן משבר.

בתקופה הקרובה נמשיך לעבוד עבור היצואנים במלוא המרץ, חרף כל האתגרים המינהליים והלוגיסטיים הכרוכים בכך, נפעל לסייע להם למנף את יתרונם וכל הזמן לנסות לאתר עבורם הזדמנויות מסחריות חדשות. אנחנו נחושים לשמר את היתרונות היחסיים של הייצוא הישראלי בזירה הגלובלית, לאפשר ליצואנים לשמר לקוחות ולגייס לקוחות חדשים ולהזניק אותם קדימה בעולם שלאחר המשבר.

האמירה שכל משבר מייצר גם הזדמנויות אמנם כבר שחוקה מרוב שימוש, אך דומה שמשבר הקורונה ממחיש עד כמה היא נכונה.

 

הכותב הוא יו"ר מכון הייצוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים