מה בין WLF ו-WFH ובין DRP לנגיף הקורונה?

היתרונות המגוונים של עבודה מהבית: "שניים במחיר אחד" – איזון חיים-עבודה ויכולת הישרדות וגמישות בהתמודדות עם אתגרים קשים ולא צפויים

23/03/2020 11:00

WLF הוא הקיצור ל-Work Life Balance, ואחד הכלים החשובים באיזון הזה, לדעתי, הוא האפשרות לעבודה מהבית WFH (ר"ת Working From Home). בתנאים רגילים אני תומך במתן אפשרות ליום אחד בשבוע של עבודה מהבית.

DRP (ר"ת Disaster Recovery Plan) הוא תוכנית התאוששות מאסון. מדובר באסונות שונים, דוגמת פגיעת טילים במתקני החברה, או רעידת אדמה, ומעתה נציין באותה נשימה גם מגיפה, כמו זאת שפוקדת אותנו לצערנו בימים אלה.

ב-2006 ניהלתי את מרכז הפיתוח בישראל של חברה גלובאלית, שפועלת בארץ בהצלחה כבר מאז. באותה תקופה המרכז מנה כ-100 מהנדסים. ביוני 2006, עם פרוץ מלחמת לבנון השנייה טילים נורו למרכזי אוכלוסייה בצפון, וחברות שונות נאלצו להתמודד עם השאלה "מה עושים, איך עובדים?"

זמן קצר לאחר אותה מלחמה הגיע לביקור בארץ סגן נשיא בחברה לענייני ביטחון ובטיחות, וביקש לעמוד על הערכותינו בזמן המלחמה. הצגתי בפניו נושאים שונים, ואז הגעתי ליכולת שלנו – בהודעה קצרה לעובדים – לעבור לעבודה מהבית. כלומר גם אם משרדי החברה ייפגעו פיזית מפצצה (או מרעידת אדמה, חו"ח) מרכז-הפיתוח על כל מהנדסיו יכול להמשיך לעבוד ולעמוד ביעדיו השונים.

דבריי התקבלו אז בהשתאות והתפעלות, והסמנכ"ל היה אף ישר דיו לומר לי, שאף אחד ממרכזי הפיתוח השונים של החברה ברחבי העולם אינו מפגין יכולת הישרדות כזו!

אז למדתי לראשונה, על בשרי, כי התשתית שהקמנו, פיזית ותרבותית, לעבודה מהבית, היא-היא בדיוק התשתית שעשויה לשרת אותנו ביום פקודה – אם וכאשר יתרחש אסון.

גם לפני שעוסקים באסונות, יש המון סיבות טובות לחברה לאפשר לעובדיה יום בשבוע עבודה מהבית. למשל, וארחיב דווקא בדוגמה פחות מוכרת: יש ילד חולה בבית, ואחד ההורים צריך להישאר איתו. הניסיון מראה שתשתית טובה של WFH מקילה על ההורה לקבל החלטה כזו, ובמקרים רבים הוא גם מצליח לעבוד חלק מהזמן. התוצאה: ההורה אינו נאלץ "לבחור" בין ילדו לעבודתו, העבודה מתקדמת, וההורה חווה בצדק את החברה כגורם תומך ורגיש לצרכיו. בהדרגה נבנית תרבות של מחויבות הדדית בין החברה לעובד.

חשוב לציין, שבחברה שבה עבודה מהבית היא חלק מהפרקטיקה השוטפת, אין צורך לבצע ניסויים ותרגולות בעבודה מהבית, כי התשתיות והציוד נבדקים באופן שוטף, ולכן למעשה החברה מוכנה לכך בכל רגע.

אפשר לטעון, ובצדק, שיש הבדל בין יום בשבוע עבודה מהבית לבין שבועות רצופים של עבודה מהבית, וזה נכון לחלוטין. ועדיין, מצבו של ארגון, שיכול באימייל אחד לעבור לעבודה מלאה מהבית, טוב בהרבה מארגון שנתפס מופתע וללא תשתיות מתאימות.

תשתיות אלו כוללות, בין השאר: מחשב נייד, קווי תקשורת (אינטרנט), VPN אם נדרש, אפשר, ולעיתים צריך – מסך גדול, מקלדת ועכבר (ואולי גם תחנת עגינה). גם כלי תוכנה נכללים בתשתית: כלי-שיתוף למיניהם וכלי לוועידות וידיאו.

גם חברות שלא אפשרו עד היום עבודה מהבית, לאחר "הטירונות" שהן עוברות בימים האחרונים, יתייחסו לנושא בפתיחות רבה יותר ויבינו, ש"השד אינו נורא כל כך". ואולי עם הזמן הן גם יגלו בהדרגה את היתרונות המגוונים של עבודה מהבית. מבחינה זו, אולי בעתיד, כשתיבחן השפעת הקורונה על שוק העבודה בישראל, תהיה זו אבן דרך בפתיחות שמגלות חברות לנושא העבודה מהבית, בבחינת "מעז יצא מתוק".

התחלנו עם עבודה מהבית כמרכיב במערכת היחסים שבין העובד לחברה, וסיימנו למעשה עם כלי שמעניק לארגון יכולת הישרדות גבוהה וגמישות רבה בהתמודדות עם אתגרים קשים, כמו גם לא צפויים לחלוטין. והמסקנה, מבחינתי: יש לכם כאן מבצע מעולה – "שניים במחיר אחד" – גם WLF וגם DRP! אני בהחלט ממליץ "לקנות"…

 

הכותב הוא מנהל משאבי אנוש בפורטליקס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים