שבוע של מצוינות וחדשנות – ויש במה להתגאות

אירוע מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים הוכיח, שוב, ש-"אומת החדשנות" זה לא ביטוי ריק מתוכן ● לפניכם כמה דוגמאות לשלל הפרויקטים המסקרנים שזכו

IT Awards - גם בשנת הקורונה

המצוינות והחדשנות הפכו די מזמן להיות מילים נרדפות למדינת ישראל, השם השני שלנו. המוח הישראלי עושה חיל ברחבי העולם והפיתוחים שלנו מככבים בכנסי הטכנולוגיה הגדולים בעולם. טקס מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים, שנערך בראשית השבוע, המחיש גם הפעם עד כמה "אומת החדשנות" הוא שם מדויק לישראל ולתעשיית ההיי-טק שלה.

לאחר הענקת אותות ל-15 המנמ"רים המצטיינים והכתרת מנמ"ר השנה, החל טקס הענקת תעודות ההצטיינות למחלקות IT ודיגיטל בחברות שונות בענף ומכל מגזרי המשק, שביצעו במהלך השנה החולפת פרויקטים בעלי ערך של מצוינות, כאלה שמשפרים את השירות ומממשים את החזון של הארגונים. פרויקטים ששינו ומשנים מציאות.

הזוכים נבחרו בתום הליך מורכב, שנמשך יותר מחצי שנה וכלל תהליכי מיון ושיפוט שבוצעו על ידי כ-40 שופטים ושופטות בלתי תלויים, אנשי מקצוע, מנמ"רים לשעבר וכאלה שמכהנים. הם חיפשו את המצוינות הארגונית, ואת הערך המוסף שבשימוש ובהטמעת טכנולוגיה באשר היא. חלק מהשופטים מלווים את התחרות מיומה הראשון לפני 17 שנים, והם מציינים שבכל שנה הם מופתעים מחדש מההיקף הרחב של הפרויקטים, ובעיקר מכך שמדובר בפרויקטים פורצי דרך.

אחד מאותם פרויקטים הוא פיתוח תשתית מרכזית, שהוגש על ידי כאל, ובוצע במטרה להוריד עומסים ממערכות הליבה של החברה. בעקבות הפרויקט חל שינוי משמעותי בכל תהליכי הקבלה והטיפול במסרי האונליין של החברה מול הבנקים וגורמי חוץ נוספים. כל מי שמכיר קצת את התחום הזה יודע את המשמעות המורכבת של הדברים.

פרויקט אחר, שזכה באחת הקטגוריות הבולטות בתחרות – הטרנספורמציה הדיגיטלית, הוגש על ידי שיכון ובינוי סולל בונה. מחלקת המחשוב של החברה פיתחה מערכת בשם אופק, שנועדה למכן את האכיפה והפיקוח על הנהלים ותהליכי העבודה. לכאורה, זה תהליך סטטי מתבקש, אבל מי שמצוי בענף הבנייה יודע שמדובר באחד הענפים הכי מבוזרים. הענף הזה ידע בשנים האחרונות לא מעט אסונות, שדווח עליהם באמצעי התקשורת, בעקבות אכיפה לא יעילה של נהלי עבודה. מכאן שפרויקט כזה, אם תרצו, יכול להציל חיים.

אחד הפרויקטים שזכה לציונים גבוהים במיוחדים יכול להיכנס בהחלט לקטגוריה של פורץ דרך. הכוונה היא לפיתוחו במנורה מבטחים של תהליך אונליין, שמאפשר ללקוחות החברה לפדות אוטומטית את הפנסיה שלהם. מדובר במהפכה שאין צורך להרחיב מילים לגביה, ומי שניסו את המערכת ויכולים להעיד שהיא עובדת מדברים על כך שלעומת דרכי הפדיון ה-"רגילות" של כספי פנסיה מקופת גמל, מדובר במימוש של חזון אחרית הימים – לא פחות ולא יותר.

תחבורה, בריאות ואנרגיה

לכמה מהפרויקטים הזוכים יש משמעות ברמה הלאומית. מדובר בעיקר בתהליכים שבוצעו במשרדי ממשלה ובגופים ציבוריים. כך, למשל, מערכת שפותחה במשרד התחבורה, מבוססת GIS, שמהווה כלי תכנון לתחבורה בפרישה ארצית, עם ממשקי משתמש זמינים. אמנם, זה לא הפיתוח שיציל אותנו מהכאוס בכבישים, אבל הוא בהחלט יכול לסייע ולהקל.

אחד התחומים שמקבלים אותות הצטיינות שנה אחר שנה הוא שירותי הבריאות, כחלק מהחדשנות המתמדת שיש בו. אחד היישומים הפופולריים גם השנה הוא טלה רפואה – התייעצות עם רופאים בשיחת וידיאו. כבר אין צורך להמתין בתור במרפאה לרופא המשפחה, אפשר לקבוע אתו תור לשיחת וידיאו, להתייעץ אתו ואפילו לקבל טיפול, ככל שזה אפשרי באונליין. פרויקט מעורר השראה נוסף מאפשר רישום ומעקב אחר סטטיסטיקות של מחלת הסרטן, במערכות של משרד הבריאות.

גם תחום האנרגיה עתיר טכנולוגיות חדשנות. כך, למשל, הפרויקט שבוצע בנגב אנרגיה, שהקימה מערכת מידע לניהול תחנות הכוח התרמו-סולריות בנגב. מערכות אלה מהוות בסיס לפעילות כלכלית חשובה, שמאפשרת תעסוקה ללא מעט מתושבי הנגב.

כאן צריך להזכיר גם את פרויקט השנה בתחום העמותות ללא כוונות רווח, שבוצע כחלר מתכנית לוטם. במסגרת תכנית זו, נשים דרוזיות, שחלות עליהן מגבלות מבחינה דתית, לומדות את מקצועות ההיי-טק בלימוד מרחוק וחלק מהן אף מצאו עבודה בסמוך למקומות מגוריהן.

יום חג לספקים

קבלת אותות מצטייני המחשוב הן יום חג עבור החברות הספקיות, שעובדות עם ענף ההיי-טק ומהוות שותפות מלאות לפרויקטים. אין הכרת תודה טובה יותר לספק מאשר זכייה בהצטיינות. זה מה שהפך את אירוע המצטיינים לחגיגה של ממש, והוכחה לכך היא בדמות מאות האנשים, שמילאו כל סמ"ר פנוי במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון, שם נערך האירוע, בהמתנה לעלות לבמה ולהצטלם עם התעודה. חלקם הביאו אתם בני ובנות זוג, חברים וחברות – ואפילו הורים מבוגרים.

הפרויקטים שהוצגו כאן הם רק דוגמאות על קצה המזלג. כמעט בכל פרויקט שזכה אפשר היה למצוא את השינוי והמצוינות שמאחוריו. העובדה שבכל שנה מספר הפרויקטים שמוגשים לתחרות גדל מוכיחה שהענף צמא למסגרות שבהן העוסקים בו משתפים ידע, נפגשים האחד עם השני ומעצימים ביחד את ביצוע המשימות שלהם על הצד הטוב ביותר. זו הסיבה שוועידות, כנסים, פורומים ומפגשים שונים שנערכים במהלך השנה מצליחים והם אחד הגורמים הבולטים שמהווים את הדלק שמניע, בסופו של דבר, את המצוינות עטורת הפרסים. להתראות בתחרויות ובכנסים הבאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים