רטרו שיק: באג 2000 חזר?

לפני שני עשורים הוא איים עלינו וחששנו שיביא איתו את סוף העולם, כעת מסתבר שבאותם ימים שלפתח המילניום היו מפתחים שהסתפקו כפתרון לבעיה בדחייתה ב-20 שנה קדימה - זמן שנראה כנראה כנצח אז, אבל שכעת הוא ההווה

היערכות לבאג 2000? עמית גבע לא מתחרט. אילוסטרציה: BigStock

שני עשורים לאחור, כשהמילניום החדש התדפק על הדלת, העולם עצר את נשימתו לפני ששעוני כל מערכות המחשוב העולמיות יגיעו לתאריך ולשעה 00:00 00/00. רבים סברו שזמן האפס הזה יחולל מהומת עולם במחשוב, יאתחל מחשבים, ישבש מערכות אקוטיות ואפילו אולי ישלח פצצות אטום. בערב כניסת השנה הדרמטית יצאו רבים למסיבות "סוף העולם" וספרו לאחור ביתר כוונה לקראת הלא נודע, שלבסוף לא אירע. באג 2000 לא סיים את עידן האנושות על פני כדור הארץ, אבל כעת הוא מרים שוב את ראשו המטריד.

מדחני חנייה יושנים בעיר ניו יורק. שובו של באג 2000 עשה בהם שמות. צילום: BigStock

מדחני חנייה יושנים בעיר ניו יורק. שובו של באג 2000 עשה בהם שמות. צילום: BigStock

קופות רושמות, מדחני חנייה ומשחק וידיאו – כולם קרסו באחרונה כתוצאה מהִתקלות במחשבים הקשורים לבאג 2000 המהולל, המכונה Y2K bug.

מחלקת התחבורה של ניו יורק עוברת לאורכה ולרוחבה של העיר על מנת לעדכן ידנית את 14,000 מדחני החנייה שפעילותם שובשה, ומכנה את הבעיה "תקלה בתוכנת Y2K2X".

נוביטוס, חברה פולנית בבסיסה, גילתה כי אלפי קופות רושמות שלה לא יכלו להדפיס פתאום קבלות.

גם בשמו של משחק המחשב WWE 2K20 העוסק בהיאבקות – שפותח על ידי חברת 2K – נכללים תווים ששיבשו אותו לחלוטין. המשחק חווה קריסות רבות בשניות הראשונות של השנה החדשה, וגיימרים פנו לרשתות החברתית כדי לשתף אחרים בכך שניתן לתקן את הבעיה על ידי שינוי התאריך ליום הקודם.

בנוסף, התופעה הזו אולי לא יוחסה רשמית לבאג 2020, אבל כשלים במערכת הרכבת התחתית של המבורג הפריעו לתנועתה התקינה, לאחר שעדכון תוכנה לשנה החדשה התגלה כבלתי מוצלח.

למה באג 2000 חוזר?

אבל מדוע הבאג פגע כעת במערכות תשלומים ומחשבים רבים שנמצאו במצב לא מקוון? מדובר בתופעת לוואי מתמשכת של ניסיונות לתקן את באג 2000 המפורסם, שנבע מאופן אחסון הדטה במחשבים. מערכות ישנות רבות מבטאות שנים באמצעות שתי ספרות – 82 למשל, בעבור שנת 1982 – והדבר נעשה במאמץ לחסוך זיכרון. בתקופה שבה "כיכב" הבאג, היה חשש שמחשבים יתייחסו לשנת 2000 (משמע 00) כאל 1900 ושהדבר עלול לייצר תופעות לוואי מסוכנות ממש.

מתכנתים ומפתחים שרצו להימנע מתופעות אלו ניצבו מול שתי אפשרויות נרחבות: לשכתב לחלוטין את הקוד שלהם, או לאמץ תיקון מהיר שנקרא windowing, אשר יתייחס לכל התאריכים מ-00 ועד ל-20, החל משנות האלפיים, ולא כאל שייכים למאה העשרים. שנת 2020 היא שנבחרה ספציפית כמועד לדחיית הבאג, מכיוון שמערכות רבות מפנימות תאריכים ושעה כשניות החל מה-1 בינואר 1970, מה שמכונה 'זמן יוניקס' (Unix time). 

הערכה היא שרבים מהמחשבים ש"תוקנו" בשנת 1999 השתמשו באפשרות המהירה והזולה יותר, של ה-windowing. באג 2000 התרחש בגלל בעיות עם קוד היסוד שהטכנולוגיה המושפעת נבנתה עליו, והגדרה מחדש של כמה תאריכים הייתה תיקון קל, אך עיבוד מחדש של הקוד שבבסיס כל מכונה המשתמשת ב-Unix הייתה משימה הרבה יותר מורכבת.

לפי NewScientist, הסיבה לכך שהבאג הזה מרים את ראשו שוב היא ראיית נולד לקויה. המקודדים דחו את הבעיה כיוון שהתיאוריה הייתה שמערכות המיושנות יצאו משימוש עד שנת 2020. ואכן, מאז שנות ה-90 המחשבים עברו דרך ארוכה – אנשים כבר לא ממש משתמשים בדיסקטים או ב-MS-DOS – אך לפי ההסברים, רבות מהמערכות הוותיקות הללו בכל זאת עדיין פעילות, ובמקרים מסוימים הנושא אף נשכח לגמרי.

"windowing, אפילו במהלך שנת 2000, הייתה הפתרון הגרוע ביותר מבין כל האפשרויות, משום שהיא בעטה את הבעיה להמשך הדרך", אומר דילן מולווין מבית הספר לכלכלה של לונדון.

לפי מומחים, אם העניין לא יטופל, עלולות להתעורר בעיות נוספות. זמן יוניקס מאוחסן כמספר שלם של 32 סיביות, ולא יהיה מספיק מקום לספור את השניות מאז שנת 1970 לאחר שה-19 בינואר 2038 יגיע. זה אמנם נשמע כמו משהו עתידני, אבל כך נשמעה גם 2020 לפני שני עשורים…

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Amnon Elbee

    28/14 שנים לא רק שמרט על אותו יום בשבוע אלא גם על אותו מספר ימים בחודש פברואר.

  2. ברוך גולדרט

    יש מערכות שהפחיתו ב28 שנה (עוד שמונה שנים...) מכיוון שהיום בשבוע זהה כל 28 שנים, כך שפונקציות היום בשבוע בתאריכים עם רק שתי ספרות בשנה יציגו את אותו היום בשבוע. באיחסון הפחיתו 28 שנים ובהצגה הוסיפו 28 שנים.

  3. אלי ויסברט

    גלי יקרה, ממש לא מפתיע. גם ה-GPS העולמי האמריקאי פועל עלך פי אותו היגיון ואופס בינואר 2019 בתהליך לא פשוט למשתמשי הקצה שעבר בהצלחה. אין מניעה ששעון היוניקס יתאפס ומערכות ההפעלה יקבלו עדכון לטפל בחישוב התאריך מחדש. מי שצריך להתריע בנושא הם רשויות אבטחת המידע בכל מדינה על מנת שמשתמשי הקצה ייערכו בהתאם. אגב, באירוע ה-GPS הרשות הישראלית התריעה מבעוד מועד ואם היו בעיות זה משום שמנהלי המערכות התעלמו. כדי שלא ישכח הנושא צריך לקבל ביטוי בתקני אבטחת המידע למשל ISO 27001.

אירועים קרובים