דובאי: עיר אולטרה חכמה עם ניחוח מסורתי

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה ויועץ לערים חכמות, ביקר בדובאי וחזר עם שלל רשמים מהחדשנות פורצת הדרך שלה - על חלקם תוכלו לקרוא פה, בטורו, ועל עוד מהם תוכלו לשמוע בכנס ערים חכמות, שיערך בעוד כשבוע, ב-13 בינואר, בהפקת אנשים ומחשבים

מגדל הבורג' חליפה - ה-סמל של דובאי. צילום: BigStock

בתאריכים 8-11 בדצמבר השתתפתי במפגש השנתי של כוח המשימה הבינלאומי להוראה (TTF) של אונסק"ו, שנערך בדובאי. ייצגתי את קרן אתנה, שצורפה זמן קצר קודם לכן כחברה ל"כוח המשימה לעתיד המורים 2030".

דובאי היא חלק מאיחוד האמירויות, שמודע לעובדה כי העתיד טמון בחינוך, ופועל רבות לקידום החינוך בנסיכויות החברות באיחוד. לפיכך הקימה דובאי מערכת חינוך חכמה ומושקעת, המצוידת במיטב הטכנולוגיות החדשניות. בדובאי יש בתי ספר ציבוריים ופרטיים, וכן קמפוסים אוניברסיטאיים, כולל קמפוסים של אוניברסיטאות זרות. במפגש כוח המשימה של האו"ם שבו השתתפתי, הרצה בפנינו שר החינוך של איחוד האמירויות, חוסיין בן אבראהים אל חמאדי, על מערכות החינוך באיחוד ובדובאי, וכמי שעוסק בקידום החינוך והעצמת מורים כבר 13 שנים, התרשמתי עמוקות מהמשאבים והמאמצים המושקעים בתחום זה.

כישראלי הייתה זו חוויה מרגשת להיות בנסיכות דובאי, ובעיר שנחשבת לאחת המתקדמות בעולם. המדהים בדובאי הוא שבצד היותה עיר חכמה עם מיטב החידושים, היא שומרת על מסורת עתיקת יומין. מצד אחד חדשנות מן השורה הראשונה, ומצד שני – סבלים מעמיסים סחורות ידנית על ספינות מיושנות. מצד אחד מרכזי קניות אולטרה-מודרניים, ומצד שני – שוקי תבלינים מסורתיים. כבר כיום יכולים ישראלים לבקר בדובאי באירועים מקצועיים או בעזרת דרכון זר, ועל פי מה שפורסם, באוקטובר 2020, כשתחל התערוכה העולמית בדובאי, הנסיכות תפתח את שעריה רשמית לתיירים מישראל.

כבר בנחיתה בדובאי, נפעם המבקר מהחדשנות האופפת את נמל התעופה הבינלאומי של דובאי, שהוא העמוס ביותר במזרח התיכון, וממוקם כ-4 ק"מ מהעיר. קרוב ל-100 מיליון נוסעים בשנה עוברים בנמל התעופה, ובנוסף לכך כמות עצומה של מטענים. למרות זאת, הכל דופק כמו שעון בשדה התעופה, והתנועה העצומה לא מורגשת בטרמינלים. דובאי משקיעה עתה בהקמת נמל תעופה חדש בשם אל מכתום, שיהיה הגדול ביותר בעולם ויצוייד במיטב המערכות החדשניות בחזית הטכנולוגיה.

אחד הדברים הראשונים שבהם מבחינים המבקרים בדובאי הוא התחבורה החכמה שבעיר. כך, לדוגמה, קיימות בדובאי 7,000 מוניות, ש-700 מתוכן הן חשמליות מתוצרת טסלה. לצד המוניות יש בדובאי רכבת מטרו חדשנית, ללא נהג, שחלקה מתחת לקרקע. רכבת המטרו מגיעה עד לנסיכות השכנה, אבו דאבי. כמו כן קיימת רכבת מונורייל לאיי התמרים – שלושה איים מלאכותיים, המעוצבים בצורך עצי תמר, שהוקמו סמוך לחופי דובאי ונועדו להגדיל את אורך החוף של העיר בכ-54 קילומטר.

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, בפגישה עם שר החינוך של רואנדה בדובאי. צילום: יח"צ

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, בפגישה עם שר החינוך של רואנדה בדובאי. צילום: יח"צ

התנועה ברחובות דובאי זורמת ללא פקקים, והכבישים מאוד רחבים. בניגוד לערים רבות אחרות, גם חכמות, בדובאי כמעט שלא רואים אופניים או אופנועים.

למרות שדובאי היא חלק מאיחוד האמירויות המהווה מעצמת נפט, היא משקיעה בהקמת שדות להפקת אנרגיה סולארית, והכוונה שעד 2030 כרבע מהחשמל בדובאי יהיה מבוסס על אנרגיה מתחדשת. יש לציין כי כבר כיום כל התאורה בכבישים של דובאי היא מאנרגיה סולארית.

דובאי משקיעה רבות גם בביטחון התושבים, התיירים ואנשי העסקים הרבים המבקרים בנסיכות. כבר בנחיתה בשדה התעופה מבחינים במצלמות המותקנות שם. גם בכבישים וברחובות מותקנות מצלמות רבות, שמצד אחד מבטיחות את ביטחון התושבים והתיירים, ומצד שני משמשות לאכיפה המהירות. יעילותן של המצלמות כה גבוהה עד כי בקושי מבחינים בניידות משטרה המסתובבות בעיר. אפילו המוניות הרבות בטוחות מאד ובכל מונית יש שלוש או ארבע מצלמות הקשורות למרכז בקרה.

מוזיאון העתיד בדובאי. צילום: יח"צ

מוזיאון העתיד בדובאי. צילום: יח"צ

השירותים השונים שמספקת דובאי לתושבים, לתיירים (כ-15 מיליון תיירים בשנה בנסיכות שמספר תושביה למעלה מ-3 מיליון) ולאנשי העסקים הפוקדים את הנסיכות הם דיגיטליים ומבוססים על מערכות חומרה, תוכנה ותקשורת מתקדמות ביותר. ובכלל, הנסיכות יוזמת חדשנות רבה, כולל סופרמרקטים צפים המשרתים ספינות ויאכטות לחופי הנסיכות. העיר משופעת בקניונים ומרכזי קניות מודרניים, ואטרקציות תיירותיות שונות כגון אתר סקי מלאכותי, האקוואריום הגדול בעולם, גן ענק ועוד.

דובאי נמצאת בתנופת בנייה מואצת, כאשר החברה המובילה בפיתוח ובבנייה במרבית הפרויקטים היא Emaar Properties. הנסיכות מלאה בגורדי שחקים אדירי מימדים, כולל המגדל הגבוה בעולם, ורואים מיד שהעיר ממצה את כל אפשרויות הפיתוח. הקרקע מצומצמת והפיצוי על כך הוא באמצעות בנייה לגובה עצום וייבוש שטחים מהים. למרות תנופת הבנייה והמספר הרב של תיירים, העיר נקייה להפליא.

דובאי מזמינה משקיעים זרים לפתוח עסקים תוך פטור ממס, אך עם שותף מקומי של 51%. הנסיכות מבקשת גם להיות אטרקטיבית לחברות היי-טק מובילות בעולם. לצורך זה היא הקימה פארק היי-טק חדשני בו מרוכזות חברות הטכנולוגיה הפועלות בה. מי השתייה של דובאי מקורם במפעלי התפלה גדולים. למרות שמדובר באזור מדברי, ניתן להבחין ברחבי הנסיכות בריאות ירוקות.

בכנס ערים חכמות, שיתקיים ב-13 בינואר, אציג את דובאי כחלק מהמצגת שלי בנושא "ערים חכמות, לאן".

הכותב הוא נשיא ומייסד קרן אתנה ויועץ לערים חכמות

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים