צרפת: מנכ"ל אורנג' לשעבר נשלח לכלא – הטריד עובדים עד שהתאבדו

דידייה לומברד ובכירים בפרנס טלקום - כיום אורנג' - הורשעו אחרי שעשרות עובדיהם התאבדו בשנה ● המנכ"ל לשעבר נידון לשנת מאסר, משום שההנהלה נהגה להטריד עובדים כדי שיעזבו מרצונם את חברת התקשורת, מה שהוביל להתאבדויות הנוראות

דידייה לומברד, לשעבר מנכ"ל פרנס טלקום. צילום: MEDEF, מתוך ויקיפדיה

בפסק דין ראשון מסוגו, קבע בית המשפט הצרפתי בסוף השבוע (ו') כי מנהלי חברת פרנס טלקום – שכיום נקראת אורנג' – השתמשו בשיטות "אסורות" כדי ליצור "אקלים של חרדה" בכוונה להשיג מטרה: לחתוך חמישית ממצבת העובדים של החברה – 22,000 עובדים בסך הכל – בתוך שלוש שנים. בין המורשעים, דידייה לומברד – מי שהיה מנכ"ל החברה.

השופטת, ססיל לואיס-לוינט, קבעה כי לומברד בן ה-77 ירצה עונש של שנת מאסר וכן הוטל עליו הקנס המקסימלי הקבוע בחוק הצרפתי, בגובה 15,000 יורו (שהם כ-16,700 דולר).

בית המשפט מצא את אורנג' אשמה באותו מעל, וקנס אותה ב-75,000 יורו (83,200 דולר).

על ארבעה בכירים נוספים בחברה, שהואשמו גם כן ב"שותפות להטרדה מוסרית", נגזרו עונשים של מאסר על תנאי לארבעה חודשים וקנסות בסך 5,000 יורו. כמו כן, הוטל על הנתבעים לשלם סכום כולל של שלושה מיליון יורו לתובעים, כמו גם למשפחות הקורבנות.

התאבדות עובדים. צילום אילוסטרציה: BigStock

התאבדות עובדים. צילום אילוסטרציה: BigStock

"אגרום לאנשים לעזוב בדרך זו או אחרת, דרך החלון או הדלת"

הפרשיה החלה בעובדה המחרידה – בתוך שנה אחת, בין 2008 ל-2009, התאבדו עשרות מעובדי החברה. המספר העצום, על אף היות מספר העובדים גבוה, ופרק הזמן הקצר שבו אירעו המקרים, הם שעוררו דרישות לפעולה וחשדות ל"הטרדה מוסרית" מטעם הבוסים. לפי הסברה הללו התמקדו, באכזריות וללא כל רחמים או היבט מוסרי, בשורה התחתונה ובצורך לקצץ בעובדים, ועשו זאת על חשבון רווחת העובדים.

החקירה הפלילית התמקדה במקרים של 39 עובדים, בהם 19 שהתאבדו, ו-12 שניסו לעשות זאת, וכן בשמונה שסבלו מדיכאון חריף, או שהוכרזו כסובלים מחולי עקב הלחצים שחוו.

במהלך המשפט שנערך ביולי הכחיש לומברד כי ההנהלה נושאת באחריות כלשהי למקרי המוות, למרות שידוע כי אמר למנהליו בשנת 2006 ש"אגרום לאנשים לעזוב בדרך זו או אחרת, דרך החלון או הדלת".

"השינויים שעסק צריך לעבור אינם נעימים, זה בדיוק ככה, אין שום דבר שיכולתי לעשות", אמר לומברד לבית המשפט.

עורך דינו של לומברד, ז'אן וייל, אמר שהוא וההפרקליטים של המנהלים האחרים מתכוונים לערער על פסק הדין, אותו כינה "פרשנות שגויה באופן מוחלט של החוק".

משפחות הקורבנות ואיגודי העובדים שבהם לקחו חלק האשימו את פראנס טלקום בהתעללות פסיכולוגית שיטתית שמטרתה להביא לכך שעשרות אלפים מהם יעזבו מרצונם את סניפי החברה ברחבי הארץ.

הראיות שהוצגו בפני בית המשפט ציירו תמונה של הפחדה: עובדים קיבלו הנחיות פתע שדרשו מהם לשנות את אופיים, אימו עליהם בקיצוצים בשכר, וכן זכו בהודעות חוזרות ונשנות שעודדו אותם לעזוב בכדי לסייע לחברה לעמוד ביעד הקיצוץ במכסת המועסקים.

טכנאי בן 51 ממרסיי, שהתאבד ביולי 2009, השאיר אחריו מכתב בו האשים את המנהלים שלו ב"ניהול באמצעי טרור".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עידוש

    ככה זה במדינות סוצילאיסטיות.... עסקים כושלים אבל אי אפשר לפטר... אבל לגרום להם להתאבד זה סבבה ואפילו חוקי סוציאליזם שווה בסופו של דבר מדינות טרור עוני וכישלון כלכלי גם יהיה להם את כל המשאבים בכדור הארץ

אירועים קרובים