סנאטורים דרשו מפייסבוק הסבר בנוגע לאיסוף מיקום – ולא השתכנעו

מחוקקים אמריקנים - האחד דמוקרט והשני רפובליקן - סבורים כי האיסוף המאסיבי של מיקום אינו מוצדק ומסכן את פרטיות האדם, וטוענים שפייסבוק נשמעת כמשטה במשתמשיה כאילו שיש להם שליטה במצב ● המענה של הענקית לא מקובל על השניים

פרטיות? מטבע עובר לסוחר. צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק עומדת בבחינה מחודשת של נוהלי הפרטיות שלה, הפעם בנושאי איסוף מיקום המשתמשים על ידיה. פוליטיקאים אמריקנים משתי המפלגות, ביקשו ממנה באחרונה מענה לשאלה האם היא הטעתה את הצרכנים בנוגע ליכולתם למנוע מעקב אחרי מיקומם מטעמה. לדבריהם, ענקית הרשתות החברתיות צריכה לענות לכמה וכמה שאלות וסימני שאלה שעלו בנדון. 

בפוסט שהעלתה פייסבוק לבלוג שלה בספטמבר, הדגישה החברה שינויים באנדרואיד 10 וב-iOS 13, שהעניקו, לכאורה, למשתמשים שליטה רבה יותר בנוגע לשאלה האם האפליקציה שלה יכולה לגשת למידע המיקום שנאסף במכשיר הנייד שלהם. באותה העת הבטיחה החברה לכבד את "בחירת ההגדרות המגבילות ביותר" של המשתמשים לשיתוף מיקום.

אולם הסנאטורים, כריסטופר קונס הדמוקרט, וג'וש האולי הרפובליקן, פנו אל החברה במכתב, שמוען ישירות למנכ"לה, מארק צוקרברג, והצביעו על שורה בבלוג שאמרה שהפלטפורמה עדיין תוכל לקבוע את מיקום המשתמש, באמצעות מידע על חיבור האינטרנט שלהם.

השניים הביעו בפנייתם חשש שהעובדה הזו מעניקה למשתמשים בעצם רושם כוזב של שליטה על המידע שלהם. "בהתחשב בכך שרוב המכשירים הניידים מחוברים לאינטרנט כמעט כל הזמן, בין אם באמצעות רשת סלולרית או חיבור Wi-Fi, נוהג זה יאפשר לפייסבוק לאסוף נתוני מיקום משתמשים כמעט ללא תלות וללא קשר להעדפות הפרטיות של המשתמש", ציינו.

הם סיפקו לצוקרברג ארכה עד ל-12 בדצמבר להגיב לסדרת שאלותיהם בנדון, כולל באיזו תדירות הוא אוסף נתוני מיקום על בסיס חיבור אינטרנט של משתמש; כמה המידע הזה מפורט; והאם החברה בהובלתו משתמשת בדטה לצורך מיקוד פרסומות או משתפת אותו עם צדדים שלישיים.

התשובה לא סיפקה את המחוקקים

בתשובה לפנייה, פייסבוק אמרה כי גם כאשר מעקב אחר מיקום אינו פעיל, היא יכולה להסיק את המיקומים הכלליים של המשתמשים מרמזים ומהקשרים כמו מיקומים שהם מתייגים בתמונות, וכן מכתובות ה-IP של המכשירים שלהם. אמנם נתונים אלה אינם מדויקים כפי שהיו אילו הייתה החברה משיגה אותם כמעקב אחר מיקום דרך זה הנאסף הנייד, אך לדבריה היא משתמשת במידע למספר מטרות, כולל התראה למשתמשים כאשר מתבצעת גישה לחשבונותיהם ממיקום יוצא דופן וכשהיא נאבקת בהפשטות מידע כוזב. התשובה הזו ממש לא שכנעה את המחוקקים.

מוקדם יותר השנה, פייסבוק ציינה התמקדות מחודשת בפרטיות, בכל הפלטפורמות שלה, כחלק מניסיונותיה להתאושש משורה של פרשיות חמורות הקשורות לאבטחת המידע של משתמשיה, ששיאם – פרשת קיימברידג' אנליטיקה. אולם החברה הזהירה בזמנו כי הגנות פרטיות חדשות למשתמשים, ככל הנראה, יגבילו את עסק הפרסום הממוקד שלה, ויאטו את צמיחתה.

גם במענה האחרון שלה היא הודתה שהיא מכוונת מודעות על סמך מידע המיקום המוגבל שהיא מקבלת, כאשר משתמשים מכבים או מגבילים את המעקב, והניחה למחוקקים להבין שהמגבלה פוגעת בה ובדיעבד, בכלכלת ארה"ב.

יצוין כי לדברי פייסבוק היא אינה מאפשרת למשתמשים לכבות את האופציה של מודעות מבוססות מיקום, ובכל זאת היא מאפשרת להם לחסום אותה מאיסוף המיקומם המדויק.

"לפי הצורך, כמעט כל המודעות בפייסבוק ממוקדות על סמך מיקום, אם כי בדרך כלל המודעות ממוקדות לאנשים מעיר מסוימת או אזור גדול יותר", כתבה החברה והוסיפה, "אחרת אנשים בוושינגטון די.סי. היו מקבלים מודעות לשירותים או אירועים בלונדון, ולהיפך".

האולי צייץ את המכתב ואמר שהוא מדגים כי פייסבוק "מודה בכך. תכבו את 'שירותי המיקום' והם ימשיכו לעקוב אחרי המיקום שלכם בכדי להרוויח כסף (על ידי שליחת מודעות). אין ביטול של הצטרפות (למיקוד המודעות הזה – ג"פ). אין שליטה על המידע האישי שלך. זהו ה-ביג-טק. ובגלל זה הקונגרס צריך לנקוט בפעולה", טען.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים