אינסטגרם תיאבק בכל העולם בפייק ניוז באמצעות בדיקת עובדות חיצונית

המהלך יכלול גורמי צד שלישי, שיסקרו את התכנים ויחפשו כאלו המכילים מידע מפוקפק, שקרי, מזויף ומוליך שולל, וכעת הבדיקות יתררחבו לכל אזורי פעילות הרשת החברתית, ולא יתבצעו רק בארה"ב ● ומה בנוגע לפרסומים של פוליטיקאים?

האם פייבוק תציח במאבק שלה נגד הפייק ניוז בבחירות בישראל?אילוסטרציה: BigStock

על אף שהחברה האם, פייסבוק, עוררה באחרונה שערוריה וזעם בגלל שהכריזה כי לא תבדוק עובדות במודעות פוליטיות בשירות הליבה שלה, היא בכל זאת מבשרת כעת על הרחבת תכנית בדיקת העובדות (fact-check) ברשת החברתית מבוססת הצילומים והסטוריז שבבעלותה – אינסטגרם.

כפי שהוסבר על ידי אינסטגרם, היא מרחיבה כעת את תהליך בדיקת העובדות שלה אל מעבר לארה"ב, כך שתוויות אזהרה חדשות נוספו לכל הפוסטים, באופן גלובלי, ואלו מציינות כי התוכן המסוים משתף את מה שזיהו הסוקרים – המשתייכים לחברות חיצוניות ומתמחים בבדיקת עובדות – כמידע כוזב.

התוויות שיתווספו לתוכן שנמצא כשקרי או מוליך שולל באינסטגרם. צילום: אינסטגרם

התוויות של אינסטגרם, כפי שניתן לראות בתמונה, דומיננטיות בהרבה מאלו הנהוגות בפייסבוק, בניסיון להבטיח כי על הפלטפורמה לא תהיה חגיגת חדשות מזויפות ומוליכות שולל.

מאבק מאבק, אבל אמיתות הפרסומים הפוליטיים לא תיבדק על ידי פייסבוק

כאמור, פייסבוק חטפה מכל עבר באחרונה, כולל מעובדיה, עקב מדיניות הפרסומים הפוליטיים, שאודותיה הצהירה באחרונה, המאפשרת לפוליטיקאים למעשה לשקר לבוחריהם ולציבור, ולהפיץ דרכה מסרים כוזבים בלי כל בעיה.

אותה בחירה שלא לבצע בדיקת אימות עובדות של צד שלישי על פרסום פוליטי – או שלא להתייחס לסימון מטעם משתמשים שימצאו בהם תוכן כוזב או מוליך שולל – גרמה גם לשחקן ולקומיקאי סשה ברון כהן, "להיכנס" חזיתית בפייסבוק בנאום שנשא בפסגת המנהיגות הבינלאומית של הליגה נגד השמצה, ה-ADL בנובמבר. ברון כהן הרחיק לכת וטען אפילו שפייסבוק הייתה מאפשרת להיטלר להפיץ בשירות הליבה שלה את משנתו המחרידה אם הרשת החברתית שלה הייתה קיימת בשנות פועלו.

המתחרה הראשית של פייסבוק בתחום הרשתות החברתיות, טוויטר, החליטה שהיא בכלל לא מסתבכת עם בדיקת עובדות, ובישרה כי תחרים את כל המודעות הפוליטיות בכל ברחבי העולם, החל מה-22 בנובמבר, כך על פי ציוצים של מנכ"ל החברה, ג'ק דורסי.

אולי כלקח מהתבערה הציבורית שעוררה ההחלטה בנוגע לשירות הליבה של הענקית ממאנלו פארק, החברה החליטה לנקולט במשנה זהירות עם הפצת פייק ניוז באינסטגרם.

"להחליט טוב יותר בעצמם מה לקרוא, על מה לסמוך ומה לשתף"

כפי שהסבירו קברניטי אינסטה בפוסט שכותרתו "נלחמים במידע מטעה באינסטגרם": "כאשר תוכן דורג ככוזב או שקרי בחלקו על ידי בודק עובדות של צד שלישי, אנו מצמצמים את תפוצתו על ידי הסרתו מדפי Explore וה-האשטאגים. בנוסף, הוא יסומן כך שאנשים יוכלו להחליט טוב יותר בעצמם מה לקרוא, על מה לסמוך ומה לשתף".

החברה הוסיפה והסבירה כי "כאשר תוויות אלה מוחלות, הן יופיעו בפני כל העולם הצופה בתוכן הזה – בעדכון, בפרופיל, בסיפורים ובהודעות ישירות".

בנוסף לתוויות האזהרה החדשות, אינסטגרם גם מרחיבה את התהליכים שלה, ומשלבת אותם עם מערכות בדיקת העובדות של פייסבוק, בכדי לצמצם עוד יותר את התפשטות תוכן לא אמין. "אנו משתמשים בטכנולוגיה של התאמת תמונות כדי למצוא מקרים נוספים של תוכן כזה, ולהחיל עליו את התווית, כדי לעזור להפחית את התפשטות המידע השגוי. בנוסף, אם משהו מדרג ככוזב או שקרי-בחלקו בפייסבוק, החל מהיום אנו מתווים אוטומטית תוכן זהה אם הוא מתפרסם באינסטגרם (ולהיפך)".

עוד צוין בפוסט כי התווית תציין את הדירוג שבודק העובדות קבע, ותספק גם קישורים למאמרים ממקורות אמינים, שיוכיחו כי הטענות שהועלו בפוסט המסוים הן שקריות.

"אנו גורמים לתוכן מחשבונות שמקבלים שוב ושוב את התוויות הללו להיות יותר קשה לאיתור, על ידי הסרת החשבונות מדפי Explore ו-hashtag", המשיכה והסבירה החברה.

כל האמור לעיל לא תקף למודעות פוליטיות גם באינסטגרם – אבל יש לציין כי הרשת המצולמת וזו – שבה חוגגים הסטוריז והמשפיענים, המותגים ואפילו השיווק של מוצרים – לא נחשבת כזירה רלוונטית לשכמותן, או לתוכן חדשותי בכלל, ואלו לא נפוצים בה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים