הצפון החדש – אקו-סיסטם יזמי שמתנהל בקצב אחר (ובלי פקקים)

הצצה למתחם העבודה החדש WORKPORT בפארק היי-טק בר-לב: חברות שבחרו להטיל עוגן במתחם מספרות על המוטיבציות להשתקע בצפון

09/12/2019 11:23

אם עד לא מזמן העבודה במרכז היוותה אתגר מתסכל לאנשי היי-טק "צפוניים" בגין העמידה היומיומית בפקקים, הרי שגזירות הקארפול החדשות הפכו את העניין למורכב עוד יותר. הפקקים אינם השיקול היחיד המביא חברות היי-טק להצפין, אלא גם חיפוש אחר אקו-סיסטם יזמי שמתנהל בקצב קצת אחר.

פארק היי-טק בר-לב, הממוקם בין עכו לכרמיאל, השיק לאחרונה חלל עבודה חדש בשם WORKPORT ומקווה להחזיר לצפון אנשי היי-טק איכותיים. בר-לב צפוי לכלול עם השלמת בנייתו שמונה בניינים, החולשים על כ-87,000 מ"ר, כאשר נכון להיום בניין אחד כבר עומד ופעיל. מהנהלת הפארק נמסר, כי "החזון הוא  לייצר כ-5,000 מקומות תעסוקה איכותיים חדשים בגליל, לצד עידוד המוטיבציה ללימוד מקצועות ההיי-טק בקרב תושבי האזור, כפרויקט בעל חשיבות לאומית שייצור צפון חדש".

חלל העבודה WORKPORT. צילום: יח"צ

WORKPORT מקווה להוות את הסנונית הראשונה של השינוי. במתחם בן שתי קומות כ-30 משרדים פרטיים, 130 עמדות עבודה וחדרי ישיבות בגדלים שונים. המתחם פועל במתכונת המוכרת ומציע מכלול שירותי משרד וניהול משלימים.

יעל יגרמן לביא, יו"ר פארק הייטק בר לב, אומרת, כי "המתחם מבקש לאכלס סטארט-אפים לצד חברות היי-טק גדולות יותר, שרוצות לפתוח שלוחה בצפון ומחפשות חסמי כניסה נמוכים. יש באזור עובדי היי-טק ברמה גבוהה, בני דתות שונות, ו-35,000 סטודנטים בטכניון, באוניברסיטת חיפה, באורט בראודה ובמכללות נוספות. הדור הבא של ההיי-טק הישראלי כבר כאן, ויישאר כאן אם רק תהיה לו הזדמנות – לא כל אנשי ההיי-טק רוצים לגור ולעבוד באזור המרכז", ציינה. עד כה נכנסו למתחם בבר לב כמה חברות, בהן docdok.health, Breeze animation, Kaleidoo, Teralog, TALOS ו-Teramine.

שירות רפואי בהתאמה אישית

אחת החברות שהתאקלמו במתחם היא Docdok.health, חברה בת ישראלית של docdok.health AG  השווייצרית. החברה נוסדה ב 2017 ופועלת כיום משני אתרים: WORKPOR בבר לב ומתחם שיבא ARC במרכז הרפואי שיבא.

איב נורדמן, מייסד שותף של docdok.health ומנהל רפואי בחברה. צילום: יח"צ

"docdok מספקת פלטפורמה תקשורתית רפואית תואמת GDPR ו-HIPAA, המקשרת בין הרופא לחולה ונותנת פתרונות רפואיים בהתאמה אישית לכל משתמש", מסביר ד"ר איב נורדמן, מייסד שותף של docdok.health ומנהל רפואי בחברה. "הפלטפורמה מספקת תקשורת ישירה ומאובטחת, שבאמצעותה החולים יכולים לתקשר עם הרופאים ולקבל מענה לשאלותיהם וצורכיהם. בנוסף, היא כוללת גם מודל מחקר ומחקר משלים, אשר יודע להתחבר אל המערכות הקליניות והמחקריות, מה שמסייע להערכת איכות ולניסויים קליניים", הוא מפרט. "הפלטפורמה מכילה שאלוני תוכן מותאמים אישית, הכוללים תוכניות לניהול מחלות בצורה פרסונלית. באמצעות כלי זה, הרופא יכול להכיר את החולה בצורה יסודית ואישית יותר, ובכך להעניק טיפול איכותי יותר. אנו משתמשים במידע הנאגר על ידי משתמשים באפליקציה במטרה לספק שירות רפואי טוב יותר בהתאמה אישית. הפלטפורמה מפחיתה עלויות וסיכונים ומונעת בזבוז זמן. קהל היעד שלנו – חברות פארמה/תרופות, בתי חולים אוניברסיטאיים וכו'".

השנה התקבלנו לפרויקט שיבא ARC, מעבדת החדשנות של בית החולים שיבא, שהוקמה כדי לקדם תהליכי פיתוח טכנולוגיים, שישנו את פני הרפואה בעתיד, אומר רוב שרייר, מנהל מוצר בחברה. "באמצעות שיתוף הפעולה עם שיבא, אנחנו חשופים להמון דטה שעוזר לנו במחקרים הקליניים וכמובן למטופלים חדשים שנחשפים לפלטפורמה".

במענה לשאלה מה הביא אותם לפתוח שלוחת פעילות בפארק הצפוני במקביל לפעילות בשיבא, משיב שרייר, כי "אנחנו (אנוכי וד"ר נורדמן) מתגוררים בכרמיאל, וחיפשנו מתחם עבודה באזור, אשר יספק לנו משרד איכותי וחדרי ישיבות שנוכל לתאם פגישות עסקיות באזור. היה לנו חבל לבזבז זמן רב מיום העבודה בנסיעות למרכז. בנוסף, המתחם נותן לנו את האפשרות ליצור קשרים מקצועיים ולייעל את העבודה. החברה נמצאת כרגע בתהליכי צמיחה, ואנו מגייסים עובדים צפוניים מתחומים שונים: מתכנתים, אנשי QA  ועוד", הוא מסכם.

ביצה ותרנגולת

"בעוד שברור שעבורנו החלק העסקי ממוקם במרכז, החלטנו להקים את מרכז הפיתוח בצפון", אומר יודי בר און, מנכ"ל חברת Kaleidoo מבית בינת, שמתמחה בתחום הבינה המלאכותית והביג דטה. רוב החברות שאינן גדולות דיין, מתקשות למצות את הערך הרב הטמון בדטה, אם בשל מחסור בכוח אדם מיומן או פערים טכנולוגיים ואף חוסר בהבנת הפוטנציאל הטמון בנתונים. מטרתנו לאפשר לחברות ליצר ערך זה, כאשר בחלק גדול מהמקרים, השלב הראשון בתהליך הינו עזרה לארגונים להבנת הערך והפוטנציאל", הוא אומר.

יודי בר און, מנכ"ל חברת Kaleidoo מבית בינת. צילום: אונ' בר אילן

בר און, תושב גוש משגב, בעל תואר שני במדעי המחשב וביו-אינפורמטיקה מהטכניון, מומחה בתחום הבינה המלאכותית ועד לאחרונה שימש כבכיר בתחום זה ברפאל. "המוטיבציה מאחורי המהלך הייתה לייצר אלטרנטיבה תעסוקתית בתחום ולאפשר לאנשים לגור ולעבוד בצפון. להחלטה היו כמה סיבות, בהן מיצוי פוטנציאל הטאלנטים מהאזור יחד עם איזון בית/עבודה. כיום, רוב הטאלנטים נמצאים במרכז, ואלו שלא – שוקלים את המעבר למרכז לאור הביקוש, ההיצע והאלטרנטיבות. מדובר על סוג של 'ביצה ותרנגולת'. מצד אחד כל עוד אין אופציות בצפון – אנשים לא יישארו, ומצד שני חברות שזקוקות לכוח אדם בתחום לא יגיעו, כי אין מספיק אנשים מתאימים! הבנתי שחייבים לשבור את המעגל", הוא מסביר.

באשר לגיוס עובדים לחברה, מסביר בר און, כי "הבינה המלאכותית והביג דטה הם מהתחומים המבוקשים בשוק. ברשות החדשנות טוענים כי חסרים כ-10,000 עובדים בתעשייה, והצפי הוא שהביקוש רק יעלה. כחברה שכל עיסוקה מבוסס על בינה מלאכותית וביג דטה – תחום העיסוק עצמו רחב מאוד, וזאת כחלק ממענה לכלל לקוחות בינת. יחד עם בינת, שמייצרת מעטפת חזקה של תשתית, בסיס טכנולוגי ולקוחות, אנחנו מייצרים פתרונות, מוצרים ושירותים במגוון תחומים. מי שנקלט בחברה, עובד במקביל על כמה פרויקטים בתחומים שונים, כגון בריאות, חקלאות, פיננסים, אקדמיה, תעשייה, ביטחון ועוד. יתרה מכך, אנו מציעים לעובדים מגוון רחב מאוד של הכשרות, אתגרים חדשים ומורכבים, וניסיון מולטי-דיסציפלינרי. בזכות העובדה שהעובדים יושבים יחד קיימת הפריה, עזרה ושיתוף הדדי בידע. אנחנו שותפים אסטרטגיים ועובדים צמוד עם כל המשתמע מכך", הוא מסכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים