דו"ח הבטיחות של אובר: 3,000 תקיפות מיניות בנסיעות בארה"ב ב-2018

קמפיין MeToo אולי הצליח בגדול, אבל הדו"ח האחרון שמשחררת ענקית שיתופי הנסיעות מעיד על כך ששנה לאחריו תופעת ההטרדות המיניות, האונס, והסכנה להיפגע מזרים בנסיעות במכוניתם, עדיין קיימת, מקוממת ומעוררת דאגה גדולה

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברת אובר פרסמה דו"ח בטיחות לסיכום שנת 2018, ובו הנתון מעורר הדאגה והמקומם הבא: מעל 3,000 תקיפות מיניות דווחו בין נהגים ונוסעים המשתמשים בשירות שיתוף הנסיעות בשנה שעברה.

הדו"ח בן 84 העמודים של החברה מציין בסך הכל 3,045 תקיפות מיניות ב-2018, כולל 235 מקרי אונס שדווחו – שישה יותר מאשר בשנה הקודמת.

הנתון מגיע על רקע העובדה ולמרות ש-2017 הייתה השנה שבה החל קמפיין MeToo#, הדרמטי, שסחף את הרשת, ושבמסגרתו שיתפו נשים רבות (וגם לא מעט גברים) כיצד חוו הטרדה מינית, ואף אונס, בסיטואציות רבות מספור במהלך חייהן, חלקם מבכירים ובמקרים אחרים במצבים שאותם לא יכלו, להרגשתן, לחשוף.

"הנושאים בדו"ח זה גדולים יותר מ-אובר"

"התמודדות עם אלימות מינית דורשת יושר, ורק על ידי הארת אור על סוגיות אלה נוכל להתחיל לספק בהירות בדבר הנוגע בכל פינה בחברה", אמר טוני ווסט, היועץ הבכיר לתחום המשפט של אובר. "והכי חשוב, על ידי הבאת נתונים קשים אנו יכולים להפוך כל הנסיעה לבטוחה יותר בעבור נהגים ונוסעים כאחד".

החברה הודתה שההחלטה לשתף את הציבור הרחב במידע הבטיחותי שלה הייתה קשה, אך אמרה כי בסופו של דבר הגיעה למסקנה כי "הנושאים בדו"ח זה גדולים יותר מ-אובר ומשפיעים על כל פינה בחברה כולה".

"אם לומר זאת בפשטות, אנו לא מאמינים כי סודיות תאגידית תהפוך מישהו לבטוח יותר", כתבה ענקית שיתופי הנסיעות בדו"ח.

החברה עדכנה גם כי היא עובדת עם הרשת הלאומית לאונס, ניצול לרעה וגילוי עריות, ה-RAINN, לצורך מאבק למען בטיחות. כך למשל הוסיפה החברה תכונות לאפליקציה, כמו קוד PIN מאובטח בכדי לוודא את זהות הנהגים.

יצוין עם זאת, כי החברה הדגישה שאירועי אבטחה חמורים הם נדירים, לנוכח היקף עסקיה – כמעט 4 מיליון נסיעות של אובר מתבצעות בארצות הברית מדי יום.

המתחרה ליפט – הגיעה לבית המשפט בגלל שלא "נקפה אצבע" בעניין
פרסום הדו"ח מגיע ממש בזמנים שבהם היריבה העסקית הראשית של אובר, חברת שיתופי הנסיעות ליפט, עומדת בפני תביעה נוספת שעניינה תקיפה מינית שחוו לקוחות שלה מנהגיה. 20 נוסעות חדשות הצטרפו למאשימות קודמות על אותו מעל, והגישו את התביעה לבית המשפט העליון בסן פרנסיסקו, ביום ד' האחרון. תביעה זו מגיעה חודשים לאחר תביעה קודמת נגד החברה, באותו עניין ממש, שהגישה פירמת עורכי הדין Estey & Bomberger בשם 14 נשים בספטמבר.

אפליקציית ליפט. צילום: BigStock

אפליקציית ליפט. צילום: BigStock

במקרה של ליפט טוענות התובעות כי ליפט התרשלה בהתייחסותה ליותר מ-100 אירועים של תקיפה מינית ואונס שעליהם התלוננו לקוחותיה כבר משנת 2015. יתרה מכך, לפי הטענות, לא רק שליפט לא נוקפת אצבע כדי לפעול להגנת המשתמשים בשירותיה, אלא היא אפילו לא פיטרה נהגים שביצעו, לפחות לכאורה ולטענת נוסעות, תקיפות מיניות בנשים שאותן הסיעו במכוניותיהם.

עוד התלוננו התובעות החדשות, כי ליפט עדיין לא מדווחת לגורמי אכיפת החוק על אירועים של אונס או תקיפה מינית שקרו בנסיעות, וכן שהחברה לא עדכנה את האפליקציה שלה כדי לפקח על נסיעות באמצעות מעקב GPS ומצלמות.

ליפט פרסמה הודעה לפיה היא "משקיעה כל הזמן" בתכונות בטיחות בעבור הנהגים והנוסעים גם יחד. "מה שהנשים הללו מתארות זה דבר שאף אחד לא צריך לסבול", אמר דובר ליפט בהצהרה. "לכל אחד מגיעה היכולת לנוע בעולם בבטחה, ובכל זאת נשים עדיין עומדות בסיכונים לא פרופורציונליים. אנו מכירים בסיכונים הללו, וזו הסיבה שאנו נחושים בעבודתנו לבניית בטיחות לכל היבט בעבודה שלנו".

אפשר שאובר באמת עושה תיקון לשמה הרע מהעבר – שהתערער ביתר שאת בפברואר 2017, כשהמהנדסת סוזן פאולר, עובדת לשעבר, פרסמה בבלוג שלה פוסט עתיר האשמות על אפליה והטרדות מיניות בחברה – ולפחות בהיבט של בטיחות הנוסעות (והנוסעים) החליטה על מאמץ שקוף ואמיץ להילחם בתופעה החמורה כל כך. אם כן – שאפו!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים