מה חדש בעולם הערים החכמות? חידושי תערוכת SmartCity 2019

רשמים מתערוכת SmartCitiy 2019 שהתקיימה בברצלונה בשבוע שעבר ● לצד נושאים אשר כמעט ולא חלה בהם התקדמות במהלך השנים האחרונות, ניכרו כמה מגמות, המייחדות את תערוכת הערים החכמות הגדולה בעולם שמומלץ לנו לאמץ ולקדם גם בארצנו

תערוכת SmartCitiy 2019 שהתקיימה בברצלונה בשבוע שעבר, בנוכחות עשרות אלפי משתתפים מכל העולם, הינה התערוכה המובילה בעולם בנושא ערים חכמות, ולפי המארגנים ביקרו בה השנה 24,399 מבקרים, הציגו בה 1,010 מציגים, לקחו חלק באירוע 146 מדינות ויותר מ-700 ערים. בתערוכה הוצגו נושאים אשר כמעט ולא חלה בהם התקדמות במהלך השנים האחרונות, אך במקביל – ניכרו כמה מגמות, המייחדות את תערוכת הערים החכמות הגדולה בעולם, מגמות שאותן מומלץ לנו לאמץ ולקדם גם בארצנו.

המציגים – במקביל לאזורי תצוגה של חברות מסחריות כדוגמת סיסקו, דלויט ו-NTT, התערוכה השנה התאפיינה בארצות ובערים רבות, אשר שכרו שטחי תצוגה והביאו איתן לתערוכה חברות מסחריות וסטארט-אפים העוסקים בנושאים שונים הרלוונטיים לעולמות העיר החכמה. כדי להבין מה מציגה כל אחת מהחברות בכל מדינה, היה על המבקרים בתערוכה לעבור בין כל המציגים בכלל מתחמי התצוגה, דבר אשר הינו כמעט בלתי אפשרי.

דיגיטציה/ערים חכמות – הבלבול בין דיגיטציה, המנגישה שירותים ומשפרת את חוויית התושב, לבין ערים חכמות, ערים בטוחות, תחבורה חכמה, ניידות, קיימות ומושגים רבים נוספים, ממשיך וגורם לבלבול רב הן בקרב הדוברים בכנס והן בקרב משתתפי הכנס.

ניידות – זו השנה הראשונה שהוקדש ביתן שלם ונפרד לנושא פתרונות ניידות לעיר החכמה. במקביל לפתרונות תחבורה מכל העולם, הציגו בביתן, בין היתר, החברות הישראליות מובילאיי, מוביט ואקסיליון, אשר אף הגיעה לגמר בתחרות בקטגוריית הניידות. חברת מובילאיי הציגה את גירסה 8, המאפשרת איסוף מידע המבוצע על ידי הרכבים שבהם מותקנת המערכת והפקת תובנות הנדרשות לרשות – כדוגמת מפת שבילי אופניים שעליה מוצגים צירי תנועה בהם נוסעים אופניים. במקרים שבהם מבוצע שימוש באופניים בדרכים שלא נסללו בהן שבילי אופניים על הרשות לספק פתרון להקמת שבילי אופניים. אין ספק שמידע שכזה עוזר לרשות לתכנן את מפת שבילי האופניים העתידית. בתערוכה גם הוצגו רכבים ללא נהג, המיועדים להסעת המונים וניתן היה גם להתנסות בנסיעה ברכבים אלו.

רכב ללא נהג להסעת המונים. צילום: אילן אלתר

האינטרנט של הדברים – IoT – תפיסת העולם של ערים חכמות מחייבת חיישנים המבוססים על טכנולוגיית IoT. בתערוכה הוצגו חיישנים למכביר, המספקים כל מידע הנדרש לרשות, חלקם חיישנים המוכרים מהתערוכות הקודמות וחלקם חיישנים ייחודיים, כדוגמת חיישני טרמיטים לבתי עץ, חיישני תנודות, חיישני שבר ועוד.

לחיצת יד מרובוט. צילום: אילן אלתר

רובוטים – אחד החידושים בתערוכה היה השימוש ברובוטים מבוססי בינה מלכותית לצורך מתן מענה לצורכי התושב. הרובוטים הסתובבו בביתנים, לחצו ידיים לאנשים וענו על שאלותיהם, אם כי התשובה שניתנה לא תמיד הייתה קשורה לשאלה שנשאלה. עם זאת, למרות שלעתים הרובוט לא הבין את השיחה וענה תשובות שאינן רלוונטיות, הרובוטים הדגימו התקדמות מהותית בעולם הבינה המלאכותית והשימושים האפשריים הטמונים בטכנולוגיה זו.

שימוש נוסף לעולם הרובוטים היה בתצורה של ילד רובוטי, אשר גם הוא היה מצויד בבינה מלאכותית וענה לשאלות המבקרים שהקיפו אותו, בהתאם למצב רוחו. כשהתעייף הרובוט הוא עצם את עיניו והלך לישון ללא התייחסות לכמות המבקרים שהרעישו סביבו.

מערכות שו"ב רשותיות – נושא מערכות השליטה והבקרה הרשותיות התקדם משמעותית. בתערוכה הוצג מגוון רחב של מערכות שליטה ובקרה רשותיות, המאפשרות לנהל את העיר ממרכז אחוד אחד. התערוכה גם הציגה מערכות שו"ב עירוניות מלוות בדגמים תלת ממדיים של העיר, אשר בשילוב מקרנים מציגים בזמן אמת על גבי הדגם התלת ממדי את מיקום האירועים השונים המתרחשים בעיר.

מערכת שו"ב עירונית. צילום: אילן אלתר

פחי אשפה חכמים – התערוכה חידדה את המלחמה שפרצה בין עמודי התאורה החכמים לפחי האשפה החכמים, אשר שניהם, עקב מיקומם הקבוע ברחבי הרשות, הפכו להיות צומת תקשורת מרכזי המשמש את הרשות ואת תושביה. עמודי התאורה נעשו מורכבים יותר, והם מכילים בין היתר מסכי מידע דיגיטליים, מצלמות, לחצני מצוקה, מערכות כריזה ועוד, ואילו פחי האשפה מכילים כיום קולטי שמש, צומתי תקשורת סלולריים, נקודות Wi-Fi עירוניות וסנסורים רבים נוספים.

לסיכום: התערוכה המרשימה סיפקה מצד אחד הצצה מהירה ליכולות טכנולוגיות רבות ויקרות, אשר עקב מחירן סביר שלא נראה את רובן מוטמעות בזמן הקרוב במדינת ישראל, ומצד שני סיפקה התערוכה הצצה לעולמם של הסטארט-אפים המפתחים פתרונות מדהימים לכל צורך שניתן לחשוב עליו.

הכותב הוא מנכ"ל אלתרנט, יועץ בכיר לדיגיטציה וערים חכמות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים