מיקרוסופט בודקת האם טכנולוגיית זיהוי הפנים של אניוויז'ן הישראלית אתית

לניהול החקירה שכרה הענקית את מי שהיה התובע הכללי של ארה"ב בימי ברק אובמה, אריק הולדר ● מיקרוסופט ספגה באחרונה ביקורת על השקעתה באניוויז'ן, שיכולות זיהוי הפנים הביומטריות שלה משמשות למעקב וריגול ישראלי אחרי פלסטינים, וגם משרתות משטרים אחרים

אניוויז'ן. צילום: יח"צ

ביום ו' האחרון, אחרי תקופה של ביקורת ציבורית נוקבת, פרסמה חברת מיקרוסופט הודעה פומבית בה נאמר כי שכרה את אריק הולדר – מי שכיהן כתובע הכללי ה-82 של ארצות הברית בין השנים 2009 ל-2015 – ומינתה אותו לערוך בירור מקיף בעניין טכנולוגיית זיהוי פנים, שפותחה על ידי הסטארט-אפ הישראלי אניוויז'ן.

זרוע ההשקעות של מיקרוסופט, M12, השתתפה בסבב הגיוס הראשון של אניוויז'ן ביוני 2019, וזה, לפי פורבס, הסתכם בגיוס של 78 מיליון דולר. לפיכך נחשבת מיקרוסופט שותפה של אניוויז'ן, אבל כעת יצטרך מוביל החקירה, הולדר, לברר האם הטכנולוגיה המתקדמת ושימושיה הרווחים כיום תואמים את עקרונות האתיקה של ענקית התוכנה.

מיקרוסופט ציינה בהצהרה עכשווית כי הולדר יוביל צוות ממשרד עורכי הדין קובינגטון ובורלינג לניהול החקירה.

שמו של הולדר אולי מצלצל מוכר, ולא בהכרח משירותו בימי אובמה, אלא מחקירה פרטית שנשכר להוביל בשנת 2017 על ידי ענקית שיתופי הנסיעות אובר, לבחינת טענות על הטרדה מינית שביצעו בכירים בחברה.

באוגוסט האחרון דיווח פורבס כי מיקרוסופט זוכה מזה זמן מה לביקורת של ארגוני זכויות אדם שונים בעולם, בשל מעורבותה בפיתוח יכולות זיהוי הפנים הביומטריות של אניוויז'ן, עקב השקעתה בחברה הישראלית. 

החקירה של הנושא, שעליה הכריזה מיקרוסופט כעת, שתבחן את הטכנולוגיה שמספק הסטארט-אפ הישראלי ואת אמות המדיה האתיות שלה, מגיעה גם לנוכח תרעומת שהביעו דיווחים בתקשורת הן מטעם רשת NBC News והן בעיתונות המקומית, שטענו כי איניוויז'ן עושה שימוש לרעה בטכנולוגיה שבמימון מיקרוסופט לשם מעקב 24/7 אחרי פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית.

מיקרוסופט

מיקרוסופט

כמו זיהוי ביומטרי בשדה התעופה?

אניוויז'ן דחתה עד כה את ההאשמות כנגדה. החברה אמרה ל-NBC שהתוכנה שלה לא משמשת למעקב בגדה המערבית, ושהיא נפרסת במעברי גבול באופן דומה לשימוש של המכס אמריקני ביכולות זיהוי ביומטרי בשדות תעופה.

"אניוויז'ן עובדת עם גורמים אזרחיים וגם לא אזרחיים ברחבי העולם, עם יישומים כמעט בכל מגזר", הצהירה החברה לפורבס באוגוסט. "אנו מודעים היטב לתועלת ולפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה של זיהוי פנים ובמה שהיא יכולה לספק לחברה. עם זאת אנו גם מכירים בכך שלטכנולוגיה חזקה שכזו שיש פוטנציאל לשימוש לרעה אם היא מונחת בידיים הלא נכונות, וכי מוטלת עלינו אחריות מובנית להבטיח שהטכנולוגיה והמוצרים שלנו יזכו לשימוש ראוי".

למה היא משמשת? טכנולוגיית זיהוי פנים. אילוסטרציה: BigStock

למה היא משמשת? טכנולוגיית זיהוי פנים. אילוסטרציה: BigStock

הבדיקה אם כן משקפת את אי הנוחות הגובר בנוגע למעקב אחרי בני אדם באמצעות זיהוי פנים בארצות הברית ובמקומות אחרים, עקב החששות של ארגוני חירות האזרח שהפרקטיקה הזו עלולה להביא למעצרים בלתי הוגנים ולהגביל את חופש הביטוי.

לפי רויטרס, מיקרוסופט הודיעה בשנה שעברה על עקרונות האתיקה של זיהוי הפנים שלה, ואמרה כי החברה "תדאג להגנה על חירויותיהם הדמוקרטיות של אנשים בתרחישים של מעקב מטעם רשויות אכיפת החוק, ולא תפרוס טכנולוגיית זיהוי פנים בתרחישים שלדעתנו יעמידו סיכון חירויות אלו".

הדיווחים אודות השימושים של כלי זיהוי הפנים שפיתחה החברה הישראלית, והתרעומת שסופגת מיקרוסופט עקב כך, עשו את שלהם, וכעת הענקית מרדמונד בוחרת לבצע בדיקה של איש מקצוע האמון עד זרא בכל נבכי החקיקה וזכויות האדם כדי לרדת לעומק הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים