גם סטיב ווזניאק חושד ב-Apple Card ובטכנולוגיה שמאחוריו

המייסד השותף של אפל - שהביאה לעולם את כרטיס האשראי בקיץ האחרון, בתוך שיתוף פעולה עם בנק גולדמן זקס - מצטרף אף הוא למבקרים, אחרי שהרשויות בניו יורק הודיעו שיפתחו בחקירה האם הכרטיס מגובה באלגוריתם מוטה מגדרית

עם הראש בחלל. סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, מתוך ויקיפדיה

אפל וגולדמן זקס, שתיים מהחברות המוכרות ביותר בתחום הטכנולוגיה והפיננסים, נקלעו לסיטואציה לא פשוטה ולדיון ציבורי כמו גם לחקירה רגולטורית סביב השאלה האם הם מפלים לקוחות באופן לא מכוון, על בסיס מגדרי.

בסוף השבוע האחרון דיווח בלומברג כי הרגולטורים בוול סטריט, ניו יורק, פתחו בבדיקה לנוהלי כרטיסי האשראי של גולדמן זקס, שהגיעה בעקבות ציוץ ויראלי של יזם טכנולוגי בעל עוקבים רבים – המפתח הדני דייוויד היינמאייר הנסון שטען כי האלגוריתמים של ה-Apple Card הפלו את אשתו, בהשוואה ליחס שקיבל בעצמו מהבנק.

"סוגים כאלו של חוסר הוגנות מטרידים אותי"

כעת משתמש נוסף ומפורסם במיוחד של הכרטיס, שהוציא הבנק יחד עם הענקית מקופרטינו בקיץ האחרון – המייסד השותף של סטיב ג'ובס להקמת אפל, סטיב ווזניאק – מצטרף למביעי החששות מהנהלי הכרטיס, וקורא לממשלה להיכנס לעובי הקורה, משום שלדעתו הנושא מרמז על הסתמכות מוגזמת של תאגידים על טכנולוגיה מסתורית ועמומה.

"סוגים כאלו של חוסר הוגנות מטרידים אותי, ונוגדים את עקרון האמת. אין לנו שקיפות כיצד החברות הללו מקימות את הדברים האלה ומתנהלות", אמר ווזניאק בראיון אתמול (א'). "הממשלה שלנו לא מספיק חזקה בנושאי הרגולציה. צרכנים יכולים להיות מיוצגים רק על ידי הממשלה, מכיוון שהתאגידים הגדולים מייצגים אך ורק את עצמם", הוסיף.

כאמור, את העיסוק בכרטיס החל היינמאייר הנסון כשעדכן את עוקביו בטוויטר כי הוא סבור שהאלגוריתמים של ה-Apple Card מוטים מגדרית. הוא סיפר כי הוצעה לו, כלקוח המחזיק בכרטיס, מסגרת אשראי גדולה פי 20 ממה שקיבלה אשתו, למרות שיש לה דירוג אשראי גבוה יותר משלו. בציוציו כינה הנסון את האלגוריתם "תכנית סקסיסטית".

Apple Card. צילום: BigStock

"זאת טכנולוגיה גדולה בשנת 2019"

ווזניאק הצטרף וטען שהוא יכול לקבל הלוואה גדולה פי 10 ממה שאשתו יכולה לקבל בכרטיסי Apple שלהם, למרות שהם חולקים חשבונות בנק וכרטיסי אשראי אחרים, וכי המלווים האחרים מתייחסים אליהם באותה מידה.

"ברור שבאלגוריתמים יש פגמים", אמר ווזניאק. "מספר עצום של אנשים יגידו, 'אנחנו אוהבים את הטכנולוגיה שלנו אבל אנחנו כבר לא בשליטה'. אני חושב שזה המצב".

תגובת גולדמן זקס להאשמות ולחשדות הייתה: "החלטות האשראי שלנו מבוססות על ערך האשראי של הלקוח ולא על גורמים כמו מגדר, גזע, גיל, נטייה מינית או כל בסיס אחר האסור על פי חוק", אולם זו הגיעה רק לאחר שהמחלקה לשירותים פיננסיים של ניו יורק פתחה בבדיקה בנושא נהלי הכרטיסים של הבנק.

החקירה הושקה בתגובה לסדרת הציוצים של היינמאייר הנסון, שרבים מהם כללו התבטאויות גסות רוח נגד ה-Apple Card , זכו מייד לעניין ברשת, לריטוויטים רבים, וכאמור, גם לתגובה של ווזניאק, שצייץ גם בטוויטר את חשדותיו. ווזניאק הגיב למפתח שהצית את העיסוק בנושא וכתב לו: "אותו דבר קרה לנו. קיבלתי פי 10 במסגרת האשראי. אין לנו חשבונות בנק או כרטיסי אשראי נפרדים או נכסים נפרדים. עם זאת קשה להגיע למקור אנושי לצורך תיקון העניין. זאת טכנולוגיה גדולה בשנת 2019".

דוברת המחלקה לשירותים פיננסיים של מדינת ניו יורק, לינדה לייסוול, אמרה לתקשורת כי "המחלקה תנהל חקירה בכדי לקבוע האם החוק בניו יורק הופר, ולהבטיח שכל הצרכנים יטופלו באופן שווה ללא קשר למין. כל אלגוריתם שמביא בכוונה, או לא, ליחס מפלה כלפי נשים, או לכל סוג אחר של אנשים ממעמד מוגן, מפר את החוק בניו יורק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים